دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

بازیگری که بیشتر در عرصه‌های تئاتر و تلویزیون شناخته می‌شود و به تازگی با «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا روی پرده سینماها بود، امسال مسئولیت دبیری جشنواره تئاتر رضوی را بر عهده گرفته است.

نمایش «تاکسی زرد» از آثار برگزیده دوره دهم تئاتر رضوی بود.

محمود عزيزي در دوره‌هاي گذشته از اعضاي شوراي سياستگذاري و داور اين جشنواره بوده و يازدهمين دوره آن را از چند روز ديگر در خراسان شمالي برگزار مي‌كند. بيش از يك دهه از عمر جشنواره تئاتر رضوي مي‌گذرد و مي‌توان گفت حالا ديگر مي‌تواند به يك رويداد شناسنامه‌دار در تقويم تئاتر ايران تبديل شود. عزيزي درباره تأثير جشنواره‌هاي موضوعي در رشد و بالندگي تئاتر به همشهري مي‌گويد: «ما در ايران بايد يك جشنواره اصلي داشته باشيم كه تمام حوزه‌هاي هنر اعم از تئاتر، موسيقي و تجسمي را پوشش بدهد و به‌صورت مستقل با دغدغه كاملا فرهنگي و هنري برگزار شود. اگر چنين جشنواره‌‌اي وجود داشته باشد، ديگر نياز به برگزاري جشنواره‌هاي ريز و درشت ازجمله رويدادهاي موضوعي نخواهيم داشت.»

بازيگر پيشكسوت كه اين روزها سرگرم بازي در فيلم سينمايي «پسرعمو، دخترعمو» است، در ادامه مي‌افزايد: «متأسفانه در كشور ما همه‌‌چيز تقسيم‌بندي شده و به تبع همين تقسيم‌بندي‌ها جشنواره‌هاي موضوعي هم خواه‌ناخواه شكل مي‌گيرد اما من معتقدم اگر سياست و برنامه‌ريزي‌ درستي در برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي وجود داشته باشد، مي‌تواند تأثير خود را در جامعه هنري بگذارد.»

  • فاصله مسئولان با هنر

عزيزي كه فيلم ماندگار «ليلي با من است» را در كارنامه دارد، با اشاره به بودجه برخي سازمان‌ها و نهادها مي‌گويد: «در كشور بسياري از مراكز هستند كه بودجه‌هاي هنگفت دارند اما در خروجي و نتيجه عملكرد آنها هيچ فعاليت فرهنگي و حتي هنري ديده نمي‌شود. اين موضوع به سياست كلان بازمي‌گردد كه براي مسئولان تبيين نشده است و گويا اصلا تعريفي از هويت فرهنگي و هنري ندارند.»

وي در ادامه درباره اتفاق‌هاي تازه جشنواره تئاتر رضوي مي‌افزايد: «همراهي و همدلي هنرمندان از شهرستان‌هاي مختلف در اين دوره اتفاقي شايسته بود كه با جشنواره همراه شده و اثر توليد كردند. اخلاق رضوي در متون شركت‌كنندگان تجلي داشت كه مي‌تواند آغاز يك جريان تأثيرگذار و ماندگار باشد. با توجه به شرايط و امكانات موجود در جشنواره تئاتر رضوي، آثار برگزيده از نظر كيفي قابل تامل است و جشنواره توانسته جمعيتي توانا و كاربلد از خانواده تئاتري را درگير كند. »

  • حمايت از اجراي عمومي

بـازيگر سريـال‌هـاي «ستايش» و «معراجي‌ها» درباره چگونگي حمايت از آثار توليدشده در جشنواره‌هاي موضوعي مي‌گويد: «مهم‌ترين بخش بعد از توليد تئاتر و شركت در جشنواره، اجراي عمومي آن است. به‌نظرم با توجه به موضوعي بودن جشنواره، اين نمايش‌ها مي‌توانند در شهرهاي مختلف اجرا شوند و اين امر مي‌تواند به فراخور داشته‌هاي هر منطقه عملياتي شود. با اين كار مي‌توان چرخ اقتصاد تئاتر را در ديگر شهرها هم به حركت درآورد اما متأسفانه ما از اينگونه كارها بسيار فاصله داريم و هنوز به تعريف اقتصاد تئاتر هم نرسيده‌ايم.»

  • اجراي ويژه از تهران

نمايش «سردار» به نويسندگي و كارگرداني نادر برهاني مرند نخستين بار در يازدهمين جشنواره تئاتر رضوي روي صحنه مي‌رود. هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ایوب آقاخانی، ناهید مسلمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، سیدعلی صالحی، فریدون محرابی و ندا کوهی بازیگران این نمایش هستند كه پس از اجراي ويژه در بجنورد، براي حضور در سالن‌هاي نمايشي تهران آماده مي‌شود.

  • حضور بزرگان نقالي در بجنورد

محمود عزيزي: يازدهمين جشنواره تئاتر رضوي 15تا 20مرداد همزمان با چهاردهمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در بجنورد مركز استان خراسان شمالي برگزار مي‌شود. 14اثر برگزيده بخش صحنه‌اي در 3تالار نمايشي بجنورد روي صحنه مي‌روند و 5مجلس نقل در فضاي باز برپا مي‌شود. برگزاري 2كارگاه آموزشي با حضور استادان برجسته تئاتر هم براي علاقه‌مندان پيش‌بيني شده است. با توجه به درنظر گرفتن بخش آييني و سنتي، در دوره يازدهم جشنواره تئاتر رضوي از بزرگان نقالي براي حضور و اجرا در جشنواره دعوت به عمل آمده است.

کد خبر 341867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha