یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: درست ۳۰ سال پس از ورود سینما به ایران نخستین لایحه نمایش‌ها و سینماها از جانب بلدیه توسط وزارت داخله به هیات دولت رسید و تصویب شد. بدین ترتیب نخستین تشکیلات دولتی برای مدیریت هنر نوظهور سینما در کشور ما شکل گرفت.

سینما

در سال‌های بعد سیاست‌های امور سینمایی بر عهده سازمان نمایش وزارت کشور وقت گذاشته و ماموریت اداره سالن‌ها و تولید فیلم از اسفند ۱۳۲۵ در این سازمان جدی‌تر دنبال شد. این وظیفه تا سال ۱۳۴۴- که وزارت فرهنگ و هنر ایجاد شد - همچنان بر عهده وزارت کشور بود و در نهایت از خرداد سال بعد آخرین اختیارات خود را به وزارت فرهنگ و هنر وقت واگذار کرد. ایرج زندپور نیز - که در شهریور سال ۱۳۴۵ در این منصب جای گرفت- به عنوان ریاست اداره کل امور سینمایی و نخستین مسئول رسمی رژیم گذشته شناخته می‌شود.  

با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی سینما نیز دچار تحولات اساسی شد، تغییرات اساسی ساختاری و ماهیتی ایرانی- اسلامی پیدا کرد و با فرم و قالبی جدید دوران رشد و شکوفایی خود را آغاز نمود. البته نخستین جرقه سینمای جدید ایران در مصاحبه‌های امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شنیده شده بود.

در دوران جدید - دقیقا از ۱۰ اسفند ۵۷- سینماها فعالیت خود را از سرگرفتند، در این مقطع به دلیل نوپابودن انقلاب مسئولیت سینماها موقتاً به انجمن سینماداران محول شد. اول اردیبهشت سال ۵۸ مهندس محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست اداره کل نظارت و نمایش (اداره کل ترویج و نمایش) تحت مدیریت وزارت فرهنگ و آموزش عالی معرفی شد. خرداد ماه همان سال نیز ادارات سینمایی مختلف وزارت فرهنگ و هنر سابق با یکدیگر ادغام شدند و زیر نظر «وزارت فرهنگ و آموزش عالی» (ترکیبی از دو وزارتخانه فرهنگ و هنر و علوم و آموزش عالی) به کار خود ادامه دادند. در تیر ماه سال ۵۸ حسین ترابی به عنوان سرپرست مرکز امور سینمایی و سمعی و بصری منصوب شد.

شهریور سال ۱۳۵۹ را می‌توان زمان دقیق راه‌اندازی معاونت سینمایی دانست. دکتر حسن عارفی که پیشتر برای تصدی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در کابینه شهید رجایی رای اعتماد گرفته بود، مهدی کلهر را در مسئولیت حوزه معاونت سینمایی خود معرفی کرد پس از استعفای او چند ماهی کمال حاج سیدجوادی در این مسئولیت فعالیت کرد، پس از دورانی کوتاه حوزه سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد و فخرالدین انوار معاون سینمایی وزیر شد؛ انوار از سال ۶۲ تا ۷۲ معاون سینمایی بود و پس از وی مهدی فریدزاده (از سال ۷۲ تا ۷۴)، عزت‌الله ضرغامی (۷۴ تا ۷۶)، زنده‌یاد سیف‌الله داد (از ۷۶ تا ۸۰)، محمدحسن پزشک( ۸۰ تا ۸۱)، محمد مهدی حیدریان (۸۱ تا ۸۴)، محمدرضا جعفری جلوه (۸۴ تا ۸۸)، جواد شمقدری (۸۸ تا ۹۲) را این مسئولیت را عهده‌دار بودند. البته با تلاش جواد شمقدری در اواخر دولت دهم، سطح معاونت به سازمان سینمایی ارتقا یافت.  

با روی کار آمدن دولت "تدبیر و امید" و در رأس آن دکتر حسن روحانی، سینما نیز با تحولات نو همراه شد و دریچه تازه‌ای پیش روی سینمای شریف کشور گشوده شد. پس از معرفی دکتر علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسب رای اعتماد وی، دکتر حجت‌الله ایوبی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی معرفی شد. بازگشایی خانه سینما، دعوت به کار دورافتادگان از فیلمسازی، رفع توقیف تعدادی از آثار، ایجاد همدلی میان اهالی هنر هفتم، دیجیتال کردن تمام سالن‌های سینمای کشور، راه اندازی گروه سینمای هنر و تجربه، راه اندازی مدرسه ملی سینمای ایران، راه اندازی سینمای کودک و نوجوان و ... از جمله تاثیرات مدیریت جدید سازمان در دوره جدید فعالیت به شمار می‌آید.

هم‌اکنون حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی است.

کد خبر 342438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha