همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی گفت: امروز به برکت خون شهدا، هشیاری مردم و مقام معظم رهبری و در صحنه بودن دستگاه های نظامی، اطلاعاتی و انتظامی در وضعیت امنیتی باثبات و خوبی به سر می بریم.

اشتری

به گزارش ایرنا، سردار حسین اشتری روز چهارشنبه در نشست تقدیر از خبرنگاران حوزه انتظامی که با حضور مدیران مسوول رسانه ها در ستاد ناجا برگزار شد افزود: اعلام ثبات وضعیت امنیت کشور به دلیل جایگاهی که در آن قرار داریم نیست بلکه به عنوان کارشناس که در موضوعات امنیتی کار کرده ام صحبت می کنم.

وی با بیان این که وجود یا نبود احساس امنیت به عملکرد ما و رسانه ها بستگی دارد گفت: برای اثربخشی احساس امنیت بیشتر در کشور باید تدبیر و هوشیاری رسانه ها نیز در کنار اقدامات نیروی انتظامی قرار گیرد و روایت رسانه از پلیس در جامعه باید واقعی تر و پرصلابت تر باشد.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: البته نمی خواهیم که خبری را رسانه ای کنیم که اتفاق نیفتاده باشد، اگر ضعفی از پلیس می بینید در انعکاس آن ملاحظاتی را در نظر بگیرید تا سبب خوشحالی رقبای ما نشود.

وی تاکید کرد: شما چشم بینای جامعه هستید ما به شما اعتماد داریم و این اعتماد باید متقابل باشد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به عملیات روانی دشمن در حوزه های عملیات پلیس، گفت: امروز حجم عملیات روانی بر ماموریت های نیروی انتظامی زیاد شده است چرا که اگر اقتدار و محبوبیت پلیس کم شود، دشمن به اهدافش رسیده و مردم و پلیس ضرر خواهند دید.

اشتری با اشاره به خنثی کردن اهداف دشمن از طریق رسانه ها، افزود: امروزه باید از فضای مجازی که یک ابزار است به عنوان فرصت استفاده کنیم چرا که از این طریق می توانیم عملکرد برخی از همکارانمان را مطابق با موازین عمل نکرده اند ضمن رصد، رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به خلاف بودن برخی از مطالب و تصاویری که از نیروی انتظامی در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: به عنوان فیلمی که از طریق فضای مجازی منتشر شد مبنی بر دستگیری خانمی از سوی پلیس ، به گونه ای دیگر مطرح شده بود در حالی که این خانم همراه با مرد دیگری که همدستش بود به سرقت از خانه ها و گروگانگیری از کودکی دست زده بود. علاوه بر این آن ها متهم به تجاوز به عنف نیز بودند که توسط پلیس زن دستگیر شد.

اشتری تاکید کرد: به صورت شبانه روز با موضوعات مختلفی که به حقوق مردم تجاوز کرده و قانون گریز هستند، برخورد می کنیم.
وی در ادامه به کاهش تلفات جاده ای اشاره کرد و گفت: باید تمام توان خود را در جاده ها بگذاریم تا میزان تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد همان طور که در سه ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش 5/4 درصدی تلفات و تصادفات جاده ای و 5/7 درصدی در خردادماه امسال بودیم.

اشتری به حرفه ای محور شدن، پلیس اشاره کرد و افزود: باید حرفه ای محور بودن پلیس در دستور کار باشد براین اساس آمادگی داریم تا در جلسات مشترک با رسانه ها از نظرات خبرنگاران استفاده کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی پیشگیری اجتماعی را بر اقدامات انتظامی مقدم دانست و گفت: نیروی انتظامی آمادگی جمع آوری معتادان متجاهر در سراسر کشور را داریم اما باید سازمان های دیگر در این زمینه همکاری کنند ، هر چند برخی از سازمان ها در این زمینه همکاری دارند اما کفایت نمی کند.

وی اضافه کرد: خیلی از توقعات متوجه پلیس نیست یا صرفا پلیس دخیل نیست بلکه سایر دستگاه ها باید پای کار بیایند.
فرمانده نیروی انتظامی، خبرنگاران را افسران اصلی در صحنه دانست و گفت: ارتباط و تعامل با رسانه ها باید نزدیک و محکم تر از گذشته شود چرا که امروز استراتژی دشمن علیه افکار مبتنی بر انقلاب و مردم است تا افکار مردم را تغییر دهد ، به عبارتی راهبرد دشمن، افکار عمومی را هدف قرار داده است.

اشتری اضافه کرد: دشمن مردم که در راس آن ها، آمریکا است در عرصه های مختلف جنگ سخت و نیمه سخت ورود یافته اما نتوانسته موفق عمل کند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته اتفاقاتی افتاد که با هوشیاری مردم و هدایت های رهبری خنثی شد براین اساس یکی از ابزارهای دشمن نفوذ به کشور از طریق افکار عمومی است که البته ابزار و امکانات زیادی در اختیار دارند زیرا در این زمینه تجربه بسیاری دارد.

سردار اشتری به اتفاقات کشور یمن اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی با کمک آمریکا هر روز یمن را بمباران می کند اما آیا افکار عمومی متوجه است که وانمود می کنند که عربستان در راستای حق مردم قدم برداشته است.

وی با طرح این پرسش که آیا اتفاقاتی که در فلسطین و غزه اتفاق می افتد در دنیا انعکاس می یابد؟ گفت: اینکه کودک چهار ساله به جرم اینکه والدینش مخالف داعش هستند به قتل می رسد یا سر کودک 12 ساله به جرم دفاع از رئیس جمهوری، بریده می شود در دنیا منعکس می شود؟

وی با اشاره به اینکه مردم ما آگاه هستند و رسانه ها و صدا و سیما حقایق را مردم منعکس می کنند، گفت: ما کشوری مستقل و استکبار ستیز هستیم براین اساس باید واقعیت ها را به مردم دنیا منعکس کنید و دشمن ستیزی را هر روز در خود تقویت کنید.

اشتری با اشاره به درگیری های سیاسی در داخل کشور ، گفت: وقتی پای منافع ملی به میان می آید باید از آن دفاع کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه خدماتی که نیروی انتظامی انجام می دهد، ارزشمند است، افزود: در برخی از موارد خلاء هایی داریم اماباید سعی کنیم در ارایه خدمات کوشا تر باشیم و با دقت و سرعت بیشتر خدمات به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در تعامل با رسانه های کشور، سعی کرده واقعیت ها را منعکس کند، گفت: یکی از سازمان هایی که خدماتش در منظر مردم است و پادگانی نیست، نیروی انتظامی است به همین دلیل در فضای مجازی بیشتر دیده می شویم و مورد دید و قضاوت مردم قرار می گیریم.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: یکی از مزیت های نیروی انتظامی این است که همه می توانند بر عملکرد ما نظارت داشته باشند ، از سوی دیگر تعامل با رسانه می تواند تاثیرات خوبی برای ما داشته باشد و ماموریت های ما را تعیین و محتوایی برای رسانه ها باشد.

پلیس رسانه مدار است

محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این نشست، با بیان اینکه فصل مشترک رسانه و پلیس مردم است و این دو بخش بدون مردم معنا و مفهومی ندارد، گفت: پلیس به جای رسانه دار شدن، رسانه مدار است در حالی که در برخی از دستگاه ها، به جای استفاده از ظرفیت رسانه و رسانه مدار شدن، کارکرد آن را دچار خدشه کرده اند.

وی کارکرد پلیس را تخصصی شدن عنوان کرد و افزود: البته در مدل رسانه ای نتوانستیم این تخصص را به رسانه ببریم، از سوی دیگر دنیای رسانه پیچیده تر می شود و اساس آن ارتباط و ابزار آن اطلاعات است.

خدادی اضافه کرد: آسیب اصلی ما این است که توان تولید اطلاعات را نداریم در حالی که اطلاعات باید منجر به قضاوت و در نهایت عمل شود این اقدام و عمل نیز منجر به اثر می شود.

وی با بیان اینکه به کارکرد رسانه در برابر پلیس نمره قبولی می دهیم، تصریح کرد: البته فاصله زیادی در این زمینه دیده می شود چرا که انتظار از رسانه و پلیس در شرایطی که پیشرفت تکنولوژی در جامعه روز به روز سرعت می گیرد ، بیشتر می شود چون نگاه به رسانه، نگاه تخصصی است.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به مهندسی و جذب مخاطب و ایجاد تعامل سازنده، گفت: در این زمینه ضعیف عمل کردیم چرا که در زمینه خط برگشت نگاه مردم به مسئولان کار جدی نکرده ایم در واقع رسانه ها 70 تا 80 درصد در یک خیابان که از طرف مسئولان به مردم است، حرکت کرده اند در حالی که باید ظرفیت آسیب شناسی و اصلاح رفتار مدیران را فراهم کنیم.
خدادی با بیان اینکه جهاد رسانه، جهاد بی پایانی است، گفت: جهاد با جهل پایانی ندارد که در واقع ماموریت جهاد با جهل از ماموریت های رسانه ها است.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم رابطه تخصصی پلیس با رسانه ها تقویت شود، گفت: باید با تقویت معاونت اجتماعی و گسترش آن در رده های تخصصی و دعوت از رسانه ها البته در درون اتاق ها نه در بیرون از اتاق ها ، ارتباط رسانه و پلیس تقویت شود که البته این مساله نه تنها نیاز بوده بلکه در شرایطی هستیم که اگر دیر حرکت کنیم، از برخی از عرصه ها عقب خواهیم ماند.

کد خبر 342076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha