یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۶
۰ نفر

همزمان با موفقیت‌‌های روزهای اخیر ارتش سوریه در محاصره کامل حلب، جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه در اقدامی تبلیغاتی برای فرار از این تنگنا، اعلام کرد که از القاعده جدا شده‌ و نام جدیدی برای خود انتخاب کرده‌است.

سناریوی جدید القاعده در سوریه با هدف ادامه بقا

روز پنجشنبه شبكه الجزيره قطر فيلمي را منتشر كرده و در آن براي نخستين بار تصوير چهره ابومحمد جولاني رهبر گروه جبهه النصره نمايش داده شده‌بود. الجزيره سال‌گذشته با جولاني گفت‌وگويي تلويزيوني انجام داده‌بود كه در آن چهره او نمايش داده نشده بود.

در آن مصاحبه جولاني خطاب به غربي‌ها مي‌گفت كه جبهه النصره گروه افراط‌گرايي نيست و بايد از اين گروه حمايت كنند. با شكست آن سناريو، اكنون القاعده و شاخه سوريه‌اي آن يعني جبهه النصره ترفند ديگري به‌كار گرفته‌اند و حالا با نمايش چهره رهبر اصلي گروه از جدايي از القاعده و حتي تغيير نام گروه از جبهه النصره به «جبهه فتح‌الشام » خبر داده‌اند. در اين فيلم، جولاني درحالي‌كه لبخند مي‌زند مي‌گويد، خوشحال است كه فرماندهان القاعده ضرورت جدايي را درك كردند.

پيش از انتشار اين فيلم، فايل صوتي از نفر دوم گروه القاعده در اينترنت منتشر شد كه در آن جدايي جبهه‌ النصره از القاعده را موجب تقويت وحدت نيروهاي درگير در سوريه عليه دشمن خوانده بود.جولاني در فيلمي كه از شبكه الجزيره قطر پخش شد گفت، گروهش با نام جبهه فتح الشام، به دنبال ايجاد وحدت ميان گروه‌ها، آزادسازي سوريه از سلطه طاغوت و اجراي قوانين اسلامي در سوريه است.

گروه تروريستي جبهه النصره 5سال پيش و قبل از گروه تروريستي داعش به‌عنوان شاخه رسمي القاعده در سوريه اعلام موجوديت كرد. بعد از قدرت گرفتن داعش و تصرفات اين گروه در سوريه و عراق، درگيري‌هايي ميان اين دو گروه در سوريه ايجاد شد. اختلافات ميان اين دو گروه بر سر تصرفات جغرافيايي و پول و تسليحاتي است كه از خارج از مرزهاي سوريه براي گروه‌هاي مسلح مشغول جنگ با ارتش اين كشور مي‌رسد. شيوه تروريستي خشونت‌بار و ايدئولوژي اين دو گروه تفاوتي با هم ندارد.

سناريوي جديد القاعده و اعلام جدايي جبهه النصره و انتخاب نام جديد براي اين گروه، ترفندي با هدايت حاميان عربي گروه‌هاي مسلح سوريه براي يكدست كردن ائتلاف مخالفان عليه دمشق است. سابقه تروريستي جبهه ‌النصره باعث شده‌بود كه اين گروه در مذاكرات سال‌هاي اخير سوريه نقشي نداشته‌باشد و كشورهاي غربي در حمايت از اين گروه دچار معذوريت باشند.

  • پيش‌بيني‌هاي سيا براي سوريه

جان برنان رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا درباره سوريه گفته‌است كه ترديد دارد بعد از پايان جنگ، اين كشور به‌عنوان يك كشور يكپارچه باقي بماند. او كه در يك اجلاس امنيتي سخن مي‌گفت ادامه داد: نمي‌دانم سوريه را مي‌توان دوباره به حالت قبل بازگرداند يا اينكه بايد ساختاري كنفدرالي براي آن متصور بود. او همچنين گفت كه بدون حل بحران عراق، نمي‌توان در سوريه صلح برقرار كرد.

کد خبر 341603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha