همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار وزیر کشور و عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق گفت که امنیت پایدار در مرزها، خط قرمز ایران است.

شمخانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی  در دیدار کریم سنجاری وزیر کشور و عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق با اشاره به تاریخچه روابط برادرانه و سازنده جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های کرد در عراق، از نقش ارزنده مسعود بازرانی رئیس اقلیم کردستان در ایجاد و توسعه روابط میان ایران و اقلیم کردستان قدردانی و از وی به عنوان سیاستمداری هوشمند و مبارزی خستگی ناپذیر یاد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اتخاذ مواضع مشترک و مبتنی بر اتحاد و انسجام میان گروه‌های مختلف کردی در چارچوب عراق متحد را ضامن تقویت ساختار سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان عنوان کرد و افزود: تجربیات سال‌های اخیر و ظهور و ایفای نقش تروریسم تکفیری به عنوان تهدید مشترک همه اقوام و ادیان در عراق نشان داد که امنیت پایدار در این کشور صرفاً با تقویت عراق یکپارچه و متحد قابل تأمین است.

شمخانی با اظهار نگرانی درخصوص افزایش برخی تحرکات ضد انقلاب سنتی در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان که با حمایت و پشتیبانی سرویس‌های جاسوسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می شود افزود: امنیت پایدار در مرزها، خط قرمز جمهوری اسلامی بوده و نیروهای نظامی و امنیتی کشور با هرگونه تحرکی که تهدید کننده مرزهای کشور باشد به شدت برخورد خواهند کرد.

وی بحران امنیتی جاری در عراق را مانع اصلی رشد و توسعه اقتصادی به عنوان مهمترین نیاز مردم مظلوم این کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ارتقاء شرایط امنیتی در اقلیم کردستان و همکاری مشترک برای حراست از آرامش در مناطق مرزی امکان توسعه همکاری های اقتصادی مشترک را فراهم خواهد کرد.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: بدخواهان و دشمنان عراق با پشتیبانی آشکار و پنهان از جریان تروریسم تلاش می‌کنند ضمن درگیر نمودن منابع مالی و انسانی عراق در مبارزه با تروریسم امکان بازیابی نقش سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور به عنوان قدرتی منطقه‌ای را محدود کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی موفقیت‌های چشمگیر دولت و مردم عراق در سرکوب جریان تروریسم را نشان روشنی از ظرفیت‌های کم نظیر این کشور در مقابله با تهدیدهای عظیم امنیتی دانست و افزود: بهره گیری هوشمندانه از ساختارهای سیاسی و قانونی به منظور غلبه بر چالش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تنها مسیر حفظ و تقویت عراق متحد و یکپارچه است.

کریم سنجاری وزیر کشور و عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات با تشکر از حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران از اقلیم کردستان در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی تاکید کرد: ایران در طول تاریخ، دوستی مطمئن و صادق برای ما بوده است و تداوم مودت و برادری با این کشور اولویت غیر قابل تغییر ماست.

وی با تاکید بر حساسیت ویژه اقلیم کردستان برای حفظ امنیت و ثبات در مرزهای مشترک با ایران افزود: به هیچ گروهی اجازه شرارت در مناطق مرزی ایران نخواهیم داد و با بسیج مجموعه توانمندی‌های نظامی و امنیتی خود با اخلالگران در مرزهای مشترک مقابله می‌نماییم.

کریم سنجاری مهمترین اولویت اقلیم کردستان عراق را مبارزه قاطع با تروریسم تکفیری و ریشه‌های آن عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان هم پیمان استراتژیک عراق تاکنون نقش محوری در هماهنگ سازی ظرفیت‌های بومی برای مقابله با تروریسم داشته است و تداوم ایفای این مسئولیت در پاکسازی کامل عراق از فتنه تروریسم تکفیری بسیار تعیین کننده است.

کد خبر 343178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha