دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

امیر مولایی: علف در واقع نام فیلمی است که ۹۰سال پیش در ایران ساخته شد. یک نویسنده و یک سیاح و یک کارگردان خارجی از کوچ ایل بختیاری فیلمی ساختند.

کتاب

فيلم، كوچ پرخطر و پرمشقت ايل بختياري براي رسيدن به مراتع و چراگاه براي انبوه دام‌هايشان را به تصوير مي‌كشد؛ روايتي مستند و تاريخي از ايل كوچ‌نشين كه حيرت تماشاگران را برانگيخت.و اما كتاب علف. نوشته‌ها، برنامه‌ها و خاطره‌هاي فراواني پس از نمايش فيلم به جا ماند و حتي كتاب پرورقي هم در اين‌باره نوشته شد.

نويسنده كتاب با كوشش خود اين فراورده‌ها را جمع آورد و از ميان آنان به گزينشي دست زد و سرو صورتي به آنها كشيد و كتابي به زبان فارسي از كار درآورد. كتاب 12 فصل دارد كه هريك از فصل‌ها را مي‌توان جداگانه يا در امتداد يكديگر خواند؛ از فصل‌هاي ابتدايي كه شرح حال و خاطرات سازندگان آن است تا فصول مياني كه در داخل ايران آن روزها مي‌گذرد و چند فصل پاياني كه چگونگي نمايش فيلم و واكنش‌ها به آن، موضوع اصلي است.

عجيب اينكه كتاب داستان‌هاي شگفت و ناشنيده از ايران و طبيعت آن و چگونگي معيشت مردم، جنگ‌هاي جهاني و كشورهاي شرق و غرب را در خود جاي داده است. اين كتاب در واقع معجوني است از قصه‌هاي باستاني و قوم‌نگاري و انسان‌شناسي در قالب تاريخ‌نگاري و شرح حال نويسي و داستان؛ خزينه‌اي سرشار و گرانبها از اراده‌ آدمي، از ميل به زيستن و ربط و پيوند انسان با طبيعت.

کد خبر 341723

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha