چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: «با تهیه فیش حج به سرزمین وحی سفر کنید، عمره ۷۰۰هزار تومان» درحالی‌که پرونده حج دست‌کم امسال بسته است، هنوز پیامک‌هایی در این زمینه ارسال می‌شود.

حج

تعدادي از صاحبان فيش‌هاي حج نمي‌دانند در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد.از طرفي علاقه مردم به اين سفر باعث شده همچنان عده‌اي اين موضوع را دنبال كنند؛ شايد به اميد سود بيشتر در آينده‌اي نامعلوم. با شماره‌ تلفني كه دراين پيامك اعلام شده بود تماس گرفتيم، اپراتور اينطور توضيح داد:«شما بايد يك حساب بانكي به‌نام خودتان به مبلغ 500هزار تومان باز كنيد، مبلغ 700هزار تومان هم امتياز فيش هست كه ما به شماره حساب شما منتقل مي‌كنيم و شما 700هزار تومان را به ما مي‌پردازيد.

فيش‌هاي عمره ما اولويت‌دار و فراخوان شده هستند و قيمت اين فيش‌ها قبلا بيش از 3ميليون تومان بود كه الان قدري كاهش پيدا كرده، اولويت‌هاي زير 300 است و به محض اينكه سازمان حج و زيارت اعزام زائران را آغاز كند شما در نخستين اولويت قرار داريد.»
اپراتور دفتر خريد و فروش فيش حج در پاسخ به اينكه برخي مي‌گويند اين كار نوعي كلاهبرداري است و الان اعزام وجود ندارد، گفت:

«من به صراحت خدمت شما مي‌گويم كه اين كار الان انجام مي‌شود و ما فيش را به‌نام شما منتقل مي‌كنيم. مي‌توانيد حتي از بانك هم استعلام فيش را بگيريد. فيش‌هاي تمتع ما نيز اولويت‌دار و فراخوان شده هستند كه قيمتش 13ميليون تومان است و يك ميليون تومان هم موجودي دارد كه به‌نام خريدار مي‌شود و سند قطعي به‌نام خريدار مي‌خورد. فيش‌هاي ديگري داريم كه مربوط به سال‌هاي بعد هست كه قيمتش نيز ارزان‌تر و تا 5ميليون تومان است كه فيش‌هاي ثبت‌‌نام تمتع سال86 است، ولي به‌نام نمي‌شود.»

اپراتور دفتر ديگري كه در امور خريد و فروش فيش حج فعاليت دارد نيز عينا همين توضيحات را ارائه مي‌كند و در پاسخ به اينكه آيا خريد فيش هم داريد توضيح داد: «فعلا فيش عمره نمي‌خريم چون روز‌به‌روز از تعداد مشتريان‌مان كم مي‌شود.»

  • سازمان حج: دخالتي نمي‌كنيم

دفاتري كه در امور خريد و فروش فيش حج فعال هستند از هيچ دستگاه و نهادي مجوز ندارند و به همين علت امكان شكايت عليه آنها يا برخورد قانوني با تخلفات‌شان وجود ندارد. با وجود قطع روابط با عربستان و در تعليق بودن عمره و اعزام نشدن زائر به تمتع بازهم شاهد فعاليت آنها هستيم. مديركل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت دراين باره به همشهري توضيح داد: «نقل‌وانتقال فيش حج اعم از عمره و تمتع فرايند خاص خودش را دارد و هيچ تغييري در آن ايجاد نشده‌است.»

به گفته حجت‌الاسلام مهدي شهسواري، براي نقل و انتقال بايد طرفين(فروشنده و خريدار) به دفاتر سازمان حج و زيارت در استان‌ها يا دفاتر داراي مجوز سازمان حج و زيارت مراجعه و نبست به نقل و انتقال فيش اقدام كنند.» او با بيان اينكه نقل و انتقال فيش عمره هيچ محدوديتي ندارد اعلام كرد: «نقل و انتقال فيش تمتع فقط درخصوص فيش‌هايي كه اولويت آنها اعلام شده امكان‌پذير است.»

مديركل حوزه رياست سازمان حج و زيارت در پاسخ به اينكه آيا واگذاري امتياز فيش سفر عمره به قيمت 700هزار تومان توسط دلالان قانوني است يا نه، اظهار كرد: «قيمت فيش حج را عرضه و تقاضا تعيين مي‌كند و توافقي بين طرفين است و سازمان حج و زيارت هيچ‌گونه دخالتي در اين‌باره نمي‌كند؛ فقط از مردم مي‌خواهيم مراقب سودجويي‌ها باشند و فقط با مراجع قانوني در اين زمينه ارتباط بگيرند»

چه سازماني مسئول رسيدگي و برخورد با تخلفات دفاتري است كه در امور خريد و فروش فيش حج فعاليت دارند؟ چگونه اموري را كه انجام آنها به ظاهر امكان‌پذير نيست انجام مي‌دهند؟ اگر فعاليت آنها غيرقانوني است پس چرا مانع فعاليت‌شان نمي‌شوند؟ پرسش‌هايي كه سال‌هاست بي‌پاسخ مانده‌اند و دلالان هم با اطلاع از اين آشفتگي سودهاي كلاني به جيب مي‌زنند.

  • فريب سودجويان را نخوريد

دلالان كه امسال به‌دليل اعزام نشدن زائران ايراني سود آنچناني از محل خريد و فروش فيش‌هاي تمتع نداشته‌اند، اخيرا با هدف كسب درآمد، بحث اعزام زائران ايراني از كشورهاي ديگر را مطرح كرده و آن را تبليغ مي‌كنند. رئيس سازمان حج و زيارت اما اعزام‌هاي آزادبر حج را شايعه مي‌داند و به مردم مشتاق زيارت خانه خدا، مسجدالنبي و ائمه بقيع توصيه مي‌كند كه فريب اين وعده‌ها را نخورند.

سعيد اوحدي گفت:«با توجه به اشرافي كه به موضوع دارم تأكيد مي‌كنم كه اعزام‌هاي آزادبر حج كاري سخت و شايد غيرممكن است. ويزاي عربستان سعودي الكترونيكي است و در اين قالب اصلا امكان گرفتن ويزا از كشور ثالث وجود ندارد زيرا درگاهي كه باز مي‌شود خاص آن كشور است.

  • ثبت‌نام عتبات فقط در دفاتر مجاز

با توجه به قطع روابط با عربستان و در تعليق بودن عمره و اعزام نشدن زائران ايراني به تمتع امسال، تقاضا براي سفر به عتبات عاليات افزايش چشمگيري داشته است. سودجويان در قالب دفاتر و كاروان‌هاي زيارتي غيرمجاز اقدام به ثبت‌نام و اعزام زائران به عتبات عراق با قيمت‌هاي ارزان كرده‌ و خود را داراي مجوز معرفي مي‌كنند.»

رئيس سازمان حج و زيارت در اين‌باره گفت: «برخي از اين دفاتر خود را تحت نظارت سازمان حج و زيارت معرفي مي‌كنند كه اين ادعا صحت ندارد.» سعيد اوحدي تأكيد كرد: «با كمك نيروي انتظامي و قوه قضاييه با اين دفاتر غيرمجاز برخورد مي‌شود.»

  • سفر ارزان واقعيت ندارد

رئيس سازمان حج و زيارت: ادعاي برخي كاروان‌ها مبني بر ارزاني سفر به عتبات واقعيت ندارد، مجموع هزينه‌ها همان مبلغ يك‌ميليون و 400يا 500هزار توماني مي‌شود كه سازمان حج از زائران دريافت مي‌كند، با اين تفاوت كه كاروان‌هاي حج و زيارت، پوشش تأمين امنيت، خدمات درماني و پوشش بيمه‌اي دارد.

کد خبر 341463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha