همشهری آنلاین: محسن اسماعیلی حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران حیاتی‌ترین حقوق حرفه‌ای خبرنگاران را حق دسترسی آسان و سریع به اخبار دانست و دیدگاه خود درباره روند اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را طرح کرد.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر محسن اسماعيلي همزمان با روز خبرنگار با تبريك اين روز در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: خدا کند این روز، مثل هر سال فقط به تعریف و تمجید و تکرار وعده‌ها نگذرد، و باز هم سخن از «حقوق خبرنگاران»، به حقوق مادی، نظیر کاهش سن بازنشستگی، لزوم سخت و زیان‌آور شناخته شدن این شغل منحصر نگردد، و بعد هم فراموش شود تا سال بعد. همه اینها لازم است. اما اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین حقوق حرفه‌ای خبرنگاران، حق دسترسی آسان و سریع به اخبار و امنیت شغلی است که البته مسوولیت‌ها و تکالیفی نیز بر دوش آنان می‌گذارد.

از تحولاتی که امیدوار بودم با تصویب «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» اتفاق بیفتد، هنوز خبری نیست. در کتاب «گفتارهایی در حقوق رسانه» و نیز مقاله‌ای که در وب سایت شخصی نهاده‌ام، تا اندازه‌ای مبانی، لوازم و موانع را تشریح کرده‌ام. مهمترین کار عمومی کردن این گفتمان است، و خبرنگاران با آموزش دیدن و آموزش دادن، بیش از همه می‌توانند در این راه موثر باشند.

اسماعيلي علاوه بر عضويت در هيئت علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، عضو مجلس خبرگان رهبري، عضو حقوقدان شوراي نگهبان و رئيس هيئت بررسي و تطبيق مصوبات دولت و قوانين مجلس نيز است.

کد خبر 342406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha