یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: کسب آرامش و احساس رضایتمندی، از مهم‌ترین نیازهای انسان و عامل حرکت و تلاش او در مسیر زندگی است اما متأسفانه گاهی برای دستیابی به این مهم، به اشتباه از راه خودخواهی، تکاثر، افزون‌طلبی و کم‌توجهی به دیگر همنوعان وارد می‌شویم که این، خود موجب احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی و از دست رفتن آرامش حداقلی ما می‌شود.

اما چگونه مي‌توان با يك برنامه‌ريزي مناسب، اين آرامش و رضايتمندي را تجربه كرد؟ اميرالمومنين، حضرت علي(ع) در حكمت 390 نهج‌البلاغه شريف مي‌فرمايند: «بر مؤمن لازم است كه شبانه‌روز خود را به 3 قسمت تقسيم كند: قسمتي را براي راز و نياز با خدا، قسمتي را براي امرار معاش و تأمين زندگي و قسمتي را هم براي بهره‌برداري از لذت‌هاي حلال و نيكو». در بيان حضرت امير، 3 موضوع اساسي مطرح شده كه اگر به‌ترتيبي كه حضرت به آن اشاره فرموده‌اند، در زندگي خود به آن اولويت‌دهي كنيم، مطمئنا زندگي بسيار شيريني خواهيم داشت.

اول، راز و نياز با خداوند كه بنا به نص صريح قرآن «الا بذكرالله تطمئن‌القلوب»، اساسي‌ترين مايه تسكين و اطمينان قلب و جان آدمي است و درصورت شكل‌گيري صحيح آن، نوع و شكل نگاه آدمي به 2 موضوع بعدي هم كامل‌تر خواهد بود.

دوم، تلاش و كوشش براي امرار معاش و تأمين زندگي و كسب روزي حلال كه لازمه قوام زندگي است و اصل اساسي در آن ياد هميشگي خداوند و حفظ تعادل در اين بخش است چرا كه اگر بدون ياد خدا باشد، حتما به مسير كسب روزي غيرحلال كشيده خواهد شد و اگر از مسير تعادل، يعني «اكتفا به تأمين زندگي» خارج شود، به تجمل‌گرايي، حرص، تكاثر و... منجر مي‌شود.

موضوع سومي هم كه حضرت‌امير(ع) به آن اشاره فرموده‌‌اند، بهره‌برداري از لذت‌هاي حلال و نيكو است كه مي‌تواند شادابي و احساس خوشي را براي انسان به ارمغان بياورد. توجه به اين نكته نيز در جاي خود بسيار حائز اهميت است چرا كه بدون آن، ممكن است افراد با برداشت‌هاي غلط از دين، صرفا به زهد و رهبانيت بپردازند و به اين ترتيب نيز از حد تعادل خارج شوند و زندگي را براي خود و اطرافيان دشوار كنند.

كلام حضرت امير(ع) نقشه راهي را برايمان ترسيم مي‌كند كه اولا مسير اصلي بندگي را بشناسيم و خط اصلي را گم نكنيم و ثانيا در اين مسير به بهترين شكلي كه خداوند متعال براي ما مي‌پسندد زندگي كنيم و در سايه بهره‌گيري از نعمت‌ها و الطاف او هميشه آرام باشيم.

کد خبر 340973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha