یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

جمال شورجه: پس از مدت‌ها یک فیلم دفاع مقدسی در شرایطی مناسب اکران عمومی شده و توانسته مورد توجه مردم و کارشناسان قرار گیرد.

جمال شورجه

«ايستاده در غبار» كه فيلمي درباره زندگي جاويدالاثر احمد متوسليان است پس از حضور در جشنواره فجر، مدتي است بر پرده سينماها آمده و ميزان اقبال عمومي به اين اثر سينمايي نشان مي‌دهد كه مردم علاقه‌مند به آثاري هستند كه درباره دفاع مقدس و قهرمانان اين عرصه ساخته شوند. فارغ از اينكه نحوه رويكرد فيلمساز و شيوه روايي و سبك بصري فيلم چه ويژگي‌ها و شاخصه‌هايي دارد و نگاه كارگردان به متوسليان چگونه است، نفس اكران موفق فيلمي متعلق به سينماي دفاع مقدس را بايد مغتنم دانست.

متأسفانه سينماي دفاع مقدس در اين سال‌ها مهجور واقع شده و چنان كه بايد به آن توجه لازم مبذول نشده است. براي توليد آثار ويژه در حوزه دفاع مقدس احتياج به توجه ويژه نيز داريم و اين موضوع منحصر به نهادهايي چون سازمان تبليغات و صدا و سيما نمي‌شود. در برخي ادوار نگاه مديران به سينماي دفاع مقدس چندان مهربانانه نبوده است. سينمايي كه هزينه توليداتش از فيلم‌هاي متعارف و معمول بيشتر است و بدون همكاري نهادهاي مسئول به سختي مي‌توان به توليد فيلم‌هاي جنگي استاندارد و خوش‌ساخت، خوش‌بين بود.

موضوع هم تنها حمايت مالي نيست و بايد در زمينه اختصاص بودجه نيز مديريت درستي را اعمال كرد. در گذشته گاهي پيش‌آمده كه فيلمي با سرمايه‌گذاري يك نهاد و به اسم فيلم دفاع مقدسي جلوي دوربين رفته، ولي حاصل كار در نقطه مقابل خواست و تصور نهاد سرمايه‌گذار بوده است. نكته ديگر اينكه نگاه سودجويانه، درآمدزا و گيشه‌محور در اين حوزه معنايي ندارد.

براي روشن نگاه داشتن چراغ سينماي دفاع مقدس بايد دغدغه جدي داشت و دانست كه با سالي يكي دو فيلم جنگي اين ژانر رونق نمي‌يابد. در اين عرصه هم بايد از تجربيات ارزشمند كهنه‌كاران سينماي جنگ بهره برد و هم از ورود نسل تازه و خوش‌قريحه استقبال كرد. در 8سال حماسه‌آفريني ملت ايران آنقدر روايت ناگفته وجود دارد تا هميشه بتوان در اين ژانر به توليد آثار فاخر و ارزشمند پرداخت.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 343938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha