چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - سنا حیدریان: نذری دادن یکی از سنت‌های ویژه مسلمانان سراسر جهان و به‌خصوص شیعیان است؛ اقدامی که در مقاطع مختلف همه ساله در اکثر شهرهای ایران و دیگر کشورهای اسلامی با تشریفات بخصوصی برگزار می‌شود.

این زکات مهارت من است

 با اين حال، نذري دادن نه‌تنها زمان مشخصي ندارد بلكه به تازگي از شكل مرسوم نذرهاي خوراكي هم خارج شده است. اين روزها در اكثر پارچه فروشي‌ها و خرازي‌هاي محدوده شرق تهران با آگهي‌هاي تبليغاتي‌اي با موضوعيت اداي يك نذر فرهنگي روبه‌رو مي‌شويد. اين آگهي‌ها از برگزاري كلاس‌هاي رايگان آموزش خياطي در يكي از سراهاي محلات شرق تهران خبر مي‌دهد كه خانم‌ها هفته‌اي يك‌بار و در روزي مشخص مي‌توانند براي آموزش رايگان خياطي در اين كلاس‌ها حاضر شوند. ناهيد گودرزي، مدرس كلاس‌هاي رايگان خياطي كسي است كه ايده نذر فرهنگي را در سراي محله منطقه تهرانپارس به اجرا درآورده است. او با تشكيل اين كلاس‌ها جمعي صميمي از زنان علاقه‌مند به خياطي به‌وجود آورده و به عقيده خودش با اداي اين نذر فرهنگي سعي در كمك به اقتصاد خانواده‌ها دارد. با ناهيد گودرزي درباره برگزاري كلاس‌هاي رايگان خياطي و دلايلش از اداي اين نذر فرهنگي صحبت كرده‌ايم.

  • اين روزها آگهي‌هاي مربوط به نذرفرهنگي شما در اكثر پارچه‌فروشي‌هاي منطقه شرق تهران ديده مي‌شود. اين ايده چه زماني به ذهنتان رسيد؟

خيلي وقت بود كه دوست داشتم در زمينه اجتماعي كار مثبتي انجام بدهم و بارها روي اين موضوع فكر كردم تا اينكه به ذهنم رسيد كه مي‌توانم توانايي‌ام در زمينه خياطي را در اختيار خانم‌هاي علاقه‌مند به اين حرفه بگذارم. بنابراين روي اين كار برنامه‌ريزي كردم و با همكاري سراي محله منطقه تهرانپارس اين ايده را عملي كردم.

  • قبل از اداي اين نذر فرهنگي شاغل بوديد؟

خير. من در طول سال‌هاي عمرم هيچ وقت شاغل نبوده‌ام و بيشتر وقتم به خانه‌داري و تربيت فرزندانم گذشته است. با اين حال در زمينه خياطي توانايي داشتم اما هيچ وقت به فكر راه‌اندازي آموزشگاه يا مؤسسه‌اي در زمينه آموزش خياطي نبوده‌ام. اما از وقتي كه فرزندانم ازدواج كردند و به قول ما پدر و مادرها سر و سامان گرفتند احساس كردم مي‌توانم با اين كار كمكي به خانم‌هايي كنم كه به خياطي علاقه‌مند هستند.

  • روي چه حسابي اسم اين كار را نذرفرهنگي گذاشتيد؟

معمولا ما نذرهاي خوراكي‌مان را بابت به سرانجام رسيدن يك خواسته يا آرزوي قلبي ادا مي‌كنيم. اما هميشه نبايد به اين فكر كنيم كه براي نيت مشخصي اداي نذر كنيم. من وقتي مي‌بينم كه فرزندانم سر و سامان گرفته‌اند و دغدغه به‌خصوصي ندارم و در زندگي‌ام به آرامش رسيده‌ام بايد به شكرانه اين آرامشم نذري ادا كنم. نذرهاي خوراكي معمولا يك‌بار و حتي سالي يك‌بار هستند احساس مي‌كنم اگر اقدامي در زمينه اجتماعي- فرهنگي صورت بگيرد اثر ماندگارتري خواهد داشت. ناگفته نماند كه موضوع صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در زمينه اقتصاد مقاومتي در چند سال گذشته من را به فكر اجرايي كردن اين ايده واداشت.

  • درباره اين مسئله بيشتر توضيح مي‌دهيد. چطور صحبت‌هاي رهبر انقلاب در اجرايي شدن اين ايده به شما كمك كرد؟

زماني كه تحريم‌ها به اوج خود رسيده بود و خيلي‌ها از مشكلات اقتصادي گلايه داشتند مقام معظم رهبري در جمعي از اقتصاد مقاومتي و تلاش براي كم كردن فشار تحريم‌ها صحبت كردند. من اين صحبت‌ها را از تلويزيون شنيدم و به اين فكر افتادم كه با خياطي شايد بتوان در زمينه اقتصاد مقاومتي فعاليت‌هايي كرد. مثلا كسي كه خياطي بلد باشد مي‌تواند از اين راه كسب درآمد كند و كمكي به اقتصاد خانواده‌اش داشته باشد از سوي ديگر حتي اگر قرار به كسب درآمد هم نباشد هر خانمي مي‌تواند با خياطي كردن براي خودش يا اعضاي خانواده‌اش، كمك زيادي به صرفه جويي در زمينه خريد پوشاك كند.

  • چه شد كه فكر همكاري با سراي‌محله به ذهنتان رسيد؟

هميشه از فعاليت‌هاي شهرداري در زمينه اوقات فراغت بانوان لذت مي‌بردم و احساس مي‌كردم شهرداري يكي از نهادهايي است كه به زنان اهميت ويژه‌اي مي‌دهد. به‌عنوان مثال مجموعه‌هاي ورزشي الزهرا(س) چند سالي است كه امكان خوبي را در اختيار بانوان براي ورزش كردن قرار داده و با وجود شهريه‌هاي كمي كه از مردم مي‌گيرد مربيان حرفه‌اي را براي آموزش رشته‌هاي ورزشي به‌كار گرفته است. از سوي ديگر سراهاي محلات شهرداري هم در زمينه برگزاري كلاس‌هاي آموزشي اقدامات مطلوبي انجام مي‌دهند و من هميشه دوست داشتم شرايطي مهيا شود تا بتوانم همكاري با شهرداري داشته باشم. اين ذهنيت مثبت من از همكاري با شهرداري و از طرف ديگر فضاي مناسب سراي‌هاي محله براي برگزاري اين كلاس‌ها باعث شد تا پيشنهاد برگزاري كلاس‌هاي رايگان را به سراي محله منطقه تهرانپارس كه به محل سكونتم نزديك بود بدهم.

  • در ادامه فعاليت‌تان در اين زمينه امكان ندارد به فكر دريافت شهريه از هنرجويان بيفتيد؟

خير. اتفاقا چند باري همكارانم در سراي محله به من پيشنهاد داده‌اند كه علاوه بر برگزاري كلاس‌هاي رايگان، دوره‌هايي هم با شرايط متفاوت برگزار كنم و در ازاي آن شهريه‌اي به‌عنوان دستمزد دريافت كنم. با اين حال به هيچ وجه اين مسئله را نپذيرفته‌ام و دلم مي‌خواهد آموزش خياطي من همچنان به‌صورت يك نذر فرهنگي باقي بماند. ضمن اينكه من شيوه جديدي از خياطي را در دوره‌ها ارائه مي‌دهم كه به مهندسي معكوس خياطي شهرت پيدا كرده است؛ براساس اين شيوه خانم‌هايي كه هيچ تجربه‌اي در زمينه خياطي ندارند در يك جلسه مي‌توانند يك لباس براي خودشان بدوزند. از سوي ديگر خيلي از مزون‌ها و آموزشگاه‌ها در ازاي هزينه‌هايي مجزا الگوهاي خياطي‌شان را در اختيار هنرجويان قرار مي‌دهند كه من در اين زمينه هم محدوديتي براي هنرجويانم نگذاشته‌ام و از طريق شبكه‌هاي مجازي به‌صورت تصويري شيوه‌هاي الگو كشيدن و روش‌هاي خاص خياطي را با جزئيات در اختيار علاقه‌مندان مي‌گذارم.

  • بعد از اين اقدام فرهنگي شما، با كسي روبه‌رو شده‌ايد كه براي اداي نذر فرهنگي ترغيب شود و از شما ايده بگيرد؟

اتفاقا خيلي از خانم‌هايي كه در كلاس‌ها شركت مي‌كنند وقتي با اين اقدام من روبه‌رو مي‌شوند با محبتي كه به من دارند از اين ايده حمايت مي‌كنند و از علاقه‌شان براي برگزاري كلاس‌هاي رايگان در ساير زمينه‌ها مي‌گويند و فكر مي‌كنم كلاس‌هاي فرهنگي و هنري با اين مضمون برگزار شده باشد.

  • نيكوكار شويد

اگر شما هم فكر مي‌كنيد مي‌توانيد توانايي‌هاي خودتان را در قالب طرح نذر فرهنگي ارائه كنيد شهرداري تهران اين امكان را در اختيار شما قرار داده تا با مراجعه به سايت اينترنتي www.nazrefarhangi.ir اطلاعات شخصي‌‌تان را وارد كرده و براي حضور در طرح نذر فرهنگي اعلام آمادگي كنيد. البته اين تنها مربوط به افراد نمي‌شود و مؤسسات شخصي و خصوصي هم مي‌توانند در اين طرح مشاركت كنند. تعريفي هم كه شهرداري تهران از نذر فرهنگي ارائه كرده نذر وقت و مهارت است. يعني اگر شما فرصتي براي يك فعاليت فرهنگي داريد يا مهارتي داريد كه مي‌توانيد آن مهارت را آموزش دهيد مي‌توانيد در اين طرح مشاركت كنيد. طبيعي است با انتقال سينه به سينه اين مهارت‌ها مي‌توان براي افراد بسياري فرصت مهارت آموزي و كسب و كار فراهم كرد. پس اگر مي‌خواهيد بدون هيچ هزينه مالي در صف نيكوكاران قرار بگيريد همين الان به سايت طرح نذرفرهنگي مراجعه و نسبت به حضور در اين طرح اعلام آمادگي كنيد.

کد خبر 342766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha