شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: همیشه نمی‌شود خوش و خرم بود. گاهی دلت می‌گیرد، گاهی دلش می‌گیرد.

زمانی برای غر زدن

بعضي روزها حوصله نداري و بعضي روزها حوصله ندارد. اين قانون زندگي است. زوج‌هاي موفق آنهايي نيستند كه گلايه‌اي ندارند يا از هم دلگير نمي‌شوند، بلكه آنهايي هستند كه خيلي خوب بلدند گلايه‌هاي‌شان را در زمان مناسب و با بيان غيرتخريب‌كننده بگويند. شما هم اگر دلتان مي‌خواهد با خوشي و آرامش كنار هم پير شويد، بهتر است بدانيد هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد. كمي مكان و زمان‌ياب ارتباطي‌تان را فعال‌تر كنيد تا دچار مشكل نشويد.

  • قابل توجه آقايان

1- حامي مهربان روزهاي ابري
هوا گرم است، در محل كارتان به مشكلي برخورد كرده‌ايد يا در هر صورت دلتان مي‌خواهد جايي و كسي باشد كه كمي خودتان را سبك كنيد. اصلا چرا جاي دور برويم، همسرتان فهرست بلند بالاي خريدي به شما داده كه همه را تهيه كرده‌ايد اما به محض رسيدن به خانه، مجدد به شما مي‌گويد: تخم‌مرغ را يادم رفت و شما مجبوريد با تمام خستگي تا سر كوچه برويد. بعد از برگشتن، دلتان مي‌خواهد به او در مورد نظم و دقت تذكر بدهيد. چندبار زير لب مي‌گوييد كه هميشه يادت مي‌رود و كار مرا زياد مي‌كني و چيزهايي از اين دست. اگر مي‌خواهيد انتقادي كنيد يا ايرادي بگيريد بايد مطمئن شويد كه زمان غر زدن‌هاي مردانه‌تان با عادت ماهانه همسرتان مصادف نشود كه در اين صورت ممكن است يك جنگ جدي در خانه راه بيفتد. به طور كلي زنان در اين ايام، زودرنج‌تر شده و آستانه تحمل‌شان پايين مي‌آيد. بهتراست حتي اگر گلايه‌اي مي‌كنند يا بدخلقي دارند شما نشنيده و نديده بگيريد و به روي خودتان نياوريد. اين ايام اصلا زمان مناسبي نيست كه از همسرتان انتقاد كنيد يا بخواهيد از در و ديوار خانه و آشپزي او ايراد بگيريد. صبر كنيد تا چند روزي بگذرد. وقت براي گلايه زياد است. او نياز دارد تا در اين روزها و زمان‌هايي مثل بارداري يك حامي مهربان را كنار خود داشته باشد.

2- خوشم به خوشي تو
همسرتان بيشتر وقتش را صرف شما و زندگي مشترك‌تان مي‌كند. اگر شاغل است زماني كه به خانه برمي‌گردد با تمام وجود سعي مي‌كند وظايف زنانه‌اش را هم به بهترين نحو انجام دهد. خانه‌تان را مرتب نگه‌دارد، براي‌تان غذا آماده كند، به كارهاي بچه‌ها رسيدگي كند و خلاصه تا آنجا كه در توان دارد چيزي كم نگذارد. اگر هم خانه‌دار است انجام يكسري كارهاي تكراري و دلتنگي ماندن هر روز در خانه را به جان مي‌خرد و بازهم تمام تلاش‌اش را براي سروسامان دادن به زندگي‌تان مي‌كند. حال ممكن است يك روز حوصله هميشگي را براي مرتب كردن خانه نداشته است يا اصلا با دوستان دوران مدرسه‌اش يك قرار مهماني گذاشته و كمي هم براي خودش بوده و خوش گذرانده و فرصت نكرده است قبل از شما خانه باشد و كارها را سر و سامان دهد. شما در چنين شرايطي چه رفتاري داشته باشيد، بهتر است؟ براي بي‌نظمي خانه، غر بزنيد و زير لب بگوييد: هيچ‌چيز هم كه سر جايش نيست، يا به او كمك كنيد كه كارها را انجام دهد و يا اصلا يك شب بي‌خيال چيزهايي شويد كه براي‌تان مهم است؛ چيزهايي مثل نظم خانه. بگذاريد لذت آن مهماني، آن استراحت بيشتر، آن مقابل تلويزيون دراز كشيدن و چاي‌نوشيدن در تن و روحش بماند. وقتي او كمي خوش گذرانده، زمان خوبي براي انتقاد و گلايه نيست چون در اين صورت فكر مي‌كند او اختياري از خودش ندارد درحالي‌كه حتما شما هم از خوشي او خوشحال مي‌شويد.

  • قابل توجه خانم ها

1- باشد براي بعد...
چند وقتي است كه جعبه‌هاي وسايل اضافي را گذاشته‌ايد تا همسرتان آنها را به انباري ببرد.هر روز به او يادآوري مي‌كنيد و او بهانه‌اي مي‌آورد امروز به منزل مادرش رفته تا به او سري بزند و شما اصلا با اين موضوع مشكل نداريد. اما حين راه رفتن و نظافت منزل، پاي‌تان به جعبه مي‌خورد و ناخن‌تان آسيب مي‌بيند و حسابي عصباني مي‌شويد كه چرا زودتر اين جعبه‌ها را نبرده است. همسرتان به خانه مي‌آيد و به محض ورودش با چهره ناراحت و درهم شما روبه‌رو مي‌شود. بعد هم هرچه حرف مي‌زند جواب سر بالا مي‌دهيد و دست آخر با لحن بدي به او مي‌گوييد چند روز است كه اين جعبه‌ها را بايد ببري؟ نخستين چيزي كه به ذهن او خطور مي‌كند اين است كه به‌خاطر رفتن به خانه مادرش شما چنين عكس‌العملي نشان داده‌ايد وگرنه داستان وسايلي كه بايد به انباري منتقل شود داستاني تكراري است كه تا ديروز چنين عكس‌العملي را در شما ايجاد نكرده بود. كافي‌ است يكي دوبار كاملا اتفاقي وقتي از خانه مادرش مراجعت مي‌كند شما را ناراحت ببيند، آن وقت برايش قطعي خواهد شد كه شما با مادر او مشكل داريد. پس اگر حرف و گلايه‌اي هست زماني كه همسرتان به ديدن خانواده‌اش مي‌رود و براي آنها كاري مي‌كند يا آنها به خانه شما مي‌آيند را انتخاب نكنيد.

2- تنهايي‌ام را با تو قسمت مي‌كنم، سهم كمي نيست
مردها گاهي مشكلات كاري دارند، گاهي در خودشان هستند، صحبت نمي‌كنند و خلاصه به قول معروف دوست دارند به غار تنهايي‌شان بروند. هر قدر هم كه شما در جريان كارهاي همسرتان باشيد ممكن است بخشي از مشكلاتش را ندانيد. علت اين كم‌حرفي و بي‌حوصلگي، شما نيستيد. او نياز دارد كمي خلوت كند و شايد در فكر كردن‌ها، سكوت و حتي فوتبال و خبرديدن‌هايش بتواند مشكلش را حل كند و دوباره همان همسر سابق شود. اين مواقع اصلا زمان مناسبي نيست كه در مورد كاغذديواري خانه كه ديگر چرك شده و بعضي جاهايش پاره شده است صحبت كنيد. اگر از مستأجر بودن خسته شده‌ايد و فكر مي‌كنيد بايد با وام و كارهاي ديگري كه به ذهن‌تان مي‌رسد هر طور شده يك آپارتمان نقلي بخريد، اين روزها زمان خوبي براي گفتن پيشنهادها و بيان نارضايتي‌تان از مستأجري نيست. همسري كه غرق تماشاي يك مسابقه ورزشي است اصلا به محتواي زير لب حرف‌زدن‌هاي شما توجه نمي‌كند.او فقط زني را مي‌بيند كه خستگي‌اش را نمي‌فهمد و همراهي‌اش نمي‌كند تا با يك برنامه تلويزيوني كمي شاد شود و مدام راه مي‌رود و كلماتي در مورد مشكلات خانه، بچه‌ها و... مي‌گويد. تصوير زيبا و دوست‌داشتني نيست. پس اين تصويرها را از خود ارائه ندهيد. بگذاريد اين روزها بگذرد و بعد حرف‌تان را بگوييد.

  • ذره بين

زن و مرد قرار است در زندگي مشترك‌شان به آرامش برسند و در اين راه گاهي بايد شنونده غم‌ها، مشكلات و گلايه‌هاي هم باشند. مهم اين است كه هر دو نفر بدانند كه مهم‌ترين وظيفه‌شان آرامش‌دهي به يكديگر است. وقتي مي‌خواهيد گلايه‌اي كنيد يا حتي غر بزنيد، فقط مراقب فضاي خانه و آرامش يكديگر باشيد.

کد خبر 343727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha