محمد باریکانی: واگذاری بخشی از جزیره حفاظت‌شده آشوراده، اعتراض شدید حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به تخریب گسترده بافت تاریخی مشهد و از بین بردن منظر بصری حرم‌مطهر امام هشتم با انجام بلندمرتبه‌سازی و ارسال گزارش ۴۰۰صفحه‌ای خسارت‌های وارد شده به سازمان میراث فرهنگی در ماجرای جابه‌جایی این سازمان از تهران به شیراز در دولت قبل به دادستانی تهران برای پیگیری قضایی، مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نخستین نشست خبری مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با خبرنگاران در سال جدید بود.

آستان قدس رضوی

براساس آنچه مسعود سلطاني‌فر در پاسخ به سؤال همشهري اعلام كرد، عمليات ايجاد تاسيسات گردشگري در جزيره آشوراده به‌زودي آغاز مي‌شود تا بخشي از اين جزيره حفاظت‌شده با تصميم سازمان حفاظت محيط‌زيست با هدف بهره‌برداري گردشگري واگذار شود. با همين اعلام، واگذاري بخشي از جزيره حفاظت شده آشوراده كه به‌عنوان ذخيره‌گاه زيست كره نيز شناخته مي‌شود، براي بهره‌برداري گردشگري با تصميم سازمان حفاظت محيط‌زيست قطعي شده است.

  • منطقه حفاظت شده «نه خود خورم نه كس دهم» نيست

خبر نهايي شدن تفاهم سازمان حفاظت محيط‌زيست با سازمان ميراث فرهنگي با موضوع واگذاري مناطق زيست‌محيطي كشور براي بهره‌برداري گردشگري منتشر شده بود و ديروز مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين تفاهم شامل جزيره آشوراده نيز خواهد شد؟ گفت: در چارچوب تفاهمي كه با سازمان حفاظت محيط‌زيست انجام شد، طرح‌هاي عملياتي و اجرايي ايجاد تاسيسات گردشگري در اين جزيره با تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست آماده شده و در ماه‌هاي آينده اجرايي مي‌شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي درخصوص واگذاري مناطق حفاظت شده و زيست‌محيطي كشور به‌منظور بهره‌برداري گردشگري گفت: بحث‌هاي عملياتي و اجرايي جدي با رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و مجموعه معاونين اين سازمان براي واگذاري مناطق زيست‌محيطي صورت گرفته است.

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: ببخشيد كه ناچارم از اين مثال استفاده ‌كنم، مناطق حفاظت شده «نه خود خورم نه كس دهم نيست»! بلكه بخشي از حفظ و حراست از اماكن حفاظت‌شده كشور به استفاده صحيح و مديريت صحيح اين مناطق مربوط است.

سلطاني‌فر افزود: اگر دور يك جنگل يا ديگر مناطق زيست‌محيطي را حصار بكشيم و بگوييم كه هيچ‌كس وارد آن نشود خودش يك عامل تخريب است. اما اگر بهره‌برداري خوب از اين مناطق صورت بگيرد و اجازه بدهيم گردشگران در چارچوب قوانين و مقررات سازمان حفاظت محيط‌زيست به اين مناطق سفر كنند هم كمك به حفظ و نگهداري از اين مناطق انجام شده و منبع درآمد مي‌شود و هم مي‌تواند به‌شدت در رونق گردشگري كشور تأثيرگذار باشد.

واگذاري آشوراده با هدف بهره‌برداري زيست‌محيطي پيش‌تر منجر به واكنش‌هاي شديد هواداران محيط‌زيست شده بود. فعالان زيست‌محيطي معتقدند كه جزيره آشوراده تنها جزيره دست‌نخورده ايران و ذخيره‌گاه ژنتيك گونه‌هاي گياهي و جانوري است كه درصورت تبديل شدن به مقصد گردشگري آسيب زيادي به اين ذخيره‌گاه زيست‌كره وارد مي‌شود.

  • اعتراض شديد آستان قدس به تخريب بافت تاريخي مشهد

مسعود سلطاني‌فر اما در پاسخ به سؤال ديگر همشهري درخصوص ديدار اخير خود با حجت‌الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي در مشهد و گفت‌وگو در مورد تخريب‌هاي گسترده بافت تاريخي آن شهر اعلام كرد: حفاظت از بافت تاريخي مشهد از تأكيدات جدي توليت آستان قدس رضوي بود.رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: حجت‌الاسلام رئيسي به ساخت و سازهاي مرتفع در اطراف حرم امام رضا(ع) كه عرصه و حريم حرم مطهر امام رضا را ناديده گرفته است و چشم‌انداز حرم را از بين برده است به‌شدت اعتراض كرد.

براساس آنچه معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به همشهري گفت، حجت‌الاسلام رئيسي در ديدار چند روز گذشته خود با رئيس سازمان ميراث فرهنگي از اين سازمان خواسته است تا راهكارهاي قانوني براي مقابله با ساخت و سازهاي اطراف حرم امام رضا و تخريب بافت تاريخي اطراف حرم را ارائه كند.

سلطاني‌فر گفت: به توليت آستان قدس اعلام كرده‌ايم كه سازمان ميراث فرهنگي راهكارهاي قانوني را به‌طور مشخص در اختيار دارد و قرار شد در يكي دو‌ماه آينده نيز جلسه مشترك ديگري با توليت آستان قدس درخصوص اتفاقات اخير در اطراف حرم امام رضا(ع) برگزار شود.

سلطاني‌فر افزود: حجت‌الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي در ديدار چند روز گذشته همچنين اعتراض كرد كه چرا در سال‌هاي گذشته مسئولين استاني در شهر مشهد براي ايجاد بلندمرتبه‌سازي‌ها تا اين اندازه اجازه تخريب بافت تاريخي اطراف حرم امام رضا(ع) را صادر كرده‌اند، تا آنجا كه اكنون حتي ديد بصري مرقد مطهر علي ابن موسي الرضا(ع) را نيز از بين برده‌اند.

  • گزارش 400صفحه‌اي تباه شدن ميراث فرهنگي روي ميز دادستان

سلطاني‌فر در بخشي ديگر از نشست خبري خود در پاسخ به سؤالي درخصوص انتشار گزارش خسارت‌هاي وارد شده به سازمان ميراث فرهنگي كشور به‌دليل جابه‌جايي اين سازمان از تهران به شيراز در دولت قبل گفت: بخشي از گزارش خسارات كه توسط پژوهشگاه ميراث فرهنگي و سازمان ميراث فرهنگي تهيه شده و نزديك به 400صفحه است به دادستاني استان تهران ارسال شده و سازمان ميراث فرهنگي درخواست خود براي رسيدگي به اين موضوع را به قوه قضاييه ارسال كرده است تا واقعا اتفاقات ناگواري كه در سازمان ميراث فرهنگي رخ داد و بضاعت اين سازمان را با ضربه زدن به نيروي انساني، اسناد اين سازمان، اشياي تاريخي و ساخت‌وسازهاي مختلف به تباهي كشاند، پيگيري شود.

او گفت: دادستاني تهران نيز جلساتي را براي رسيدگي به اين موضوع برگزار كرده و در مراحل بررسي يكي از پرونده‌ها نيز گزارش خسارات سازمان ميراث فرهنگي بررسي شده است كه اميدواريم اين گزارش به نتيجه برسد و درصورت رسيدن به حكم نتيجه آن‌را در اختيار جامعه قرار خواهيم داد.

 

  • ثبت ملي راهپيمايي اربعين و لغو رواديد با 3كشور

او در بخشي از سخنان خود نيز از ثبت ملي آيين سوگواري و راهپيمايي اربعين به‌عنوان بزرگ‌ترين رويداد مذهبي در فهرست آثار ناملموس خبر داد و گفت: تلاش مي‌كنيم مراسم سوگواري و راهپيمايي اربعين را در پرونده مشترك با عراق براي ثبت در فهرست جهاني يونسكو به اين نهاد ارسال كنيم. رئيس سازمان ميراث فرهنگي البته با اشاره به لغو رواديد بين ايران و 2كشور گرجستان و ارمنستان در هفته‌هاي گذشته از لغو رواديد ايران با 3كشور ديگر بدون ذكر نام آن كشورها خبر داد.

او با اشاره به اينكه براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بايد ورود گردشگران خارجي به كشور به ۲۰‌ميليون نفر مي‌رسيد، افزود: در ۱۰‌سال اول بايد ميزان ورود گردشگر به ۹ ميليون نفر مي‌رسيد كه اين آمار در حال حاضر به ۵ ميليون نفر رسيده است؛ چون مشكلاتي همچون تحريم و ديگر مسائل وجود داشت. در چند سال گذشته نيز ميزان حضور گردشگران به كمتر از ۴ ميليون رسيد و به همين دليل با كاهش حضور گردشگران خارجي در ايران مواجه شديم.

کد خبر 343948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha