چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو انقلاب معرفت‌شناختی جدی در دوران معاصر، در علوم شناختی و علوم وابسته به رابطه‌ی زبان و ذهن اتفاق افتاده است.

book city

جورج لیکاف و مارک جانسن این دو تحول معرفت‌شناختی را «علوم شناختی نسل اول» و «علوم شناختی نسل دوم» نامیده‌اند. نخستین جرقه‌ی هر دو تحول معرفت‌شناختی با پرسش نسبت به مبانی هستی‌شناسی زبان زده شد. پرسش‌‌هایی مانند رابطه‌ی زبان و ذهن چیست؟ زبان در مغز چگونه یاد گرفته می‌شود؟ چامسکی در انقلاب اول و لیکاف در انقلاب دوم بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. به تازگی کتاب «زبان‌شناسی شناختی» نوشته و ترجمه‌ی دکتر رضا نیلی‌پور به همت انتشارات هرمس منتشر شده است که شامل گفت‌وگوی نیلی‌پور با لیکاف و چند مقاله و گفت‌وگو درباره‌ی نظرات لیکاف و جانسن درباره‌ی دومین انقلاب معرفت‌شناختی در زبان‌شناسی است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «زبان‌شناسی شناختی» اختصاص دارد که با حضور دکتر ضیاء موحد، دکتر رضا نیلی‌پور و دکتر آزیتا افراشی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند.

کد خبر 341442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha