همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با بیان اینکه ورود اس ۳۰۰ به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست، گفت: ما به دنبال دفاعی هستیم که دشمن را پشیمان کند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم روز صنعت دفاعی اظهارداشت: ما دنبال ساخت سلاح شیمیایی نبودیم، دنبال انبار کردن سلاح شیمیایی نیز نبودیم و این مسئله یک بار برای جهانیان روشن شد.

وی افزود: موضوع بعدی که بر مبنای آن تبلیغ می کردند، ایران را مستحق فشار می دانستند و قطعنامه علیه ما تصویب می کردند و فشارهای متفاوت بر مردم ما وارد می کردند، اینکه مخفیانه در پی ساخت سلاح هسته ای هستیم.

اهم اظهارت رئيس جمهور به اين شرح است:

*حل مسئله  PMD که بار بزرگی از آن بر دوش وزارت دفاع و برای پاسخ به ده ها و صدها سوال آژانس بود، با این هدف صورت گرفت که ثابت شود بدخواهان این انقلاب نسبت به ما دروغ گفته اند.حل مسئله PMD پیروزی اخلاقی جمهوری اسلامی ایران بود و ما به دنیا ثابت کردیم راستگو هستیم و بدخواهان ما دروغگو هستند.

*اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از سال‌ها اعلام کرد که نسبت به گذشته پرونده هسته ای ایران دیگر بحثی نداریم. پرونده کاملاً بسته شده است و کاری که امروز داریم نسبت به آینده است و اجرای برجام، یک پیروزی حقوقی و فنی بود. این یک پیروزی اخلاقی بود که ما به دست آوردیم.

*اینکه ما توانستیم به جهانیان ثابت کنیم که اگر رهبر معظم انقلاب فتوایشان این است که ساخت سلاح هسته ای نامشروع است، انبار سلاح هسته ای نامشروع است و بکارگیری آن نیز نامشروع است، ما به این فتوا عمل کردیم.

*ما ملتی نیستیم که دورو و دوچهره باشیم. به زبان سخنی بگوئیم و در عمل کار دیگری انجام دهیم. به نظر من بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی در تاریخ مسائل حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود. این کار با تلاش و کوشش تمام مسئولین و صاحبنظران و شخصیت هایی که در این زمینه کار کرده‌اند، بود.

*امروز فضای دیگری برای ما ایجاد شده است و این را وزارت دفاع و صنعت دفاعی به خوبی می تواند توضیح دهد که فضای بعد از برجام چقدر نسبت به فضای قبل از برجام تغییر کرده است.

*ما باید فاصله‌های خود را با دنیا و صنعت دنیا جبران کنیم. شما امروز از تولید توربوجت هواپیما رونمایی کردید و این به معنای آن است که در این زمینه گام بلندی صنعت دفاعی برداشته است. در ساخت یک هواپیما و جنگنده در حال ورود کردن به بخش های مختلف هستیم و تخصص پیدا می کنیم.البته اگر ما مسلط شویم، ممکن است یک روزی موتور هواپیما را از جای دیگر نیز خریداری کنیم و آن اشکالی ندارد. ما توانمند بشویم و قدرتمند بشویم و بتوانیم بسازیم، اشکالی ندارد در مراحل بعدی ممکن است یک موتور پیشرفته‌تری را هم بخریم. این مانعی ندارد و اینکه ما وارد این صنعت شدیم خیلی مهم است.

*دولت در همه سختی‌ها اولویت های مربوط به نیروهای مسلح و بنیه دفاعی را مورد توجه قرار می دهد.اگر قادر هستیم در دنیای سیاست پشت میز مذاکره با طرف مقابل حرف بزنیم بخاطر قدرت ملی ما است.

*ایران تنها کشوری است که با قدرت در یکسال گذشته با همه کمبودها و افت شدید قیمت نفت، رشد اقتصادی داشت و توانستیم به تورم تک رقمی برسیم.

*ایران نه تنها توانسته است ثبات امنیتی خود را حفظ کند، بلکه ما دوستانمان را هم یاری کردیم که اگر حمایت های ایران نبود، معلوم نبود عراق، سوریه و لبنان امروز چه وضعی داشت.

*ما به دنبال دفاعی هستیم که دشمن را پشیمان کند، لذا در قدم اول باید توانمندی های ما باید بازدارنده باشد.

*من آن زمانی که مسئول پدافند هوایی کشور بودم در سال ۶۸ برای S۳۰۰ نامه نوشتم و ۲۷-۲۸ سال طول کشید تا این سامانه وارد کشور شد. معمولا ما فراز و نشیب هایی داریم که این فراز و نشیب ها فقط مربوط به برجام نیست تا همه قانع شوند، قبول کنند، یک کم زمان می برد.

*الحمدالله امروز می توانیم هم سلاح های مورد نیازمان را بخریم، هم بفروشیم و هم بسازیم.پیام ما به همه همسایگان این است که قدرت نظامی و دفاعی ما به ضرر کشورهای همسایه نیست و ما به نفع مسلمانان تلاش می کنیم.

*امیدواریم یکی دو کشوری که مسیر نادرستی را انتخاب کرده و فکر می‌کنند با هرج و مرج‌طلبی در منطقه و با ابزار قرار دادن تروریست‌ها به نقطه‌ و تفوقی می‌رسند به اشتباه خودشان پی ببرند و آنها هم برگردند.

کد خبر 343862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha