سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

جیمز آلن مک‌فرسن که نام خود را به‌عنوان نخستین نویسنده سیاهپوست برنده جایزه ادبی پولیتزر در تاریخ ماندگار کرد، به‌دلیل عوارض ناشی از ابتلا به بیماری سینه‌پهلو در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

جیمز آلن مک‌فرسن

به گزارش همشهري، خبر مرگ اين چهره تحسين‌شده را كارگاه نويسندگي دانشگاه آيووا اعلام كرد؛ جايي كه مك‌فرسن استاد بازنشسته آنجا بود و تا آخرين روزهاي عمر در كارگاه‌ها حضور داشت. او حين تحصيل در رشته حقوق با نگارش داستان كوتاه «ساحل طلا» برنده رقابت ماهنامه معتبر آتلانتيك شد. داستان درباره رابطه يك نويسنده جوان رنگين‌پوست با ارباب سفيدپوست خود بود و گفته مي‌شد مك‌فرسن آن را با الهام از زندگي خود نوشته است.

«قيل و قال» نخستين مجموعه داستان او بود كه در 1969منتشر و در نيويورك‌تايمز بسيار تحسين شد. همين موفقيت كافي بود تا به‌عنوان دبير در ماهنامه آتلانتيك مشغول به‌كار شود و پابليشرز ويكلي هم مك‌فرسن را «به‌شدت مستعد» و «بسيار متفاوت» بداند. با اينكه سياهان پيش‌تر در رشته‌هايي چون شعر برنده پوليتزر شده بودند اما اين مك‌فرسن بود كه در 1978با مجموعه داستان «جاي دنج» اين جايزه معتبر را به نام يك داستان‌نويس سياهپوست ثبت كرد.

از ديگر موفقيت‌هاي ادبي او مي‌توان انتخاب داستان ساحل طلا براي انتشار در مجموعه «بهترين داستان‌هاي كوتاه آمريكايي يك قرن» را نام برد كه با مشاركت جان آپدايك، نويسنده سرشناس اتفاق افتاد. پدر مك‌فرسن هم نخستين تكنسين ارشد برق سياهپوست در ايالت جورجيا بود.

کد خبر 341869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha