همشهری آنلاین: طبق تحقیقی در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا (EBU)، رادیو و تلویزیون همچنان قابل اعتمادترین رسانه برای شهروندان اروپایی‌ است.

سریال

به گزارش ایسنا، این تحقیق که در سطح اروپا صورت گرفته است، نشان می‌دهد در حالی که عموماً اعتماد به رسانه‌ها در حال نزول است، رادیو و تلویزیون همچنان قابل اعتمادترین رسانه برای اروپایی‌ها است. طبق این تحقیق ۵۵ درصد از شهروندان اروپایی به رادیو و ۴۸ درصد به تلویزیون اعتماد دارند. در این میان رسانه‌ها نوشتاری، اینترنت و فضای مجازی هم پایین‌ترین میزان اعتماد از سوی مخاطبان را به خودشان اختصاص داده‌اند که میزان اعتماد به شبکه‌های اجتماعی در میان شهروندان اروپایی ۲۰ درصد عنوان شده است.

این تحقیق بیانگر این است که اعتماد به رادیو و تلویزیون در کشورهای شمالی اروپا و استونی در بالاترین سطح و در کشورهای جنوبی در پایین‌ترین سطح قرار دارد. همچنین رسانه‌های نوشتاری در اروپای جنوبی و انگلیس، پایین‌ترین سطح اعتماد مخاطبان را به خودشان اختصاص داده‌اند و بیشترین میزان اعتماد هم به مطبوعات در فنلاند، هلند، آلبانی و پرتقال وجود دارد. همچنین طبق نتایج حاصل از این تحقیق، اینترنت و فضای مجازی در شرق اروپا مورد اعتماد مردم است، ولی در فرانسه، بلژیک، ایرلند، سوئد و انگلیس اعتماد به شبکه‌های اجتماعی بسیار پایین است.

روبرتو سوارز کندل (Roberto Suárez Candel)، رییس بخش امنیتی EBU و محقق این تحقیق معتقد است که «یک سازمان رسانه‌ای قوی و با ساختاری درست تنها به اطلاع‌رسانی خبری، مستندها و سرگرمی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید بتواند در دموکراسی نیز مشارکت داشته باشد. در حالی که ما قادر نیستیم ادعا کنیم که تلویزیون و رادیو می‌تواند منجر به ایجاد دموکراسی و کاهش فساد شود، اما می‌تواینم نشان دهیم که برای اولین بار چطور این ویژگی‌ها با هم در ارتباط هستند.

او می‌گوید «اینکه تلویزیون و رادیو قبل اعتمادترین رسانه محسوب می‌شود، جای تعجب ندارد. افراد با تلویزیون و رادیو که  هنوز نخستین منبع آنها برای کسب اطلاعات و سرگرمی است، رابطه قوی دارند. این هم باعث تعجب نیست که در کشورهایی که میزان اعتماد بالایی به تلویزیون و رادیو وجود داد، سازمان‌های رسانه‌ای عمومی قوی دارند، محتوای با کیفیت‌تر و اطلاعات ارزشمندتری را برای جامعه تولید می‌کنند.

طبق تحقیقی که در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا صورت گرفته است، کشورهایی که سازمان‌های رسانه‌ای عمومی قوی و قابل اعتماد مخاطب دارند، از چهار ویژگی مهم برخوردارند؛ آزادی مطبوعات در سطح بالایی قرار دارد، تعداد افرادی که در انتخابات‌ها رای می‌دهند بیشتر از کشورهایی که است که رسانه‌های عمومی ضعیف‌تری دارند، قدرت گروه‌های راست‌گرا کاهش و میزان فساد کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 343419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha