همشهری آنلاین: تنها چند روز پس از آنکه بازی محبوب پوکمون‌گو در تایلند ارائه شد، معابد،‌مدارس و کاخ های سلطنتی این کشور به واسطه مققرات وضع شده توسط سازمان تنظیم مقررات این کشور، در دسته مناطق بازی ممنوع قرار گرفتند.

براساس گزارش CNN، تاكورن تانتاسيت دبير كل كميسيون ملي مخابرات و راديو و تلويزيون تايلند اعلام كرد از شركت سازنده بازي پوكمون گو درخواست خواهد كرد تا در دور كردن كاربران اين بازي از مناطق ممنوعه به آنها كمك كند: مناطق دولتي، مكان‌هاي مذهبي، ساختمان‌هاي خصوصي و مناطق پرخطري مانند جاده‌ها و كانال‌ها.

تاكورن همچنين اعلام كرد شركت‌هاي موبايل از اين ايده كه به منظور جلوگيري از بروز تصادفات، كاربران پس از تاريكي شب اجازه بازي كردن نداشته باشند، پشتيباني كرده‌اند. 

  • زامبي‌هاي اسمارت‌فوني

اين بازي واقعيت افزوده هم‌اكنون در بيش از 70 كشور جهان قابل دسترسي است و از دوربين گوشي‌هاي هوشمند براي افزودن پوكمون‌ها به جهان حقيقي استفاده مي‌كند. اين اپليكيشن هزاران نفر را از خانه‌هايشان بيرون كشيده است و افراد درحالي كه به نمايشگر گوشي خود زل زده‌اند، در خيابان‌ها پرسه مي‌زنند تا بتوانند يكي از موجودات خيالي بازي را شكار كنند.

با اين‌همه ميزان حواس‌پرتي در ميان افرادي كه مشغول بازي پوكمون هستند به يكي از بزرگترين نگراني‌ها تبديل شده‌است. دفتر ملي آزادراه‌هاي تايوان هفته گذشته از شركت نيانتيك، سازنده بازي پوكمون گو درخواست كرد تا بزرگراه‌ها، خيابان‌ها و استراحتگاه‌هاي ميان جاده‌اي را از محدوده بازي حذف كند.

بيش از 1200 كاربر تايواني اين بازي در سه روز اول آغاز ارائه بازي در اين كشور جريمه رانندگي دريافت كرده‌اند، بيشتر به اين خاطر كه در حين رانندگي مشغول انجام بازي بوده‌اند. سازمان راه‌آهن اين كشور نيز از ورود كاربران پوكمون به ايستگاه‌ها، خطوط راه‌آهن و درون قطارها جلوگيري كرده‌است.

مقامات ژاپني نيز همزمان با ارائه پوكمون‌گو در ژاپن مقرراتي وضع كرده و از كاربران اين بازي درخواست كردند درحال بازي روي سكو‌هاي قطار راه نروند،‌باطري اضافه همراه داشته‌باشند و حواسشان به گرمازدگي هم باشد. سازمان حمل و نقل برونئي هم از كاربران پوكمون درخواست كرده تا حين بازي ايمني را رعايت كنند.

خطر بازي پوكمون‌گو فراتر از سوانح رانندگي و خطرهاي ايستگاه راه‌آهن است: چندي پيش آژانسي غيردولتي در بوسني به كاربران هشدار داد تا در حين شكار پوكمون‌ها نسبت به ميدان‌هاي مين اطرافشان هوشيار باشند زيرا خطر انفجار مين آنها را تهديد مي‌كند. همچنين در كاليفرنيا مردي بي‌توجه به نشانه‌هاي هشدار مشغول بازي پوكمون بود كه ناگهان از روي صخره كوهي پايين افتاده و به شدت آسيب ديد.

  • مهمان‌هاي ناخوانده

اگرچه پوكمون‌گو توانسته باعث شود تا افراد بيشتري از خانه‌هاي خود بيرون آمده و مكان‌هايي را ببينند كه در حالت عادي هرگز به آنجا نمي‌رفتند، اما بعضي افراد نسبت به حضور اين مهمانان ناخوانده دربرخي از مكان‌ها ناخشنودند.

موزه قتل‌عام تول اسلنگ در كامبوج هفته گذشته از بازي افراد در اين مكان جلوگيري كرد. همچنين موزه كاخ ملي تايوان نيز نمايشگاه‌هاي خود را جزو مناطق ممنوعه پوكمون‌گو اعلام كرد. اين ممنوعيت‌ها در پي آن رخ داد كه قبرستان ملي آرلينگتون و موزه هولوكاست در واشنگتن از كابران پوكمون‌گو درخواست كردند در اين مناطق به دنبال پوكمون‌ها نباشند. موزه بارودا در استان گوجارات هندوستان نيز ورود پوكمون‌بازها را به اين موزه ممنوع اعلام كرده‌است زيرا به گفته مقامات اين موزه كاربران بي‌حواس و سرگردان پوكمون دائما با بازديدكنندگان موزه برخورد مي‌كنند و براي آنها مزاحمت ايجاد مي‌كنند. همچنين در محوطه باز اينموزه مارهاي سمي سرگردانند كه مي‌تواند براي اين افراد خطرساز باشد.

شركت سازنده اين بازي در پي بالاگرفتن نگراني‌ها نسبت به ايمني كاربران اين بازي و مكان‌هاي ممنوعه براي اين افراد، ليستي از مكان‌هاي حساس رو روي وب‌سايت خود منتشر كرد.

  • نظر روحانيان مسلمان هند و مالزي

رهبران اسلامي كشورهاي هندوستان و مالزي عليه اين بازي دستورالعمل‌هايي صادر كرده‌اند. محمد سليم نوري از موسسه مذهبي درگاه اعلي‌حضرت در اوتار پرادش هندوستان اعلام كرده‌است كه اين بازي اعتياد آور است و باعث مي‌شود كاربران آن بدون اينكه به عمل خود فكر كنند،‌به مكان‌هاي مختلفي مانند مساجد،‌معابد،‌كليساها و حتي مناطق حساس نظامي بروند، زيرا اين افراد مسخ شكار پوكمون شده‌اند.

سازمان توسعه اسلامي مالزي نيز اين بازي را مخرب و مضر توصيف كرده‌است، زيرا باعث مي‌شود كاربران آن وارد حريم خصوصي ديگران شوند، بي‌احتياطي را افزايش مي‌دهد كه اين مي‌تواند به افزايش تصادفات منجر شود، باعث عصبانيت شديد كاربراني مي شود كه مي‌بازند و افراد را به گوشي‌هايشان معتاد و وابسته مي‌كند.

کد خبر 343139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha