دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه واشنگتن با بررسی پرونده‌های طلاقی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ ثبت شده بودند، نشان دادند که آمار طلاق دو ماه از سال افزایش پیدا می‌کند.

طلاق

براساس گزارش Phys، يافته محققان دانشگاه واشنگتن نشان مي‌دهد افراد در ماه‌هاي مارس و آگوست (ارديبهشت و شهريور) بيشتر طلاق مي‌گيرند. به گفته محققان اين اولين‌باري است كه شاهدي كمي از الگوي رفتاري ثبت طلاق به دست آمده‌است و نشان مي‌دهد افزايش آمار طلاق در اين دو ماه نشانه‌اي از نوعي سنت تقويمي باشد، زيرا زوج‌ها مي‌خواهند در طول تعطيلات كريسمس و تابستان در كنار يكديگر باقي بمانند و پس از آن درباره طلاق تصميم جدي بگيرند.

به گفته جولي برينز، يكي از محققان در اين پژوهش، افراد با انتظاراتي بيش از حد عادي با تعطيلات سالانه مواجه مي‌شوند، حتي اگر تا پيش از تعطيلات روزهاي ناراحت‌كننده‌اي را سپري كرده باشند. اين دوران براي آنها شكل فرصتي دوباره براي آغاز، ايجاد تغيير و تحول و ورود به مرحله‌اي جديدي از زندگي دارد، و مانند يك چرخه خوشبيني عمل مي‌كند.

اما همزمان تعطيلات مي‌تواند مملو از استرس و ناراحتي باشد، و بلافاصله پس از تعطيلات و پس از تامين هزينه‌هاي مالي و انجام فرايند‌هاي قانوني، به ثبت درخواست طلاق منتهي شود.

محققان يافته‌هاي خود را در صد و يازدهمين نشست سالانه انجمن روانشناسي آمريكا در سياتل ارائه كردند، با اين همه اين نتايج بايد مورد بازبيني علمي قرار گيرد و الگوهاي به دست آمده به صورت مستقل به تاييد برسند تا بتوان به عنوان مدركي قابل استناد و جدي با آن برخورد كرد.

به گفته محققان عواملي مانند آغاز فصل مدارس يا آغاز فصل بهار نيز بر آمار ثبت طلاق تاثيرگذار است. نكته جالب اينجاست كه محققان درحين مطالعه داده‌هاي اجتماعي براي درك بهتر چگونگي تاثير بحران اقتصادي بر زندگي انسان‌ها اين الگو را كشف كردند. اين الگو حتي در دوراني كه ديگر عوامل فصلي مانند بيكاري و تحولات بازار مسكن نيز درنظر گرفته شده‌اند، حفظ شده‌است از اين رو محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه تعطيلات خانوادگي كليدي‌ترين عاملي است كه كنترل جريان طلاق را در دست دارد.

کد خبر 343996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha