همشهری آنلاین: شمار شخصیت‌هایی که در سطح رهبری حزب جمهوری‌خواه آمریکا رویکردهای دونالد ترامپ را به باد انتقاد گرفته‌اند، رو به افزایش است. ترامپ اما بی‌اعتنا به این انتقادها شیوه خود را ادامه می‌دهد.

trump

شمار شخصیت‌هایی که در سطح رهبری حزب جمهوری‌خواه آمریکا رویکردهای دونالد ترامپ را به باد انتقاد گرفته‌اند، رو به افزایش است. ترامپ اما بی‌اعتنا به این انتقادها شیوه خود را ادامه می‌دهد.

‌اختلافات در حزب محافظه‌کار آمریکا بر سر شخص دونالد ترامپ را دیگر کسی منکر نمی‌شود و این حزب برای مبارزه با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یکدست نیست.

ترامپ البته از نخستین روز ورود به مبارزات انتخاباتی برای تعیین رئیس جمهوری آمریکا، تنها نامزدی بود که نتوانست همه جناح‌ها را در حزب جمهوری‌خواه به دور خود جمع کند. ماجرای توهین به مادر یک سرباز آمریکایی که در جنگ عراق کشته شد، آخرین رسوایی است که ترامپ بوجود آورد و سبب شد بسیاری از یاران پیشین او نیز مجبور شوند از او فاصله بگیرند.

این سرباز آمریکایی کاپیتان همایون خان بود که در عراق در نزدیکی یک خودروی انتحاری کشته شد و دولت آمریکا به خانواده‌اش نشان شجاعت ایالات‌ متحده را که یک ستاره برنزی است، اهدا کرده است.

خضرخان، پدر این سرباز که از مخالفان دونالد ترامپ است، در روز آخر کنوانسیون دموکرات‌ها در این مراسم حضور یافت و از ترامپ انتقاد کرد و گفت او چیزی از قانون اساسی آمریکا نمی‌داند.

ترامپ نیز در واکنش به انتقاد پدر این سرباز، به انتقاد از همسر خضرخان پرداخت و گفت مادر خانواده تنها کنار همسر خود ایستاده بود و صحبتی نمی‌کرد. او در ادامه سخنان‌اش نتیجه گرفت و گفت "شاید خضرخان به همسرش اجازه صحبت کردن نداده بود".

مک‌کین و پل رایان از جمله دو شخصیت بانفوذ حزب جمهوری‌خواه آمریکا بودند که از دونالد ترامپ به خاطر این اظهار نظر به شدت انتقاد کردند. مک‌کین نامه‌ای به خضر خان نوشت و در آن به او گفت: «اگر آمریکا از امنیت بالایی برخوردار است به خاطر شجاعت فرزند شماست.»

دونالد ترامپ که از اظهارات مک‌کین و پل رایان عصبانی شده بود، برای تنبیه آنها طی مصاحبه‌ای با واشنگتن ‌پست اعلام کرد که هیچ کمکی به پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و مک‌کین سناتور آریزونا در مبارزات انتخاباتی آینده‌شان نخواهد کرد.

در چنین شرایطی مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ اعلام کرد که از پل رایان در انتخابات ایالت ویسکونسین پشتیبانی خواهد کرد. البته مایک پنس بعد در این باره گفت که اظهارات‌اش در ارتباط با پل رایان از قبل با شخص ترامپ هماهنگ شده بود.

افراد پرنفوذ دیگری در حزب جمهوری‌خواه آمریکا به انتقادهای مشخص از ترامپ پرداخته‌اند. از جمله این افراد می‌توان از راینس پریباس، رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه آمریکا، نیوت گینگریش، نامزد انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا و مگ وایتمن، یکی از کمک‌کنندگان بزرگ مالی جمهوری‌خواهان و صاحب شرکت کامپیوتری "هیولت پکارد" نام برد.

  • واکنش ترامپ

ترامپ به بحران درون حزب محافظه‌کار آمریکا علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و همواره می‌گوید شرایط بسیار مساعد است. او در یک رقابت انتخاباتی در فلوریدا گفت تا کنون چنین شرایط مساعدی برای رسیدن به پست ریاست جمهوری وجود نداشته است.

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" نوشته است که دست‌کم در ارتباط با کمک‌های مالی به ترامپ، وضعیت برای او بسیار مناسب بوده است. در مقاله نیویورک تایمز از جمله آمده است که ترامپ و حزب جمهوری‌خواه آمریکا موفق شده‌اند در ماه ژوئن ۸۲ میلیون دلار کمک مالی دریافت کنند. کمک به حزب دمکرات در همین ماه ۹۰ میلیون دلار بوده است.

کد خبر 342158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha