یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: داوود فتحعلی‌بیگی ازجمله نمایشنامه‌نویسان و پژوهشگران نمایش‌های آیینی و سنتی است که در این سال‌ها آثار زیادی از او روی صحنه رفته است.

صحنه‌ای از تمرین‌های نمایش« انسانم آرزوست» در تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترين كار او در مقام نويسنده و كارگردان «انسانم آرزوست» است كه اجراي آن از شب گذشته در تماشاخانه قديمي سنگلج آغاز شد. اين هنرمند 66ساله نمايش تازه خود را به شيوه تخت‌حوضي با حضور بازيگران نمايش‌هاي آييني اجرا مي‌كند؛ اثري كه به گفته خودش موضوعي اجتماعي دارد و به روابط انساني ميان افراد جامعه مي‌پردازد.

فتحعلي‌بيگي درباره اجراي انسانم آرزوست به همشهري مي‌گويد: «اين نمايشنامه را سال 90نوشتم و از آن موقع دنبال فرصتي بودم كه نمايش را روي صحنه ببرم اما نداشتن حامي مالي باعث شد جرأت اجراي آن را نداشته باشم. تا اينكه بعد از 5سال فرصت روي صحنه بردن انسانم آرزوست پيش آمد و سرانجام نخستين اجراي آن از يكشنبه در سنگلج آغاز شد».

كارگردان «پهلوان‌كچل و اژدها» با اشاره به موضوع نمايش مي‌افزايد: «يكي از بزرگ‌‌ترين معضلات اجتماعي كمرنگ شدن اخلاق و روابط انساني ميان مردم است. توجه مردم به ارزش‌هاي اخلاقي بسيار مهم است و اين ربطي به جامعه پيشرفته ندارد. هرجامعه هر اندازه هم داراي فناوري باشد اما اخلاق در آن نباشد، فايده‌اي نخواهد داشت و در اين جامعه سخت مي‌توان زندگي كرد».

فتحعلي‌بيگي در ادامه تصريح مي‌كند: «متأسفانه در سال‌هاي گذشته يكسري بي‌تفاوتي‌ها در ميان روابط مردم با يكديگر رواج پيدا كرده كه به واسطه آن، آدم‌ها از هم دور و مردم نسبت به هم دچار بي‌مهري و بي‌توجهي شده‌اند. به‌گونه‌اي كه عبارت «به من چه؟» اين روزها بسيار بيش از گذشته استفاده مي‌شود. اين در حالي است كه همه ما بايد در قبال همنوعان خود هم وظيفه‌ و مسئوليت داشته باشيم».

كارگردان «مجلس سياه‌بازي بيژن و منيژه» درباره شيوه اجرايي نمايش يادآور مي‌شود: «علاوه بر موزيكال بودن، شيوه اجرايي انسانم آرزوست تخت‌حوضي است اما به‌دليل اجرا در يك صحنه قابي نتوانستيم شيوه تخت‌حوضي را كامل پياده كنيم. گرچه سعي كرديم به آن وفادار باشيم. اگر صحنه اجرا بلك‌باكس بود، حتما نمايش را تخت حوضي اجرا مي‌كرديم. انسانم آرزوست يك بخش‌هاي موزيكال دارد كه من آن را به‌صورت شعر نوشته بودم و هنگامه مفيد ترانه و آهنگ‌ها را ساخت. نمايش يك خط داستاني دارد و طراحي ما اين است كه بخش موزيكال بين صحنه‌هاي نمايش اجرا شود».

فتحعلي‌بيگي با اشاره به علاقه خود به اجراي نمايش در تماشاخانه سنگلج با وجود مناسب نبودن آن براي تخت‌حوضي مي‌گويد: «من سال‌هاي زيادي در تماشاخانه سنگلج نمايش اجرا كرده‌ام و در اين سال‌ها بيش از 10نمايش در اين سالن قديمي روي صحنه برده‌ام. سنگلج سابقه‌اي درخشان در ميزباني از نمايش‌هاي آييني و سنتي دارد و به همين دليل ترجيح دادم انسانم آرزوست را در اين تالار اجرا كنم».

  • افتتاح با حضور بزرگ‌آقا

نمايش 120دقيقه‌اي « انسانم آرزوست» از يكشنبه 10مرداد در تماشاخانه سنگلج روي صحنه رفت و اجراي آن تا چهارشنبه 10شهريور هر روز ساعت 19:30 ادامه دارد. در اين نمايش بيش از 20بازيگر ايفاي نقش مي‌كنند كه داوود داداشي، غلام بابوته، صادق توكلي، شاهين اعلايي‌نژاد، زري اماد، شهرام مسعودي، شهره اشتري، محسن پوشايي، ساسان مهرپويان و... از آن جمله‌اند. داستان درباره مهرك است كه پولي از ارباب خود دريافت كرده تا آن را در جشن عمومي خرج كند اما هر بار اتفاقي باعث مي‌شود او بخشي از پول را براي كاري ديگر هزينه كند و روز جشن دستش خالي است. در اجراي امروز علي‌نصيريان حضور دارد.

کد خبر 341732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha