پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

ترجمه - الهام طهماسبی: فیلم شیطان مقیم: انقراض، نوشته پل دبلیو اس اندرسون و به کارگردانی راسل مالکاهی، سومین فیلم از سری فیلم‌های سه گانه فانتزی و علمی تخیلی شیطان مقیم است.

درامی ترسناک و هیجان انگیز که بر مبنای سری بازیهای کامپیوتری پرطرفداری با همین نام ساخته شده است. (ماجرای این بازی‌ها در اصل از فیلمی ترسناک ساخته جورج رومرو در سال 1968 به نام شب مرده  بیدار الهام گرفته شده است).

فیلم درباره قهرمان زنی به نام آلیس (با بازی میلایوویچ) است که به جنگ شیطان می‌رود.

داستان فیلم این‌طور شروع می‌شود که با عبور ازمنطقه نوادا آلیس به گروهی ملحق می‌شود و دسته‌جمعی تلاش می‌کنند تا در مقابل شیطان بجنگند.

شیطان و دار و دسته اش نوعی ویروس بیومکانیکی تولید کرده‌اند که در فیلم اول به‌طور تصادفی از آزمایشگاه خارج می‌شود و در فیلم دوم به کل شهر سرایت می‌کند و حالا در فیلم سوم در کل جهان در حال انتشار است و انسان‌ها و قربانیانش را تبدیل به موجوداتی وحشی و خونخوار به نام زامبی می‌کند.

آلیس در فیلم سوم تلاش می‌کند مردم را به منطقه‌ای درآلاسکا ببرد جایی که هنوز ویروس در آنجا منتشر نشده است.

فیلم با ریتمی تند آغاز می‌شود و سرشار از سکانس‌های پر تحرک اکشن است، مثل صحنه‌های جنگ و حمله به تعداد زیادی از زامبی‌ها و تصاویر بسیاری از نمای نزدیک و بالا از نبرد تن به تن و مبارزه شخصی میلایووچ با بیش از 100نفر از زامبی ها...که ریتم تصاویر، ونحوه کات‌ها فیلم را جذاب و دیدنی می‌کند.

به گفته فرانک شک، منتقد روزنامه هالیوود ریپورتر این فیلم با داشتن این ویژگی‌های قابل توجه طرفداران و مخاطبان فیلم‌های این‌چنینی را قطعا متقاعد و راضی خواهد کرد و تمام طرفداران مشتاق این سری فیلم‌ها از دیدن آن لذت خواهند برد.

در شیطان مقیم: انقراض هم که پس از شیطان مقیم: آخر الزمان ساخته شده است میلایوویچ باز هم نقشی محوری دارد و بر خلاف انتظار، این فیلم از2فیلم قبلی چشمگیر‌تر و زیبا‌تر است. 

میلایوویچ به همراه گروهی از بازیگران نام آشنا و قوی دنیای سینما، تلویزیون، موزیک و جهان کمدی جمع شده‌اند تا به جنگ زامبی‌ها بروند. تم مرکزی فیلم درباره تکثیر ویروسی خطرناک است.

آلیس و دوستانش تلاش می‌کنند تا جلوی تکثیر این ویروس را بگیرند. او در صحنه‌های مختلفی در فیلم با 2شمشیر درخشان در 2دست در حال مبارزه است و بسیار خوب ضربه می‌زند(حتی گاهی چنان با 2شمشیر ضربه می‌زند که شبیه سرآشپز ماهری می‌شود!) حرکات رزمی این زن قهرمان در صحنه‌های اکشن بسیار جذاب طراحی شده است و این بخش‌ها بیش از آن که متکی به دیالوگ باشد بر مبنای تصاویر حرکات شمشیر زنی و کشیدن و ضربه‌زدن سریع با شمشیر ترسیم شده است.

راسل مالکاهی گروهی از بازیگران شاخص را دور هم جمع کرده که هرکدام در فیلم نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند، کسانی مثل ادد فر، آلی لارتر، ستاره موسیقی هیپ هاپ آشانتی و هنرمند فیلم‌های کمدی، مایک اپس...
بر خلاف 2فیلم قبلی که چندان از سوی منتقدان مورد تو جه قرار نگرفت این فیلم تا کنون با استقبال خوبی از سوی منتقدین روبه‌رو شده است.

جوئه لیدان منتقد ورایتی در باره این فیلم چنین می‌گوید: بخش سوم از سه گانه 100 میلیون دلاری شیطان مقیم، نسبت به 2فیلم قبلی کمتر شبیه بازی‌های ویدئویی- کامپیوتر است و هر چند پر از صحنه‌های اکشن است و مانند 2  فیلم قبلی بر اساس ماجرای تخیلی و افسانه‌ای نوشته شده اما نسبت به آن دو  از منطق روایی بهتری در روند اتفاقات برخوردار است.

در فیلم اول از این سه گانه، میلا یوویچ تنها جنگجویی است که مانند یک منجی تلاش می‌کند زامبی‌ها را که در حال نابود کردن نسل انسان‌ها هستند از بین ببرد. در فیلم سوم سال‌ها گذشته و ویروس در تمام دنیا گسترش پیدا کرده و تعداد زیادی از آدم‌ها در اثر ابتلا به ویروس تبدیل به زامبی‌های خونخوار شده‌اند.

در این قسمت بسیاری از تصاویر جنگ و مبارزه در بیابان‌های مکزیک (بیابان‌های مکزیک قابلیت خوبی برای ایجاد حال و هوایی این‌چنینی در فیلم دارد و به نوعی تصاویر آن حتی یاد آور فیلم‌های وسترن است ) فیلمبرداری شده است.

نوعی ایمان به سرنوشت و عقیده قاطع به حقیقت و نجات یافتن سبب ایجاد انگیزه‌ها و تمهیداتی در وجود آلیس و دیگران است که سبب می‌شود او به همراه بازماندگان حمله زامبی‌ها باز هم در پی نجات خود و دیگران باشند تا جایی که همین ایمان در نهایت سبب می‌شود آلیس با به کار گیری نیرو‌های مختلف بتواند جان عده‌ای را نجات دهد.

طراحی صحنه زیبای فیلم سبب ایجاد تصاویری با شکوه و چشمگیر در فیلم شده و گاه نشانه‌های آشنایی هم در فیلم دیده می‌شود مثل برج ایفل ساختگی و تقلبی که از میان شن‌ها سر بر آورده است راسل کاهیل- کارگردان فیلم - صحنه‌های جنگ را به سادگی معمول تصویر نکرده است بلکه این صحنه‌ها آمیزه‌ای از حرکات موزون، موسیقی به همراه کات‌های سریع و ضرباهنگ تندی از تصاویر هستند که در نهایت منجر به خلق لحظاتی دیدنی و چشمگیر شده‌اند.

درشخصیت پردازی میلایوویچ بیشتر به ابعاد فیزیکی و حرکات و ظاهر او توجه شده است. از بازیگران دیگری که حضوری مؤثر در این فیلم داشته‌اند می‌توان به لین گلن، در نقش دکتر ایزاک که به‌دنبال راهی برای از بین بردن ویروس زامبی‌ها می‌گردد اشاره کرد ( گلن پیش از این بازی زیبایی در فیلمی موزیکال به نام تعمیر ماشین کوچک داشته است).

فیلم شیطان مقیم: انقراض که محصولی از کمپانی فیلمسازی کلمبیا است در ماه سپتامبر امسال به روی پرده رفت و توانست با فروش 23.7 میلیونی یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌های هفته باشد.

این فیلم نسبت به 2فیلم قبلی با استقبال بیشتری از سوی مخاطبین روبه‌رو شد و بر خلاف انتظار ازهردوی آنها بهتر و خوش ساخت‌تر بود و ماجرای جذاب تری داشت.

روند اتفاقات در این فیلم جوری پیش می‌رود که پس از دیدن آن باید گفت، بازی شیطان مقیم دیگر تمام شده است.

هالیوود ریپورتر و ورایتی
سپتامبر 2007

کد خبر 34189

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز