دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقام های حزب مخالف در اتیوپی روز دوشنبه اعلام کردند که در جریان سرکوب معترضان طی روزهای اخیر در منطقه اورومیا دست کم ۳۳ نفر کشته شدند.

 حزب مخالف دولت اتیوپی: ۳۳ معترض کشته شدند

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس اتیوپی در چندین شهر این منطقه به روی معترضان شلیک کرد؛ این تظاهرات در پاسخ به جنبش خودجوشی که در رسانه های اجتماعی به راه افتاد برگزار شد.

مقام های اتیوپی طی روزهای گذشته دسترسی به اینترنت را قطع کرده بودند.

در نتیجه تصمیم دولت اتیوپی در زمینه تقسیمات ارضی بخش هایی اورومیا، این منطقه از ابتدای سال جاری شاهد ناآرامی بود.

این طرح از مقام های اتیوپی در ماه ژانویه 2016 (دی/بهمن 1394) کنار گذاشته شد، اما به دلیل ادامه بازداشت شخصیت های مخالف اعتراض ها تشدید شده است. طی دو روز گذشته معترضان با سردادن شعارهای ضد دولتی به خیابان ها آمدند.

به گفته مولاتو گمنچو معاون حزب کنگره فدرالیست اورومو، تاکنون لیستی 33 نفره از معترضانی که به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند، تهیه شده است.

وی ابراز اطمینان کرد که فهرست مذکور طولانی تر خواهد شد. این مقام حزب مخالف دولت اتیوپی گفت: کشتار معترضان دست کم در 10 شهر منطقه اورومیا صورت گرفته است.
به گفته وی، 26 نفر نیز در جریان این تظاهرات مجروح و شماری نیز بازداشت شده اند.

مقام های دولت اتیوپی هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده اند؛ خبرگزاری رسمی این کشور تظاهرات روزهای اخیر در اتیوپی را غیرقانونی و ضد صلح توصیف کرد، اما اشاره ای به قربانیان و مجروحان این حادثه نکرد.

پیش از اورومیا، منطقه امهاره صحنه اعتراض های مردمی به تغییرات ارضی بوده است. دست کم 2 نفر در شهر گاندر کشته شدند.

ساکنان امهاره می گویند که منطقه ولکایت به صورت غیرقانونی به تیگرای، منطقه همجوار، ضمیمه شده است. ناآرامی ها بر سر این اصلاحات ارضی صورت گرفته از دو دهه قبل تاکنون ادامه داشته است.

تحولات اتیوپی که متحد مهم غرب در آفریقا است، توسط شرکای غربی اش به دقت رصد می شود. این کشور به عنوان قطب اقتصادی و مرکز ثبات نسبی در منطقه ای که عمدتا فضای شکننده بر آن حاکم است، تلقی می شود.

کد خبر 342544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha