همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: افزایش زنده‌گیری و جابجایی تمساح مردابی در پی خشک شدن زیستگاه‌های منطقه در اولویت اجرایی تابستان امسال قرار داد.

افزایش زنده‌گیری و جابجایی تمساح مردابی در پی خشک شدن زیستگاه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محيط زيست، سعید محمودی اظهار داشت: ادامه روند خشکسالی در شهرستان چابهار که منجربه خشک شدن و از بین رفتن زیستگاه‌های مطلوب تمساح پوزه کوتاه شده، موجب افزایش عملیات زنده‌گیری و انتقال تمساح‌ها در سال جاری شده به‌طوری که از اول امسال تاکنون بیش از 30 سر تمساح از مناطق خشک ‌شده زنده‌گیری و به زیستگاه‌های دارای آب مناسب انتقال داده شده‌اند.

وی افزود: تمساح‌های مردابی که عمده زیستگاه‌های آنها در حوضه آبریز رودخانه‌های سرباز ـ باهوکلات و کاجو ـ پیرسهراب است، متاسفانه در نتیجه ادامه روند خشکسالی در جنوب استان دچار کم‌آبی شدید شده‌اند، به گونه‌ای که از حدود 120 کیلومتر طول رودخانه باهوکلات از زیر سد پیشین تا مصب خور باهو که به دریا می‌پیوندد تنها کم‌تر از 40 کیلومتر آن در حال حاضر دارای آب با شرایط نسبی مناسب است.

وی ادامه داد: اکثر مسیر رودخانه کاجو - پیرسهراب (پایین دست سد زیردان) خشک شده و معدود برکه‌هایی دارای آب هستند که با استمرار شرایط فعلی و عدم بارش‌های تابستانه به کلی از بین می‌روند.

محمودی بیان کرد: جنوب شرق ایران آخرین محدوده غربی پراکنش تمساح پوزه کوتاه مردابی است. از این گونه گزارش‌هایی از کشورهای بنگلادش، هند، نپال، سریلانکا و پاکستان نیز وجود دارد. جمعیت تقریبی موجود در طبیعت حوزه پراکنش جهانی آن 5 هزار سر برآورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اطلاعات در مورد وضعیت گونه در طبیعت متغیر بوده، هر چند تعدادی از آنان به صورت گروهی زندگی می‌کنند اما در کل حیوانی منزوی است و در رده آسیب‌پذیر کتاب سرخ IUCN قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تخریب، تغییر و تعویض زیستگاه (به دلیل سدسازی)، ازبین رفتن نوزادان و تخم‌ها در فصل زاد و ولد و خشکسالی از مهم‌ترین تهدیدات این گونه در محدوده پراکنش آن در استان سیستان و بلوچستان است.

کد خبر 342401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha