دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: تازه‌ترین آمار رسمی ارائه شده در مورد نرخ رشد بخش صنعت توسط مرکز آمار ایران از رشد ۸.۸ درصدی این بخش طی سه ماهه نخست امسال حکایت دارد که بخش مهمی از این رشد مربوط به بخش معدن و استخراج نفت و گاز بوده است.

پتروشیمی

همچنين مسئولان صنعتي نرخ رشد صنعت منهاي بخش‌هاي مذكور را4.2 درصد اعلام كردند.در شرايطي كه بسياري از توليد‌كنندگان صنعتي و معدني از كاهش شديد ظرفيت توليد و تنگناهاي ناشي از كمبود نقدينگي و ركود بازار گلايه دارند، روز گذشته معاون امور صنايع وزير صنعت در نشست خبري خود از رشد4.2درصدي بخش صنعت در بهار امسال خبر داد، رشدي كه بنابرآمارهاي اعلام‌شده بيشتر بار آن بر دوش صنايع پتروشيمي و خودروسازها بوده، اما هنوز هم در صنايعي مانند سيمان، كاشي و سراميك، لاستيك، پودر شوينده، لوازم خانگي، لوله‌هاي صنعتي، سموم، نخ پلي‌استر، ظروف‌ چيني و بهداشتي و صنايع ساختماني به‌دليل ركود حاكم بر ساخت‌وساز كاهش توليد را شاهد هستيم.

با وجود اين، محسن صالحي نيا، با خودداري از ارائه آماري كه بيانگر ميانگين ظرفيت خالي و محصولات دپو شده بنگاه‌هاي صنعتي باشد، به اين نكته بسنده كرد كه ارقام كاهش ظرفيت و دپوي كالا در صنايع مختلف، متفاوت است. وي همچنين از خروج بخش صنعت از ركود با استناد به رونق توليد، افزايش صادرات و همچنين تأمين نقدينگي و مديريت واردات خبر داد و تأكيد كرد كه آثار خروج از ركود و رشد در بخش‌هاي نفت، گاز، پتروشيمي و راه و ترابري مشاهده مي‌شود.

معاون وزير صنعت با اشاره به سهم 16درصدي صنعت خودرو در رشد بخش صنعت اعلام كرد: توليد خودرو تا روز گذشته با رشد 5/3درصدي نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به 450هزار دستگاه رسيد كه هنوز با هدفگذاري تيراژ يك ميليون و 200هزار دستگاه تا پايان سال فاصله دارد اما به حدود 93درصد برنامه توليد خودرو رسيده‌ايم و اكنون هيچ خودروي صفر كيلومتري مازاد بر روال معمول 16روزه در شركت‌هاي خودروسازي داخلي دپو نشده و ركودي در بازار خودرو حاكم نيست.

صالحي‌نيا تأكيد كرد كه رشد توليد در پتروشيمي‌ها طي 4ماه نخست امسال بيش از 40درصد، الياف پلي‌استر حدود 22درصد، كولر آبي 6درصد و در بخش‌هاي فرش ماشيني، كفپوش‌ها و صنايع غذايي رشد يك‌تا 2درصدي را شاهد بوده‌ايم و در زمينه صادرات نيز در هدفگذاري رشد 10ميليارد دلاري صادرات تعيين شده است كه رشد 21.1درصدي در بخش صنعت و معدن بدون احتساب ميعانات گازي را شاهد بوده‌ايم.

  • پرداخت تسهيلات به 1300واحد

پس از آنكه محمد رضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت از قول رئيس‌جمهور براي حل مشكلات ۷۵۰۰ واحد كوچك و متوسط راكد و نيمه فعال خبر داد، معاون امور صنايع وي نيز اعلام كرد، در چارچوب تسهيلات 16هزار ميليارد توماني تا‌كنون ۱۳۰۰ واحد توليدي، ۱۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات دريافت كرده‌اند. صالحي نيا تأكيد كرد كه هم‌اكنون 15هزار واحد توليدي براي درخواست تسهيلات به بانك‌ها معرفي شده كه 60درصد صنعتي و 40درصد در بخش كشاورزي است. البته قرار شد منابع تسهيلات از 16هزار ميليارد تومان به 18هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كند اما بايد تأكيد كنم كه اين عدد مطلق نيست و با تعاملات صورت گرفته با بانك مركزي قرار شده منابع لازم در اختيار صنايع قرار گيرد.

  • احتمال قطع همكاري با رنو و مذاكره با شركاي جديد

معاون وزير صنعت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد اينكه به‌رغم رفت‌وآمدهاي بسيار چرا بازهم خودروسازان عهدشكن فرانسوي شركاي اصلي ايران خودرو و سايپا شده‌اند اعلام كرد، اكنون فقط قرارداد ايران خودرو با پژو و سيتروئن و سايپا نهايي شده اما ديگر خودروساز فرانسوي يعني رنو در حال مذاكره با شركاي ايراني است. رنو چارچوب‌هاي كلي وزارت صنعت را پذيرفته و مقرر شده تا سهام يكي از واحدهاي زيرمجموعه سايپا را به‌عنوان آورده بپذيرد اما برخي محدوديت‌ها در عرضه محصولات و روش‌هاي همكاري باعث شده كه هنوز به نتيجه‌گيري كامل نرسند.

عملكرد شركت خودروسازي رنو در ايران بايد تغيير كند؛ چراكه با شيوه قبلي ادامه همكاري با اين شركت فرانسوي ممكن نيست. وي با تأكيد بر اينكه وزارت صنعت مذاكره هيچ خودروساز خصوصي با شركاي خارجي را محدود نكرده و قصد ندارد تا سرمايه‌گذاري‌ها به سوي ايران خودرو و سايپا سوق داده شود، افزود: وزارت صنعت از واگذاري سهام گروه بهمن توسط يك شركت قطعه ساز بخش خصوصي كه براساس قواعد بورس و ضوابط و مقررات جاري صورت گرفته حمايت مي‌كند.

وزارت صنعت براي مذاكرات هيچ تفاوتي براي خودروسازان خصوصي و غيرخصوصي قائل نيست و حتما حمايت لازم را از تعميق ساخت داخل و صادرات در چارچوب قرارداد مذكور اعمال مي‌كند. همچنين به‌زودي قرارداد بنز و ايران خودرو ديزل نهايي خواهد شد و مذاكره با ديگر شركت‌هاي خودروساز كره‌اي، آلماني و سوئدي در حال انجام است.

کد خبر 343317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha