همشهری انلاین: فیلم سینمایی کودکانه " دزد و پری" یکی از تولیدات خوب در حوزه کودکان است که با بازی بهزاد فرهانی و بهنوش بختیاری می‌تواند ضمن نشاط و شادی در قالب یک فرم موزیکال پیام‌های مناسب کودکانه را منتقل کند.

دزد و پری

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت گفت: «دزد و پری» یک کمدی سالم و کودکانه است که مخاطبان خود را به وجد می آورد، حاصل ماجراهای آن در چارچوب فیلمنامه و داستان ساده و پرداختی به نسبت باورپذیر باعث شده همه از دیدن آن به نشاط بیایند.

این منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس افزود: نخستین و مهمترین فیلم موزیکال تاریخ سینمای ایران را شادروان علی حاتمی بر مبنای افسانه مردمی «حسن کچل» و با همین نام ساخته است؛ با آنکه به تقلید از آن در سال‌های دور چند فیلم موزیکال افسانه ای و اجتماعی دیگر در سینما ساخته شد ولی هریک بدتر و ضعیف تر از دیگری بودند و توفیق اجتماعی نیافتند. در سال‌های پس از انقلاب و متوازن با تغییر ارزش‌ها و مدیریت‌ها و تحولات نگرشی و تولیدی در سینما بسیاری از فیلم‌های مغایر با دستاوردهای جدید جامعه اجازه تولید نیافتند و به دلیل برخی مشکلات و مسائل مرتبط با احیای سینمای جدید تولید گونه‌ای از فیلم‌ها در سطح گسترده از دستور کار خارج شد و از جمله ساختن فیلم‌های موزیکال موضوعیت خود را از دست داد ولی چند سال بعد با رونق گرفتن جریان فیلمسازی و رو آوردن نسل جدید فیلمسازان به سینما، سینمای کودک قدرت نشو و نما و عرض اندام یافت و تنی چند از سینماگران کشور در این عرصه به تولید آثار پرداخته و امکان استفاده از موزیکال کردن تمام یا نیم یا قسمت‌هایی از فیلم‌های خود را یافتند و تولید این نوع آثار جایگاه اجتماعی پیدا کرد.

آذین سپس با بیان اینکه گرچه طی سال‌های اخیر کم و بیش فیلم‌های کودک ساخته شده اما دیگر جلوه‌گری سابق را نداشته و ندارد و حتی جشنواره فیلم کودک که روزگاری مهم و تأثیرگذار بود باری به هر جهت و تشریفاتی برگزار می‌گردد اظهار داشت: در هر حال یکی از فیلم‌هایی که در دوره بیست و هشتم این جشنواره به نمایش درآمد و از نگاه مخاطب برگزیده عنوان بهترین شد به نام «دزد و پری» هم اکنون بر روی پرده سینما رفته است.

«دزد و پری» را حسین قناعت کارگردان فیلم‌های «من و نگین دات کام»، «ماجراهای اینترنتی» و «زخم شانه حوا» ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: قناعت ساخت ۱۰ فیلم کوتاه و ۳ سریال تلویزیونی را هم در پرونده فیلمسازی خود دارد. «دزد و پری» آمیزه‌ای از واقعیت و تخیل است و در قالب فانتزی ارائه شده گرچه نخستین فیلم موزیکال سینمایی ایران نیست به دلیل توجه و رویکرد به دنیای کودکان بیشتر به سینمای کودک تعلق دارد تا سینمای خانوادگی. این اثر سینمایی در مجموع فیلمی نشاط آور و سرگرم کننده است.

این منتقد برجسته سینمای کشور افزود: داستان حضور یک نظامی بازنشسته به نام ابطحی در یک مهدکودک که اداره آن را دخترش نوشین بر عهده دارد بستر رویدادهای ریز و درشت و حوادث تلخ و شیرین «دزد و پری» است. ابطحی که در غیبت دخترش به ناچار مدیریت مهدکودک را عهده دار شده از سوی کودکان که خواهان مربی پیشین خود هستند پذیرفته نمی‌شود و با رخدادهایی مواجه می‌گردد.

این فیلم که در آن سعی از طنز و شوخی و خنده پر بهره باشد از گونه شوخی‌های رایج در فیلم های کودک محور و «تنها در خانه» استفاده‌ها برده است و حاصل ماجراهای آن در چارچوب فیلمنامه و داستان ساده و پرداختی به نسبت باورپذیر «دزد و پری» را تبدیل به یک نوع کمدی کودکانه که با تماشای آن کودکان و خانواده‌ها سرگرم شده و به نشاط می‌آیند کرده است.

آذین در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: پردازش تقریباً مناسب حوادث و شخصیت‌ها، نگارش بدون ادا و اصول فیلمنامه و کارگردانی جمع و جور و بازی‌های بالای متوسط بازیگران از جمله بهزاد فراهانی و بهنوش بختیاری در مجموع از «دزد و پری» فیلم دیدنی برای کودکان و خانواده‌ها ساخته که موزیکال کردن آن علیرغم کاستی‌ها و افت و خیزهایی در اشعار و موسیقی و ترکیب نماها و صحنه‌ها با نظر مساعد تماشاگر خردسال و بزرگسال روبرو شده است. «دزد و پری» در سرگرم سازی و شادی بخشی مخاطبانش موفق است و علیرغم کاستی‌هایش بار دیگر شور و نشاط کودکانه وارد سینما و سالن‌های نمایش فیلم کرده است.

گفتنی است؛ «دزد و پری» که فضایی مفرح، موزیکال و مطلوب خانواده‌ها دارد، ماجرای یک نظامی بازنشسته را روایت می کند که مجبور می شود به مدت ۲۴ ساعت مدیریت مهدکودک دخترش را انجام دهد و در همین ۲۴ ساعت است که ماجراهای عجیب و غریبی برای وی و کودکان حاضر در مهدکودک روی می دهد...

عوامل اصلی تولید این اثر سینمایی عبارتند از: تهیه کننده: بهروز مفید/ کارگردان و نویسنده: حسین قناعت/ مدیر فیلمبرداری: شاپور پورامین/ مدیر تولید: هاشم علی اکبری/ مدیر صدابرداری: احمد هاشمی اینانلو/ تدوین: پریسا پروین نیا/ طراح گریم: شهرام خلج/ طراح صحنه و لباس: فاطمه آقاحسینی/ موسیقی: محسن جلیلی/ عکاس: سروناز مستوفی

بازیگران: بهزاد فراهانی، بهنوش بختیاری، رامین ناصر نصیر، نادر سلیمانی، نگین معتضدی، مرتضی زارع، حمید کاشانی، مهدی تارخ، کاظم برزگر، فرشاد حسینی و سارا روستاپور/ بازیگران کودک: محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی، پارسیا شکوری فرد.

کد خبر 342166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha