سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

کمتر از ۹۰ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، آنچه این روزها بیش از گذشته شنیده می‌شود، بحث بر سر تقلب در انتخابات و دستکاری نتایج آن است؛ موضوعی که ۲ هفته پیش از سوی دونالد ترامپ، نامزد پرحاشیه جمهوریخواهان، مطرح شد.

ترامپ

«روز 8نوامبر (18آبان) بايد مراقب باشيم، چون قرار است آراي مردم دستكاري شود.» اين بخشي از گفته‌هاي 2هفته پيش ترامپ در جمع هوادارانش در ايالت اوهايو است. براي نخستين بار در تاريخ انتخابات آمريكا، نامزدي از احتمال تقلب در انتخابات سخن گفت. طي روزهاي اخير اما موضوع تقلب به بحث محوري انتخابات آمريكا بدل شده است. ديروز پايگاه خبري بلومبرگ نتيجه جديدترين نظرسنجي خود از رأي‌دهندگان آمريكايي را منتشر كرد؛ نتايجي كه براي نخستين بار نشان مي‌داد مردم در آمريكا رفته رفته نسبت به سلامت انتخابات پيش رو مشكوك شده‌اند.

براساس اين نظرسنجي 34درصد از رأي‌دهندگان آمريكايي معتقدند احتمال بروز تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد. در ميان حاميان ترامپ هم حدود 56درصد معتقدند انتخابات ممكن است با تقلب همراه شود. ديروز روزنامه فايننشال تايمز نيز در گزارشي نوشت كه حدود 70درصد از طرفداران ترامپ در كاروليناي جنوبي، يعني جايي كه او بيشترين هواداران را دارد، معتقدند اگر در انتخابات آبان‌ماه نام ترامپ از صندوق‌هاي رأي در اين ايالت بيرون نيايد، به‌طور حتم از سوي هيلاري كلينتون، رقيب دمكرات او، تقلبي صورت گرفته است.

اما فارغ از بحث تقلب، طبق نظرسنجي بلومبرگ، نامزد دمكرات‌ها اكنون 6درصد از رقيب جمهوريخواه خود پيش افتاده است. برخي نظرسنجي‌ها حتي برتري كلينتون را تا 10درصد اعلام مي‌كنند. طبق نظرسنجي بلومبرگ، 66درصد از رأي دهندگان به كلينتون از ميان غيرسفيدپوستان هستند، 61درصد زير 35سال سن دارند و 59درصد داراي تحصيلات دانشگاهي هستند. 55درصد از رأي دهندگان به او نيز از ميان زنان هستند.

در مقابل، 75درصد از رأي دهندگان به ترامپ، تحصيلات دانشگاهي ندارند و حدود 60درصد هم از پيروان كليساي اونجليكان (فرقه‌اي از كاتوليك‌ها) هستند. بر اين اساس، رأي دهندگان مستقل كه هميشه در انتخابات آمريكا نقشي تعيين‌كننده داشته‌اند، بيشتر به كلينتون متمايل هستند. 48درصد از آنها گفته‌اند رأي خود را به نفع كلينتون و41درصد هم راي‌شان را به نفع ترامپ به صندوق خواهند انداخت.

  • ترامپ: «اسلام افراطي»، مشكل اصلي

دونالد ترامپ ديروز در ادامه سخنان جنجالي‌اش، «اسلام افراطي» را دشمن اصلي آمريكا خواند و گفت: «فقط با شناسايي دشمن و پيشگيري از گسترش اسلام افراطي مي‌توان آمريكا را به كشوري امن تبديل كرد». ترامپ مثل هميشه باراك اوباما و هيلاري كلينتون را به باد انتقاد گرفت و گفت كه اوباما گزارش‌هاي نهادهاي امنيتي را دستكاري مي‌كند تا خطر اسلام افراطي روشن نشود. او همچنين كلينتون را انساني ضعيف خواند كه استقامت جسمي و رواني لازم براي مبارزه با داعش را ندارد.

ترامپ، ميلياردر معروف نيويوركي كه حتي يك روز هم تجربه كار سياسي در كارنامه خود ندارد، ايران را هم بي‌نصيب نگذاشت و آن را «بزرگترين حامي تروريسم و اسلام افراطي» خواند كه «با تحريم‌هاي اقتصادي خفه شده بود». او همچنين گفت كه اوباما150ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران را آزاد كرده و 400ميليون دلار هم به ايراني‌ها باج داده است. اشاره ترامپ به آزادي اموال ايران پس از امضاي توافق هسته‌اي و همچنين بازگشت 400ميليون دلار از پول‌هاي بلوكه شده تهران در آمريكاست كه به اعتقاد او نبايد به ايران بازگردانده مي‌شد.

  • اشپيگل:‌ ترامپ، بازنده ميدان خواهد بود

هفته نامه آلماني زبان اشپيگل دونالد ترامپ را يكي از بزرگ‌ترين تهديدهاي امروز جهان خوانده است: «ترامپ طي يك سال گذشته در سخنراني‌هاي تبليغاتي‌اش بارها و بارها راجع به استفاده از خشونت سخن گفته است. او فارغ از بي‌تجربگي سياسي، شخصيت رئيس‌جمهور شدن را هم ندارد. او تهديدي واقعي عليه جهان است. ترامپ يك دروغگوي بزرگ است و تمام سازوكار تبليغاتي‌اش بر مبناي توهين به ديگران و دروغ‌پردازي بنا شده است.» اشپيگل ضمن انتقاد به سخنان توهين آميز ترامپ عليه مهاجران مكزيكي و مسلمانان پيش‌بيني كرده او در مسير باخت در انتخابات قدم بر مي‌دارد و در نهايت بازنده ميدان است.

کد خبر 343445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha