دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

« در ساعت ۳ صبح به خانه‌ام ریختند و درحالی‌که مسافرت بودم کل خانه را تفتیش کردند. خودم را به پلیس معرفی کردم».

ترکیه ادامه کودتا

اين توييت حسين آيدين يكي از روزنامه‌نگاران تركيه‌اي در كنار روايت‌هاي مشابه حداقل 41نفر ديگر از همكاران او از بامداد روز گذشته است. پس از بازداشت يا بركناري بيش از 60هزار نظامي، نيروي پليس، كارمند دولت و معلم، قطار تلافي و تصفيه حساب دولت تركيه پس از كودتاي نافرجام اين كشور اكنون به روزنامه‌نگارها رسيده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه براي حداقل 42نفر از روزنامه‌نگاران تركيه ازجمله چندين چهره مشهور مطبوعات اين كشور حكم بازداشت صادر شده است. نازلي ايلجك، خبرنگار سابق روزنامه صباح كه به‌دليل انتقاد از دولت اخراج شده بود ازجمله اين افراد است.

از زمان كودتاي نافرجام تركيه چندين رسانه ازجمله ده‌ها سايت خبري تعطيل و مسدود شده‌اند اما نخستين‌بار پس از كودتاست كه به‌صورت هماهنگ و دسته‌جمعي براي روزنامه‌نگارها حكم بازداشت صادر مي‌شود. براساس گزارش نهادهاي مختلف مانند سازمان امنيت و همكاري اروپا و «كميته حمايت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران» تركيه بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران در طول سال‌هاي گذشته بوده اما حالا خطر براي آنها با اتهام ارتباط با كودتا جدي‌تر شده است.

در كنار روزنامه‌نگاران وزير امور خارجه تركيه روز گذشته اعلام كرد كه تعدادي از سفيران اين كشور در خارج هم به‌خاطر ارتباط با كودتا از كار بركنار مي‌شوند. دولت تركيه همچنين به‌دنبال اخراج 20هزار معلم به‌دنبال استخدام جايگزين‌‌هاي آنها در مدارس است. همچنين قرار است تا 2روز ديگر نشست شوراي‌عالي ارتش با نظارت رجب طيب اردوغان برگزار شود كه به‌احتمال زياد تغيير ساختار و پاكسازي گسترده‌تري را در ارتش به‌دنبال خواهد داشت. معاون نخست‌وزير تركيه در مصاحبه‌اي با اشاره به اين نشست تأكيد كرده كه دولت تمامي نهادهاي دولتي را از عوامل مرتبط با دولت موازي پاكسازي خواهد كرد. دولت موازي از سوي مقام‌هاي آنكارا به حاميان فتح‌الله گولن اطلاق مي‌شود.

  • تهديد آمريكا به تجديد نظر در روابط

مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه كه پيگير استرداد فتح‌الله گولن، مخالف ساكن آمريكا به اتهام رهبري كودتاست واشنگتن را تهديد به بازنگري در روابط كرده است. چاووش اوغلو كه گفته‌ مي‌شود قرار است به همين منظور راهي آمريكا شود، گفت: درصورتي كه واشنگتن از تحويل دادن گولن خودداري كند طبعا در روابط دوطرف تأثير خواهد گذاشت و اين روابط مورد بازنگري قرار مي‌گيرد. مقام‌هاي آمريكا اعلام كرده‌اند كه تصميم‌گيري درباره استرداد گولن بايد براساس قوانين اين كشور مورد بررسي قرار گيرد و حكم لازم درباره آن صادر شود.

عصر روز يكشنبه همچنين ده‌ها هزار نفر از حاميان حزب جمهوريخواه خلق (حزب اصلي مخالف دولت) و همچنين حزب حاكم عدالت و توسعه تظاهراتي گسترده به نام «جمهوري و دمكراسي» در حمايت از دمكراسي و مخالفت با كودتا در ميدان تقسيم استانبول برگزار كردند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در گفت‌وگو با شبكه 2 تلويزيون فرانسه گفت: به عقیدۀ من، ترکیه در وضعیت فعلی‌اش در موقعیتی قرار ندارد که بتواند در آیندۀ نزدیک یا حتی در یک دورۀ طولانی‌‌تر عضو (اتحادیه اروپا) شود. او تاكيد كرد كه تمامی مذاکرات برای پیوستن آنکارا به این اتحادیه در صورت اجرای مجدّد مجازات اعدام در این کشور فوراً متوقف خواهد شد.

کد خبر 341185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha