همشهری‌آنلاین: سازمان‌دهندگان نشست مجمع جهانی اجتماعی که در مونترال کانادا برگزار می‌شود اعلام کردند مقام‌های کانادا از اعطای ویزای مسافرتی به بیش از ۲۰۰ تن از میهمانان دعوت شده به این نشست ضد جهانی‌سازی خودداری کرده‌اند.

ForumsocialMondial

صفا چبی، سخنگوی مجمع جهانیاجتماعی  گفت : « نشست مجمع اجتماعی جهانی قرار است از روز سه‌شنبه 19 مرداد در مونترال گشایش یابد و این در حالیست که در حال حاضر وزارت مهاجرت کانادا از اعطای روادید مسافرتی به 234 تن از میهمانان خودداری کرده است و تعداد این افراد روز به روز در حال افزایش است. »‌

چبی افزود : « مقام‌هاي کانادایی در توضیح رد تقاضای روادید این افراد به دلایلی مانند سوابق مسافرتی آنان ، وضعیت مالی یا نگرانی درباره این‌که احتمال دارد این افراد پس از پایان اجلاس خاک کانادا را ترک نکنند؛ استناد کرده‌اند. »‌

به گزارش خبرگزاری صداوسیمابه نقل ازخبرگزاری فرانسه از مونترال ،ظاهرا بیشتر این افراد از آفریقا و منطقه خاورمیانه شامل اتباع کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو ، مغرب ، ایران و نیجریه هستند. با درخواست روادید هیئت‌های هائیتی و نپال نیز مخالفت شده است.

مقام‌هاي کانادایی با استناد به قوانین سختگیرانه این کشور از اظهار نظر درباره موارد خاص خودداری می کنند.

این نخستین بار است که اجلاس مجمع اجتماعی که هر سال بار شرکت اعضای سازمان‌های جامعه مدنی برگزار می شود ، در نیمکره شمالی و در یکی از هفت کشور صنعتی جهان برگزار می‌شود.

به گفته سازمان دهندگان این اجلاس ، نشست‌های قبلی این مجمع تا بیش از یکصد هزار تن شرکت‌کننده داشت ولی انتظار می‌رود این بار به علت هزینه‌های بالای سفر و اقامت در هتل در مونترال ، شمار شرکت‌کنندگان به مراتب کمتر باشد.

نخستین نشست مجمع جهانیاجتماعی که در مقابله با مجمع جهانی اقتصاد و به مثابه ارائه جایگزینی برای نئولیبرالیسم ایجاد و تشکیل شده است ، در سال 2001 در برزیل برگزار شده بود.

کد خبر 342269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha