همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرهای شمالی کشور عمدتا فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند زیرا به علت ساختار خاص شهری اجرای این طرح هزینه‌بر است.

شهرهای شمالی عمدتا فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند

به گزارش ایرنا، ضیاء‌الدین الماسی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: اجرای سیستم تصفیه فاضلاب برعهده وزارت نیرو است که این وزارتخانه با همکاری بخش خصوصی سیاست‌هایی را برای جمع‌آوری و ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب در استان‌های ساحلی کشور اندیشیده است.

وی اظهار کرد: در جنوب کشور نیز هشت تا 10 شهر مانند بندرعباس و بوشهر دارای سیستم جمع‌آوری فاضلاب هستند اما بیش‌تر نقاط بالای 3 هزار نفر جمعیت این سیستم را ندارند که اجرای سریع این سیستم در شمال و جنوب کشور الزامی است زیرا یکی از راهکارهای اساسی در کاهش آلودگی دریاها است.

  • روند رو به کاهش آلودگی نفتی در دریاها

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر این که روند آلودگی نفتی در دریاها رو به کاهش است، افزود: ایران در بین کشورهای منطقه بیش‌ترین عضویت را در کنوانسیون‌ها و پروتکل‌ها دارد که این موضوع بیش‌ترین کنترل‌ها را در زمینه مقابله با آلودگی نفتی به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: در این راستا تقویت همکاری‌های بین بخشی میان وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت، شرکت نفت فلات قاره، پتروشیمی‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست در روند کاهش آلودگی‌های نفتی تاثیرگذار بوده است.

الماسی افزود: زمانی که پتروشیمی‌ها خصوصی شدند، تلاش شد تا بخش HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) تقویت شود تا شاهد کاهش بیش‌تر آلودگی‌های نفتی در دریاها باشیم.

وی گفت: تعداد بروز حوادث نشت نفت در سال 1394 نسبت به سال 90، 91 و 92 بسیار کم‌تر بود. در سال 1394 فقط 5 مورد نشت نفت رخ داده بود و در سال 1395 هنوز گزارشی مبنی بر نشت نفت ارائه نشده است که نشان از افزایش کنترل‌ها دارد.

  • پایان دوره‌های آموزشی برای حضور در سکوهای نفتی تا پایان هفته جاری

الماسی افزود: همچنین دوره‌های آموزشی برای حضور در سکوهای نفتی با هدف جلوگیری از آلودگی نفتی این سکوها با همکاری فلات قاره در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای ورود به سکوهای نفتی ۶ دوره آموزشی نیاز است که چهار دوره آن سال گذشته آغاز و تا اردیبهشت ماه برگزار شد و 2 دوره دیگر در حال برگزاری است که تا آخر هفته جاری به پایان می‌رسد.

الماسی گفت: برنامه‌ریزی ما با شرکت بنادر و دریانوردی این بود که خرداد ماه سال جاری این دوره‌های آموزشی برای حضور در سکوهای نفتی به پایان برسد اما بنا به دلایلی این کار میسر نشد.

کد خبر 343955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha