همشهری آنلاین: مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار از تکمیل سند ملی منشاء گرد و غبار در ۱۲ استان غربی، البرز، اصفهان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خبر داد.

تدوین سند ملی منشاء گرد و غبار در ۱۶ استان کشور

به گزارش ایسنا، ضیاء الدین شعاعی در جلسه بررسی وضعیت گرد و غبار سیستان و تالاب هامون با اشاره به این که سیستان به خاطر وزش بادهای 120 روزه مستعد طوفان گرد و غبار شن و ماسه است گفت: شناسایی کانون‌های گرد و غبار در 16 استان به اتمام رسیده و توانسته‌ایم برنامه عمل را حداقل در نصف کشور به تصویب برسانیم.

وی با بیان این که اولویت با استان سیستان و بلوچستان است، اظهار کرد: مطالعات مربوط به این استان آماده و مکانیزم‌ها پیش‌بینی شده و منشأ گرد و غبار داخلی به طور کامل مشخص شده است. امیدواریم با افغانستان نیز کمیته کار مشترک تشکیل دهیم و تا کنون برای تثبیت گرد و غبار اقداماتی انجام داده‌ایم.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان محیط زیست با اشاره به این که بخشی از گرد و غبار استان سیستان منشا خارجی دارد، افزود: علی‌رغم این که هامون حوزه گرد و غبار است منشاءهای جدی خارجی نیز وجود دارد و زابل در طول 20 سال گذشته 300 روز همراه با گرد و غبار داشته است که Pm10 بیش از 150 شرایط گرد و غباری محسوب می‌شود.

شعاعی با بیان این که آبگیری 14 درصدی هامون توانسته تاثیرات مثبتی در کنترل گرد و غبار داشته باشد اظهار کرد: منشاءهای گرد و غبار سیستان به طور کامل روشن است که از هرات بارگیری شده است و هامون به شرایط گرد و غبار امسال بهبود بخشیده است.

وی با بیان این که در دوره‌ای وقوع بادهای 120 روزه برای تلطیف بوده است، گفت: در حال حاضر به خاطر خشکی منطقه وزش این بادها منجر به طوفان شن و ماسه می‌شود.

شعاعی افزود: تصویب آیین‌نامه مقابله با گرد و غبار در دولت دست ما را باز کرده است و امیدواریم بتوانیم برنامه جامع عمل را عملیاتی کنیم طرح تدوین سند ملی منشا در نیمی از کشور انجام شده در حال حاضر 12 استان غربی، البرز، اصفهان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی دارای سند مشاء هستند که به محض فراهم شدن بودجه برنامه عمل را اجرایی خواهیم کرد امیدواریم تا پایان سال کل کشور را پوشش دهیم.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به این که سند منشاء سیستان آماده شده است تصریح کرد: امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این سند نهایی و عملیاتی شود.

شعاعی با بیان این که در ستاد مقابله با گرد و غبار کمیته ارتباط با صنعت نیز داریم گفت: در زمینه بهداشتی دو کار در استان سیستان و بلوچستان انجام دادیم یکی فیلتر روی کولرها که برای مردم تا حد قابل قبولی رضایت‌بخش بوده است دوم ماسک‌هایی که تهیه شده ولی قیمتی در حدود 45 هزار تومان دارد. بنابر این به مدیران کل استان‌ها پیشنهاد شده که در این زمینه اعلام آمادگی کنند و با شرکت‌های تولیدکننده ارتباط بگیرند تا این ماسک‌ها با قیمت نازل در اختیار شهروندان قرار گیرد. همچنین سازمان مدیریت بحران نیز باید کمک‌هایی در این زمینه داشته باشد.

کد خبر 341010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha