شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

سامان سالور: خیلی اهل فضای مجازی نیستم. البته جزو کسانی هم محسوب نمی‌شوم که به‌کل فضای مجازی را نفی می‌کنند.

سامان سالور

استفاده از اين فضا قطعا مزايايي هم دارد؛ فضايي كه در آن مي‌توان هم به كسب اطلاعات پرداخت و هم اطلاع‌رساني كرد. از سوي ديگر اما نمي‌توان انكار كرد كه برخي بدون اينكه فرهنگ استفاده از رسانه را داشته باشند به ميدان آمده‌اند و فضاي مجازي را مسموم كرده‌اند. صابون اين دوستان به تن من هم خورده است. چندي پيش به همراه همسرم در برنامه «دورهمي» مهمان مهران مديري بوديم؛ برنامه‌اي كه واكنش‌هاي متفاوتي را درپي داشت.

برخي كه به هر دليل برنامه را نپسنديده بودند انواع و اقسام توهين‌ها را در فضاي مجازي نثار من كردند. بديهي است كه همه حق دارند برنامه‌اي را دوست نداشته باشند و درباره‌اش نظر بدهند، ولي هر اظهارنظري فارغ از مثبت يا منفي بودنش بايد در چارچوب ادب صورت گيرد. انتقاد كردن اگر با بينش درست و لحن مؤدبانه صورت گيرد مي‌تواند باعث رشد و تعالي جامعه شود، ولي توهين حكم ترور شخصيت را دارد.

متأسفانه در كشور ما همواره اينگونه بوده كه تكنولوژي زودتر از فرهنگ استفاده از آن فراگير شده است؛ اتفاقي كه حالا در مورد فضاي مجازي هم شاهدش هستيم. متأسفانه در شيوه غلط استفاده از فضاي مجازي گاهي مرتكب اقداماتي مي‌شويم كه باعث سوءشهرت جهاني‌مان هم مي‌شود.

مثلا بلافاصله بعد از خطايي كه هافبك تيم ملي فرانسه روي رونالدو در فينال جام ملت‌هاي اروپا انجام داد و به مصدوميت اين بازيكن منجر شد برخي از هموطنان ما به صفحه شخصي بازيكن فرانسوي حمله‌ور شدند و اغلب هم به زبان فارسي تا توانستند فحاشي كردند؛ اتفاقي كه 2سال پيش بعد از بازي ايران و آرژانتين هم در جام جهاني براي مسي رخ داد. جرم مسي اين بود كه براي تيم ملي كشورش گل زده بود.

حتي درمورد مصدوم شدن رونالدو هم بايد اين نكته را در نظر گرفت كه هافبك فرانسوي به عمد مرتكب خطا نشده بود. فوتبال يك بازي مردانه است كه درگيري، خطا و مصدوميت در آن محتمل است. متأسفانه عده‌اي در فضاي مجازي به‌نوعي رها شده‌اند و فارغ از تمام شئونات فرهنگي و اصول انساني هر آنچه كه دوست مي‌دارند را انعكاس مي‌دهند.

فراموش نكنيم كه ملتي هستيم با پيشينه فرهنگي غني؛ ملتي كه با شاعران بزرگش و شخصيت‌هاي فرهنگي بي‌مثالش در دنيا شناخته شده است. فراموش نكنيم زنده‌ياد عباس كيارستمي به‌عنوان يكي از فيلمسازان برتر جهان به‌عنوان يك ايراني در دنيا درخشيد. شرم‌آور و تأسف‌آور است كه چنين ملتي حالا با حمله به صفحه شخصي فلان فوتباليست يا سياستمدار مشهور شهرت جهاني بيابد. اگر در فضاي مجازي سايه مميزي بالاي سرمان نيست قدر اين فرصت را بدانيم نه اينكه از آن سوءاستفاده كنيم.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 341611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha