جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اروئیکای بتهوون از سوی مجله موسیقی «بی.بی.سی» عنوان برترین سمفونی تاریخ موسیقی را کسب کرد.

بتهوون

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: مجله موسیقی «بی.بی.سی» پس از انجام یک تحقیق توسط موسیقی‌دانان بزرگ دنیا، نام 10 سمفونی برتر تاریخ موسیقی جهان را منتشر کرده و مقام نخست را به «اروئیکا» سمفونی شماره سه «بتهوون» داده است.

«بتهوون» آهنگساز بزرگ آلمانی، ‌این قطعه را در سال 1803 خلق و به «ناپلئون بناپارت» و روح انقلابی که اروپا را دربرگرفته بود، تقدیم کرد. «بی.بی.سی» با همکاری 151 رهبر ارکستر از سرتاسر جهان به فهرست 20 سمفونی برتر تاریخ موسیقی رسیده و لیست 10 اثر نخست را منتشر کرده است.

در این فهرست سمفونی شماره 9 این نابغه موسیقی که در سال 1824 خلق شده، رتبه دوم را کسب کرده و «ژوپیتر» سمفونی شماره 41 «موتزارت» که آخرین سمفونی این هنرمند برجسته اتریشی است، در جایگاه سوم قرار دارد.

«گوستاو مالر» موسیقی‌دان شهیر اتریشی با سمفونی‌های شماره 9 و 2 خود رده‌های سوم و چهارم این لیست را به نام خود زد. عجیب است که سمفونی معروف نهم «بتهوون» در 10 عنوان اول این تحقیق جایی ندارد و در جایگاه یازدهم نشسته است.

«اروئیکا» در سال 1803 نوشته شد و در اصل قرار بود «بناپارت» نامیده شود. وقتی «بتهوون» شنید سیاستمدار جنگاور فرانسوی خود را امپراطور خوانده، نظرش را تغییر داد. او «ناپلئون» را یک حاکم ستمگر خواند و نامش را آنچنان از روی متن سمفونی‌اش تراشید که دست‌نوشته‌اش سوراخ شد.

«جوناتان نات» مدیر انگلیسی ارکستر سمفونیک توکیو درباره صدرنشین این فهرست گفت: «اروئیکا» مرزها را می‌شکند. این سمفونی درباره شکوه خدا نیست بلکه درباره بشر، چالش‌ها و پیروزمندی‌های اوست.

با این که سمفونی شماره 40 «بتهوون» از شماره 41 هم محبوب‌تر است، به این فهرست 10 عنوانی راه پیده نکرده و پانزدهمین سمفونی برتر جهان لقب گرفته است.

رتبه ششم به سمفونی شماره چهار «یوهانس برامس» آلمانی رسیده که در سال 1885 به نگارش درآمده. سمفونی «فانتاستیک» اثری از «هکتور برلیوز» آهنگساز فرانسوی رده هفتم را دارد و سپس نام «یوهانس برامس» این بار برای سمفونی یکم تکرار شده است.

سمفونی شماره شش «چایکوفسکی» نهمین سمفونی برتر تاریخ موسیقی جهان از سوی مجله «بی.بی.سی» نام گرفته و نام «گوستاو مالر» برای بار سوم به خاطر سمفونی سوم‌اش در این لیست تکرار شده. این اثر رتبه دهم را کسب کرده است.

کد خبر 342202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha