سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

یارانه نقدی مردادماه امسال در حالی دیشب به‌حساب سرپرستان خانوار بیش از ۷۵ میلیون ایرانی واریز شد که دولت براساس قانون ملزم است تا پرداخت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان یارانه نقدی به‌حساب سرپرستان خانوار ۶ گروه هدف تعیین شده دارای درآمد سالانه حداقل ۳۵میلیون تومان را از ابتدای تیرماه امسال متوقف کند.

یارانه

به گزارش همشهري، براساس تبصره14 قانون بودجه امسال، از ابتداي تيرماه1395 پرداخت يارانه به اشخاص با درآمد دست‌كم 35ميليون تومان تصرف در اموال عمومي بوده و جرم محسوب مي‌شود. البته دولت در اصلاحيه لايحه بودجه امسال خواستار حذف عنوان مجرمانه بودن و تصرف در اموال عمومي شده كه كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اين پيشنهاد موافقت كرده و بايد منتظر نظر نهايي اكثريت نمايندگان در صحن علني مجلس بود.

تبصره14 قانون بودجه سال95 به دولت اجازه داده تا مبلغ 48هزار ميليارد تومان از منابع ناشي از اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي به‌صورت نقدي و غيرنقدي بين خانوارهاي هدف و نيازمند و ارائه خدمات حمايتي و كمك به بخش توليد توزيع كند.

كليه تجار و صاحبان مشاغل آزاد داراي حداقل 35ميليون تومان درآمد سالانه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، قضات و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي دولتي و غيردولتي، پزشكان و دندانپزشكان، تمامي ايرانيان مقيم خارج از كشور براساس قانون از ابتداي تيرماه امسال نبايد يارانه نقدي بگيرند.

افزون بر اين دولت ملزم شده تا يارانه نقدي همه كاركنان دولت و قواي سه‌گانه و شهرداري‌ها و كليه مؤسسات عمومي و مؤسسات عمومي غيردولتي و كليه كاركنان نيروهاي مسلح و بازنشستگان كشوري و لشكري و كليه حقوق‌بگيران و مستمري‌بگيران مشمول تأمين اجتماعي را به شرط دريافت سالانه 35ميليون تومان درآمد قطع كند.

حقوق‌بگيران و مستمري بخش دولتي و غيردولتي، مديران و اعضاي هيأت مديره و بازرسان شركت‌هاي دولتي و غيردولتي و وابسته به دولت و نهادهاي عمومي غيردولتي و كليه مديران و اعضاي هيأت مديره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانك‌ها و بيمه‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري و كليه كاركنان اشخاص حقوقي دولتي و غيردولتي كه دريافتي سالانه آنها بيش از 35ميليون تومان باشد، هم نبايد يارانه نقدي بگيرند و اين ممنوعيت دريافت يارانه نقدي به‌طور كلي شامل همه ايرانياني مي‌شود كه در سه دهك بالاي درآمدي قرار مي‌گيرند. نكته جالب در قانون بودجه امسال اينكه افرادي كه براساس اين قانون استحقاق دريافت يارانه را ندارند، اما يارانه نقدي مي‌گيرند بايد دوبرابر آن را پس بدهند.

  • كسري بودجه سنگين دولت

وزراي نفت و اقتصاد پيش‌از اين از پرداخت يارانه نقدي به‌عنوان كمرشكن و شب مصيبت عظماي دولت يادكرده بودند و برآوردها نشان مي‌دهد با ادامه روش كنوني پرداخت يارانه نقدي دولت در پايان سال با كسري بودجه سنگين مواجه شود. 29تيرماه امسال، احمد ميدري، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام حذف يارانه ۲۰۰هزار نفر از پردرآمدها درتيرماه سال‌جاري گفت: ۶هزار ميليارد تومان كسري بودجه در بخش تأمين يارانه وجود دارد.به گفته وي براساس قانون يارانه 4ميليون نفر از دهك‌هاي بالا پارسال حذف شد كه با اعتراض و بررسي صورت‌گرفته يارانه ۸۰۰هزار نفر مجدداً برقرار شد.

کد خبر 343455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha