همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از سروده‌های شاعران معاصر ایرانی و پارسی سرایان غیر ایرانی در پاس‌داشت امام موسی صدر در قالب کتابی با عنوان شرح صدر منتشر می‌شود.

شرح صدر

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، محمدجواد آسمان از شاعران معاصر کشور گردآوری به‌گزینی و ویرایش مجموعه حاضر را - که در آن آثار بیش از 80 شاعر معاصر پیرامون منش و اندیشه‌های امام موسی صدر به ثبت رسیده - برعهده داشته است.

جمع‌آوری این آثار حاصل انتشار فراخوان و برگزاری دو دوره مسابقه‌ای است که از سوی دفتر ادبیات بیداری حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسه‌ی فرهنگی امام صدر برپا شد و در نهایت با گردآوری و پالایش بخشی از آثار برگزیده و تقدیم‌شده به این شخصیت فقهی و اجتماعی محبوب، این اثر از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود.

محمدجواد آسمان از شاعران معاصر که دستی هم در پژوهش‌های ادبی دارد با اعلام خبر انتشار کتاب شرح صدر، به جایگاه ویژه‌ی شعر در منظومه‌ی فرهنگ دیرپای ایرانی اسلامی و وظیفه‌ی بنیادین شعر در ستایش زیبایی‌ها اشاره کرد و گفت: امام موسی صدر، آن‌طور که نسل ما توانسته ایشان را بشناسد، در طول حیات‌شان همواره با واقع گرایی عجین با ذکاوت ، تدبیر، ایمان و امید زیسته اند. طبیعی‌ست که گویاترین زبان برای قدردانی از وجود چنین انسانی، زبان شعر است.

وی با بیان این‌که متأسفانه شاعران تاکنون به شکل منسجم و فراگیر به تجلیل و بزرگ‌داشت ایشان نپرداخته بودند، افزود: علی‌رغم انتساب خاندان صدر به قافله‌ی شعر و ادب، و با وجود آن که از تعلق خاطر خود امام صدر نسبت به شعر اطلاع داریم، شعر معاصر ما و شاعران هم‌روزگار ما عموماً از توصیف ایشان و شکر نعمت وجود ایشان غافل بودند. خوشبختانه نخستین گام در این باره سال گذشته از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، دفتر ادبیات بیداری حوزه‌ی هنری و مؤسسه‌ی فرهنگی امام صدر برداشته شد و با انتشار یک فراخوان، بخشی از سروده‌های تقدیم‌شده به این شخصیت فقهی و اجتماعی محبوب گردآوری و مجموعه‌ی این سروده‌ها اینک در قالب کتاب «شرح صدر» به زینت طبع آراسته شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

آسمان ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی امام موسی صدر افزود: وی یک فقیه نواندیش، یک مصلح مدنی و اجتماعی روشن‌بین، و یک رهبر همه‌شمول برای پیروان آزادی‌خواه تمامی ادیان به شمار می‌رفت و منتظران او مشتاقانه چشم‌به‌راه بازگشت ایشان به عنوان فرصتی برای وحدت موحدان و رستگاری خیراندیشان جهان هستند و البته جان‌مایه‌ی شعرهای گردآمده در این کتاب نیز دعا برای سلامتی و طول عمر و آزادی این انسان کامل است.

به اعتقاد گردآورنده‌ی اشعار این کتاب، انتشار این اثر درعین حال می‌تواند تلنگری به دستگاه دیپلماسی کشورمان تلقی شود تا نسبت به مسأله‌ی پیگیری سرنوشت امام صدر با جد و جهدی تام و تمام بیش از پیش همت بورزند. درخواست پیگیری مجدانه‌ی پرونده‌ی امام موسی صدر دام ظله، مطالبه‌ای انسانی، اسلامی و ملی است.

بر اساس این گزارش در این کتاب نام شاعرانی نیز مانند محمد جواد آسمان، سید محمد صادق آتشی، وحیده افضلی، محمد رضا بهرامی، علیرضا حکمتی، محمدحسین ملکیان، محمد یزدانی جندقی، الهام نظام جو و شاعران پارسی‌گو مانند عزیز مهدی و مهدی باقرخان از هندوستان، رستم آی‌محمدف(عجمی) از تاجیکستان، آنا برزینا و دلبر تاشماتاوا از روسیه، سیدسکندر حسینی، حمید تقدیمی و سیدزکریا راحل موسوی از افغانستان به چشم می‌خورد.

«آخرین نوبت؟/ آخرین نوبت، همین حالا همین جا/ جای او در سینه ما، جای او این‌جاست/ صدر این‌جاست...» این بخشی از سروده بلند محمد جواد آسمان در وصف اندیشه و منش مصلح بزرگ معاصر، اسوه‌ ایمان و عمل، امام موسی صدر، است.

«آسمان»، شاعر و پژوهشگر ادبی متولد 1361 اصفهان و دانش‌آموخته‌ی رشته‌های فلسفه و زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های اصفهان و تهران است. او که دبیری تحریریه‌ی مجله‌ی تخصصی شعر، دبیری مرکز ترجمه‌ی حوزه‌ی هنری و دبیری کانون دانشجویان غیرایرانی این نهاد را در کارنامه دارد، برگزیده‌ی سومین و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی شعر فجر و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی امید از بنیاد ژاله اصفهانی بوده است. از آثار آسمان می‌توان به «باغ بی‌سایه، لیالی مجنون، چهارده پرتره از ماه، خوابگردی‌ها، تجربه‌های تا حالا، چه عشق‌ها، غبارروبی پوتین‌ها و...» اشاره کرد.

کتاب شرح صدر قرار است به زودی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و با مقدمه‌ای به قلم علیرضا قزوه مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری منتشر شود.

کد خبر 341896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha