جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی: کلیات لایحه ممنوعیت توزیع، خرید و فروش و واردات سلاح سرد چند روز قبل در مجلس تصویب شد.

متن و جزئيات اين لايحه در جلساتي با حضور اعضاي كميسيون‌هاي مختلف مجلس، كارشناساني از نيروي انتظامي و استادان دانشگاه‌ها، بررسي و در صحن علني به شورگذاشته خواهد شد.

سلاح سرد آسيب‌هاي زيادي در جامعه به‌وجود آورده است. پنجه‌بوكس، قمه و شمشير به راحتي در دسترس خلافكاران قرار دارد. آمار قتل با سلاح‌هاي سرد در كشور نگران‌كننده است و بخش عمده‌اي از قتل‌ها در منازعات و با سلاح‌هاي غيرمتعارف انجام مي‌شود. اين قتل‌ها از پيش طراحي‌شده نيستند و برنامه‌اي در كار نبوده است. يك لحظه فرد دچار عصبانيت و عدم‌كنترل اعصاب شده و تنها به‌دليل اينكه اينگونه سلاح‌ها در دسترس است، مرتكب جنايت مي‌شود. براي كاهش عوارض سلاح سرد بايد اقدامات زيادي انجام داد كه برنامه‌هاي پيشگيرانه و فرهنگي بخشي از آنهاست. بايد آستانه تحمل مردم را بالا ببريم و در مدارس، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها كنترل خشم را به مردم آموزش دهيم. ولي متأسفانه در اين حوزه اصلا تا‌كنون خوب كار نكرده‌ايم. با وجود اين‌همه بودجه كه نهادهاي فرهنگي از خزانه مي‌گيرند، در آموزش‌هاي فرهنگي شكست خورده‌ايم. نتيجه اين كم‌كاري هم به بخش جزا تحميل مي‌شود.

اما بخشي ديگر نيز مربوط به تعيين مجازات‌هاي متناسب با جرائم اين حوزه است. دسترسي افراد به آلات جرم ازجمله انواع سلاح سرد نبايد آسان باشد. چرا بايد فردي در جامعه با قمه و شمشير رفت‌وآمد كند؟چه نيازي به پنجه بوكس و قداره در جامعه وجود دارد كه به راحتي خريد و فروش مي‌شود؟چرا بايد يك راننده در خودروي خود، سلاح سرد حمل كند؟ به‌نظر من توليد و عرضه و حمل‌ونقل انواع و اقسام شمشير و قمه، سرنيزه و... به‌طور كلي بايد حذف شود. اين سلاح‌ها هيچ كاربردي به جز ايجاد رعب و وحشت ندارند. حتي بايد براي آن بخش از اين سلاح‌ها كه جنبه تزئيني دارند نيز راهكاري درنظر گرفت.

اعضاي كميسيون قضايي به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد بر سر دسترسي افراد به اينگونه سلاح‌ها مانع و محدوديت ايجاد كرد. همچنين مجازات كساني كه باعث ايجاد رعب و وحشت مي‌شوند يا با اين وسايل به ديگران آسيب‌زده و قتلي را مرتكب مي‌شوند بايد آنقدر بازدارنده باشد تا كسي رغبت نكند از آن استفاده كند. مجلس براي اصلاح قانون در اين زمينه، از نظرات كارشناسان مختلفي كمك گرفته و خواهد گرفت. در بحث مقابله با وقوع جرائم ازجمله جناياتي كه با سلاح سرد انجام مي‌شود، نياز به سياست ملي پيشگيرانه داريم. مجازات، درمان موقت است و نمي‌توان با آن، درد‌هايي كه از آن ياد شده را درمان كرد. دقت كنيم كه در همه سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري رويكرد اصلي بر پيشگيري است.

کد خبر 343950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha