مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: از این پس قرار است سه‌شنبه‌ها روزی متفاوت باشد. روزی که در آن شهروندان کلید خودروهایشان را در خانه می‌گذارند و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، پیاده یا با استفاده از دوچرخه در شهرهای کشور تردد می‌کنند.

از اين پس قرار است هر سه‌شنبه، شهرهايمان، هوايي پاك‌تر داشته باشند و تردد خودروها در آن كمتر شود. «طرح سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» قرار است تجربه‌اي متفاوت باشد در هر هفته. رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران معتقد است پويش «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» حركتي زيبا و به معني مسئوليت‌پذيري شهروندان است كه از سوي شهرداري تهران نيز پيگيري و حمايت مي‌شود. محمدمهدي گلمكاني با اشاره به اينكه هدف اين طرح، حساس‌سازي‌ جامعه و مردم نسبت به پذيرش مسئوليتي است كه در قبال آلودگي هوا دارند افزود: اينكه ما چه سهمي را مي‌توانيم در كاهش آلودگي هوا با تنظيم رفتارهاي‌مان داشته باشيم هدف اصلي اين طرح است. گلمكاني ادامه داد: فارغ از اثربخشي اين طرح به‌دنبال مدل‌سازي‌ كار براي پذيرش مسئوليت اجتماعي در زمينه محيط‌زيست هستيم.

رئيس ستاد محيط‌زيست با اشاره به اينكه اين طرح نمادي از مسئوليت پذيري است خاطرنشان كرد: اين طرحي است كه مي‌شود با كمك و حضور تك تك مردم درباره معضل آلودگي هوا شروع كرد و با اين كار ساير معضلات محيط‌زيستي را هم تقويت كرد. گلمكاني با ذكر اينكه با بررسي‌هاي انجام شده مردم بيش از 160شهر به اين پويش پيوسته‌اند، تصريح كرد: در تهران هم اداره محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران كميته‌اي را در يكي از بخش‌هاي شهرداري براي حمايت از اين پويش مردمي تشكيل داده و مرتب جلساتي برگزار مي‌شود و يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه داريم بحث اطلاع‌رساني اين كار خوب به مردم است. وي ضمن اشاره به اين نكته كه سه‌شنبه روز وسط هفته است، گفت: مردم يك روز را در هفته تمرين كنند تا بتوانند مثل يك دوستدار محيط‌زيست رفتارشان را تنظيم كنند كه مثلا براي رفتن به محل كار از حمل‌ونقل عمومي استفاده كنند و بهانه‌اي باشد تا از وسيله نقليه شخصي استفاده نكنند. رئيس ستاد محيط‌زيست بر استفاده مردم از دوچرخه، مترو، تاكسي و حتي پياده روي تأكيد كرد و افزود: اين به معني انجام‌ندادن كارهاي روزمره در آن روز نيست اتفاقا بايد كارهاي رايج را انجام دهند اما از خودروهاي شخصي‌شان استفاده نكنند. به گفته وي، اين طرح در جهت كاهش آلودگي هوا براي مصرف كمتر از خودروهاست كه اگر همه مردم متحد شوند و بتوان به يك حركت جمعي رسيد آثار كاملا ملموسي خواهد داشت.

  • حـمايت مسـئولان و توسعه دوچرخه‌سواري

سه‌شنبه هر هفته شهروندان بيش از 120شهر در سراسر كشور، با استفاده از دوچرخه، حمل‌ونقل عمومي و به‌صورت پياده در شهرهاي‌شان تردد مي‌كنند و هر هفته نيز بر تعداد آنها افزوده مي‌شود. با وجود مشاركت بالاي شهروندان شهرهاي متوسط و كوچك، اين طرح نتوانسته است در شهرهاي بزرگ كشور فعال شود و مشاركت شهروندان شهرهاي بزرگ در اين پويش گويا نيازمند حمايت جدي‌تر نهادهاي مسئول است. مسئول دوچرخه‌سواري همگاني كشور در فدراسيون ورزش‌هاي همگاني، درباره طرح سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو گفت: پويشي از چند‌ماه قبل در شهرستان اراك به‌صورت خودجوش آغاز شد، با توجه به همگوني هدف ما نسبت به توسعه دوچرخه سواري همگاني، پياده روي و استفاده از وسايل نقليه عمومي با اين پويش، آن‌را به‌عنوان يكي از راهبردهاي مهم كميته دوچرخه سواري همگاني به‌كار گرفتيم.

آلن پطروسيان با اشاره به توسعه اين پويش در سراسر كشور افزود: اجراي اين پويش را در 31 هيأت استاني به‌صورت بخشنامه ابلاغ كرديم و كميته دوچرخه سواري همگاني در هر هفته به اجراي اين طرح مي‌پردازد. برخي از شهروندان با دوچرخه، برخي ديگر با استفاده از وسايل نقليه عمومي و برخي نيز به‌صورت پياده در اين پويش عمومي شركت مي‌كنند. به گفته وي استقبال شهروندان شهرهاي مختلف از اين پويش مردمي به‌گونه‌اي بوده كه در برخي از شهرها، مديران شهري كه زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه اين پويش در شهرهاي‌شان وجود نداشت نيز به تأمين زيرساخت‌هاي مناسب براي شركت مردم در اين طرح روي آورده‌اند. توسعه معابر پياده‌روي و مسيرهاي دوچرخه و ارتقاي كيفيت در حمل‌ونقل عمومي ازجمله اقداماتي است كه هم‌اكنون در بسياري از شهرهاي كشور مي‌توان ملاحظه كرد.

  • افزايش استقبال شهروندان

دبير ستاد اجرايي پويش «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» در وزارت ورزش و جوانان، مستقر در دفتر محيط‌زيست و توسعه پايدار با اشاره به اينكه تاكنون 36هفته از آغاز اين پويش گذشته گفت: تقريبا از ابتداي سال 95ستاد اجرايي در 31استان شروع به‌كار كرده است. در تهران نيز براساس چند جلسه با ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران و مشورت آنان در تلاش هستيم تا اين پويش را در ميان شهروندان توسعه دهيم. هم‌اكنون شهرهايي مانند مشهد، كرج، تبريز، اروميه، اصفهان، يزد، قزوين، تربت حيدريه، سبزوار، كرمانشاه و بندرعباس به‌صورت جدي در اين طرح فعال شده‌اند و با اقدامات صورت گرفته اين انتظار وجود دارد كه ميزان مشاركت شهروندان تهراني در اين طرح افزايش يابد. پطروسيان تأكيد كرد كه با افزايش زيرساخت‌هاي شهري در همه شهرهاي كشور، ميزان استقبال مردم از اين طرح افزايش يافت.

کد خبر 343348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha