همشهری آنلاین: قلعه شاهدژ با تداوم استقراری از اواخر دوره ساسانی تا پایان حیات آن در دوره محمد شاه سلجوقی و بر اساس منابع تاریخی و نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی محل نگهداری خزاین دولتی حکومت سلجوقی بوده است.

Castle

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، فریبا سعیدی انارکی سرپرست هیات باستان‌شناسی با بیان این مطلب گفت: قلعه شاهدژ در کوهستان جنوب غرب اصفهان موسوم به پارک صفه ساخته شده است. این کوهستان مشرف به شهر بوده و قلعه در بلندترین نقطه کوه و با فاصله کمی از قله ساخته شده است.

به گفته وی عرصه این قلعه حدود چهل و پنج هکتار است. بناهای این مجموعه متنوع و شامل ارگ مرکزی، سربازخانه‌ها، تاسیسات جانبی وابسته به ارگ مرکزی مانند حمام، کارگاه‌های آهنگری و چرم‌سازی انبار و آشپزخانه و محل پخت و پز است. سایر بناها آب انبارها، آبگیر و بند، انبارهای منفرد، برج‌های دیده‌بانی و دیوار بزرگ دفاعی است که به طور پراکنده در محدوده قلعه طراحی و ساخته شده‌اند.

سعیدی انارکی افزود: این قلعه دارای ساختاری لایه لایه است که یادآور طراحی شهری شهرهای پیش از اسلام و دوران اسلامی است که شامل ارگ مرکزی شارستان و ربض می‌شود. همچنین چندین لایه دفاعی بسیار فشرده از ارگ مرکزی محافظت می‌کند که از بیرونی‌ترین لایه به درون به ترتیب شامل دیوار بزرگ دفاعی، برج‌های دیده‌بانی و دو لایه برج و بارو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاوش‌ها در فضای وابسته به ارگ مرکزی و خواناسازی دیواره شمالی مشرف بر شهر اصفهان و برلبه پرتگاه انجام گرفته، گفت: علاوه بر طراحی فضایی هوشمندانه آن و تفکیک فضاها بر اساس کاربری دارای تزیینات وابسته به معماری شامل گچبری با تزیینهای گیاهی و هندسی، نقاشی‌های دیواری با طرح‌های هندسی و گیاهی است.

این باستان‌شناس اظهار داشت: در منابع تاریخی مانند راحه الصدور راوندی و تاریخ جهانگشای جوینی از منابع دوره سلجوقی از این قلعه و تاریخ و حوادث پر فراز و نشیب آن سخن رفته است.

به گفته وی راوندی تاریخ ساخت این قلعه را به ملکشاه سلجوقی نسبت می‌دهد هر چند نظر به شواهد باستان‌شناسی به احتمال زیاد تاریخ ساخت آن به دوره ساسانی باز می‌گردد.

سعیدی انارکی تصریح کرد: پس از محاصره و سقوط قلعه توسط محمد شاه سلجوقی منابع تاریخی در مورد آن سکوت کرده‌اند و در یافته‌های باستان‌شناسی نشانی از تداوم حیات در آن دیده نمی‌شود.

وی گفت: درفصل دوم کاوش، مطالعه بر روی دو بخش موسوم به جایگاه اشراف واقع در جنوب ارگ مرکزی و دیواره شمالی قلعه موسوم به نظاره‌گاه انجام گرفت که این بخش به طور کامل از زیر خاک بیرون آورده شد.

به گفته سعیدی انارکی طراحی فضایی و معماری آن شامل اتاق‌های جانبی منتهی‌الیه شرقی، دیوار اتاق‌های ارگ مرکزی، برج‌های دیده‌بانی و ورودی غربی ارگ مرکزی مشخص شد.

وی افزود: یافته‌های باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌ها بسیار محدود و شامل قطعات سفال لعابدار سبز، فیروزه‌ای، بادمجانی و لعاب پاشیده و سفال بدون لعاب عموما قطعات ظروف بزرگ مانند خمره و لاوک و نیز ظروف کاربردی است.

مجوز کاوش در قلعه شاهدژ توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد خبر 342616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha