سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

پروانه معصومی: با اینکه سال‌هاست در فضایی دور از هیاهوی پایتخت زندگی می‌کنم، ولی بنا به ضرورت گاهی به تهران می‌آیم. شهری که روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شود و حرکت در خیابان‌هایش در برخی ساعات واقعا دشوار و طاقت‌فرساست.

پروانه معصومی

اگر در ترافيك سنگين نگاهي به اطرافتان بيندازيد تعداد زيادي اتومبيل تك‌سرنشين مي‌بينيد. بديهي است كه بسياري از اين شهروندان مي‌توانستند به‌جاي استفاده از خودروي شخصي و شلوغ‌تر كردن خيابان‌هاي شلوغ تهران از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند. البته همين نكته بديهي از سوي بسياري از مردم ناديده گرفته مي‌شود. ميزان وابستگي عده‌اي به استفاده از خودروي شخصي آنقدر زياد است كه حتي براي يك خريد ساده در اطراف منزل‌شان هم سراغ اتومبيل‌شان مي‌روند.

عادتي كه بايد با فرهنگسازي درصدد تغييرش برآمد. البته خيلي‌ها هم هستند كه براي سلامت روح و روان خود از وسايل نقليه عمومي بهره مي‌گيرند. ميان وسايل نقليه عمومي، مترو نقش ويژه‌اي در تردد شهروندان ايفا مي‌كند.مي‌شود تصور كرد اگر تهران مترو نداشت الان در خيابان‌ها و بزرگراه‌هايش با چه وضعيتي مواجه مي‌شديم. احتمالا همه معابر عبوري شهر قفل مي‌شدند و ترافيكي كه اين روزها شاهدش هستيم چندبرابر مي‌شد.

مترو هم راحتي و آسايش در رفت و آمد را براي شهروندان به ارمغان مي‌آورد و هم اينكه از آلودگي شهر مي‌كاهد. در شهري كه ميزان آلودگي هوايش سال‌هاست از مرز بحران گذشته و شهروندانش در معرض ابتلا به انبوهي از بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هوا قرار دارند، توسعه و تجهيز وسايل نقليه عمومي مي‌تواند دريچه‌اي به هواي پاك بگشايد. اگر وسايل نقليه عمومي گسترش يابند گرايش مردم به استفاده از اتوبوس و مترو هم افزايش مي‌يابد.

خيلي‌ها هستند كه به‌دليل شلوغي از مترو استفاده نمي‌كنند و ترجيح مي‌دهند از اتومبيل‌هاي شخصي‌شان استفاده كنند. اگر مترو توسعه يابد و تعداد اتوبوس‌ها گسترده‌تر شود (به‌شكلي كه استفاده از آنها در ساعات پرتردد نيز دشوار نباشد) قطعا شهر سالم‌تري خواهيم داشت. آن وقت مي‌توان به گسترش فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي خوش‌بين بود.

همانطور كه در كشورهاي توسعه‌يافته شهروندان براي تردد در كلانشهرها بيشتر از مترو و اتوبوس استفاده مي‌كنند و كمتر سراغ اتومبيل‌هاي شخصي‌شان مي‌روند. براي رسيدن به چنين چشم‌اندازي به‌طور اخص نيازمند توسعه و تجهيز مترو هستيم. مترويي كه مي‌تواند گره كور ترافيك تهران را باز كند.هر ايستگاه تازه مترو كه افتتاح مي‌شود، امكاني است براي خلوت‌تر شدن خيابان‌ها؛ خيابان‌هايي كه مثل شهروندان زير بار سنگين ترافيك تهران خسته و فرسوده شده‌اند و نيازمند هوايي تازه هستند.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 342743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha