دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری دو - سید احمد واحدی: پوکمون‌گو؛ حتی اگر خوره بازی‌های کامپوتری هم نباشید احتمالا نام این بازی را که یکی‌،دوهفته‌‌ای است ورد زبان گیمرها شده شنیده‌اید.

در جست‌وجوی هیولاها

 نسخه جديدي از بازي كلاسيك 20ساله‌اي كه نخستين بار روي كنسول‌هاي بازي دستي ارائه شد. توي اين بازي شما بايد يك‌سري هيولا را شكار كنيد و پس از تربيت و آموزش به جان هيولاهاي رقيب بيندازيد؛ ماجرايي كه ايده‌اش از علاقه خالق اين مجموعه بازي‌ها به جمع كردن حشرات گرفته شده‌است. اين بازي در طول 20سال گذشته آنقدر دوست‌داشتني و پرمخاطب بود كه براساس آن كارتون، انيميشن، لباس‌ها و اسباب بازي‌هاي مختلف ساخته شد.

شركت نينتندو، يعني شركت سازنده اين بازي، به مناسبت 20سالگي آن حدود 3 هفته پيش نسخه جديد پوكمون يعني پوكمون‌گو
(Pokémon Go) را ارائه كرد؛ نسخه جديدي كه قابليت‌هاي تازه‌اي دارد و تاريخ بازي‌هاي ديجيتال را به قبل و بعد از عرضه‌اش تقسيم خواهد كرد. نينتندو بازي جديد را يك ماجراجويي در دنياي واقعي توصيف كرده‌است. اين بازي كه تنها براي موبايل عرضه شده، از GPS و دوربين گوشي همراه استفاده كرده و دنياي اطرافتان را به يك صحنه بزرگ براي بازي تبديل مي‌كند. شما بايد آنقدر راه برويد و با دوربين موبايل خود به اين طرف و آن طرف نگاه كنيدتا پوكمون‌ها يا همان هيولا‌ها را توي دنياي واقعي و براساس موقعيت جغرافيايي كه شركت سازنده جانمايي كرده پيدا كنيد. به علاوه، بازي به كمك تكنولوژي نوين، واقعيت مجازي هيولاها را به‌صورت سه‌بعدي در مقابل شما قرار مي‌دهد تا شكارشان كنيد.

  • روش بازي

در بازي پوكمون‌گو شما بايد آنقدر راه برويد تا به هيولا برسيد. به محض پيدا شدن سر و كله يك هيولا شما آن را توي دوربين موبايلتان مي‌بينيد و بايد سعي كنيد با پرتاب گوي قرمز رنگ دم دست‌تان به سمتش، آن را شكار كنيد. بعد از اينكه شما هيولاهاي خود را شكار كرديد بايد با تربيت‌كردنشان آنها را براي مبارزه با هيولاهاي ديگر كه در واقع توسط كاربران ديگر شكار شده‌اند آماده كنيد. پوكمون‌گو باشگاه‌هايي دارد كه شما در آنها مي‌توانيد با افراد ديگر، تيم تشكيل دهيد تا قوي‌تر شويد. همچنين در بازي جاهايي به نام PokéStop وجود دارد كه مي‌توانيد وسايل و لوازم موردنيازتان براي بازي مثل Pokéball يا همان گوي‌هاي قرمز‌رنگ شكار، تخم هيولا (براي جوجه‌كشي و بزرگ كردن) و يا عود(براي جذب هيولا‌ها به نقطه‌اي خاص) را از آنها تهيه كنيد. توي بازي پوكمون‌گو شما بايد سكه‌هايي به نام Pokécoins را به‌صورت مجازي بخريد تا بتوانيد همه‌‌چيزهايي را كه مي‌خواهيد، از
PokéStopتهيه كنيد. همه بازي همين شكار و آموزش و جنگ هيولاها و قوي‌ترشدن و بالاتر رفتن لول (level) است.

  • عجايب و حواشي بازي جديد

عجيب‌ترين نكته مربوط به بازي جديد، همين استفاده از واقعيت مجازي است. به علاوه اين بازي برخلاف ساير بازي‌هاي موبايلي روي تنبلي كاربر حسابي باز نكرده و او را مجبور به پياده‌روي‌هاي طولاني براي پيدا كردن پوكمون مي‌كند. استقبال از اين بازي به قدري زود و تند شروع شد كه سرورهاي آن به مشكل برخوردند و عرضه بازي را محدود كردند.تعداد كاربران اين بازي در هفته اول در آمريكا روزانه به‌طور ميانگين 21ميليون نفر و در بعضي روزها تا 93ميليون نفر بوده. ميزان فعاليت كاربران در پوكمون‌گو در همان هفته اول از ميزان فعاليت كاربران در توييتر بيشتر شده و اين بازي ركورد ميزان بازي با موبايل را كه تا پيش از اين به «كندي كراش» تعلق داشت از آن خود كرده. به علاوه اينها، مرگ 2 نفر بر اثر سقوط از دره موقع بازي و پيدا‌كردن 2 جسد توسط بازيكنان پوكمون‌گو ازجمله عجايب اين بازي چند هفته‌اي است. حواشي بازي هم در نوع خود جالب است. پليس استراليا خواستار مراقبت شهروندان از خودشان موقع بازي كردن شده و اداره حمل‌ونقل آمريكا به رانندگان نسبت به بازي هنگام رانندگي هشدار داده. تشكل‌هاي مذهبي تركيه از جست‌و‌جو براي پيدا كردن پوكمون در مساجد انتقاد كرده‌اند و ناسا گفته هنوز امكان بازي كردن پوكمون‌گو در فضا وجود ندارد.

قابل تامل‌ترين و شايد دردناك‌ترين واكنش به اين بازي هم توسط كودكان سوري صورت گرفت. در هفته گذشته عكس‌هايي در فضاي مجازي دست به‌دست مي‌شد كه در آنها كودكان جنگ زده سوري تصاوير پوكمو‌ن‌ها را در دست گرفته و با دادن نشاني خود از مردم دنيا خواسته‌اند كه «بيايند پيدايشان كنند».

در كشور ما اگرچه تنها چند روز از عرضه رسمي پوكمون‌گو مي‌گذرد اما تا قبل از اين هم كاربران زيادي از روز اول عرضه جهاني اين بازي مشغول شكار پوكمون و دادن آدرس پوك‌استاپ‌ها در گروه‌هاي تلگرامي تازه تاسيس به يكديگر بودند. اين تازه اول ماجراست. بايد ببينيم كه اين بازي و بازي‌هاي ديگري كه از تجربه پوكمون‌گو استفاده مي‌كنند قرار است چه مرزهايي را در رابطه با انسان و فضاي مجازي اطرافش جا به جا كنند.

کد خبر 341097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha