محمدعلی توحید: درحالی که داود دانش جعفری، وزیر اقتصادو‌دارایی چندی پیش کسری بودجه و ارائه لایحه برای تأمین آن را رد کرده بود یک مقام دولتی اعلام کرد: 2.3 میلیارد دلار برای تأمین بودجه واردات بنزین و گازوئیل کسری بودجه وجود دارد.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت باید برای تأمین کسری واردات بنزین و گازوئیل در نیمه دوم سال‌جاری 2 میلیارد و 330میلیون دلار اختصاص دهد.

سید نورالدین شهنازی‌زاده، در‌جمع خبرنگاران اعلام کرد که از کل این میزان 1.5 میلیارد دلار برای واردات بنزین و ۸۳۰ میلیون دلار برای واردات نفت گاز مورد نیاز است.

وی تأکید کرد: اجرای سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش مصرف شده است ولی تاکنون حدود 5 میلیارد لیتر بنزین با صرف حدود 2.9 میلیارد دلار هزینه، وارد و توزیع شده است.

شهنازی‌زاده میانگین مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون را 67.8 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و ‌افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی دلیل کسری بودجه برای واردات بنزین را افزایش بهای نفت و تأثیر آن بر قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین عنوان کرد و افزود: سال گذشته قیمت هر تن بنزین ۶۵۰دلار بود، اما امسال به ۷۴۰ دلار در هر تن رسیده است.

17 میلیارد دلار یارانه انرژی در 6 ماه

مجموع یارانه پرداختی دولت برای تأمین نیاز کشور به 5 فرآورده نفتی اصلی در 6 ماه نخست سال‌جاری نزدیک به  ۱۷میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این خبر ، رشد مصرف نفت گاز در بخش نیروگاهی کشور را معادل  ۳۵درصد عنوان کرد.

شهنازی زاده، میانگین مصرف نفت گاز در کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون را نیز حدود ۷۹ میلیون لیتر در روز عنوان کرد که 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

مجلس نیاز مردم را تأمین می‌کند

مرتضی تمدن، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در مورد احتمال ارائه لایحه دولت برای تأمین کسری بودجه واردات بنزین گفت: درصورت ارائه این لایحه که هنوز هیچ اقدام رسمی در مورد آن از سوی دولت انجام نشده است مجلس بی‌شک نمی‌تواند با آن مخالفت کند چون تأمین نیاز مردم در اولویت کاری نمایندگان است.

وی در‌ پاسخ به این سوال که «برخی این کسری را ناشی از اجرای نادرست تبصره 13 و تأمین نشدن بودجه لازم برای بنزین نهادهای دولتی با نرخ آزاد قلمداد کرده‌اند؛ آیا مجلس تعهدی برای تکرار نشدن این شرایط از دولت اخذ خواهد کرد یا خیر؟» گفت: این مشکلات وجود دارد. دولت امکان تأمین بودجه لازم برای بنزین خودرو‌های دولتی را نداشته است. به‌‌هر ترتیب گفته می‌شود که دولت به 5/1 میلیارد دلار برای واردات بنزین در نیمه دوم سال نیاز دارد.

وی در مورد این‌که آیا تصویب استفساریه‌ای در کمیسیون برنامه و بودجه برای موظف کردن دولت به عرضه بنزین آزاد می‌تواند راه حلی برای حل مسئله کسری بودجه باشد، گفت: این‌که مجلس در این مورد چه تصمیمی بگیرد مشخص نیست و باید منتظر شد تا استفساریه که این هفته در کمیسیون تصویب شده در صحن علنی مطرح شود.

بودجه کافی بوده است

در همین حال حسین آفریده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال ارائه لایحه برای تأمین کسری بودجه بنزین گفت: بودجه اختصاص داده شده برای واردات کافی است و با واردات و تولید داخل بیش از 60 میلیون لیتر در روز برای خودروهای شخصی  کفایت می‌کند.

وی افزود: دولت باید بنزین مورد نیاز خودروهای دولتی را از محل بنزین آزاد تأمین می‌کرد تا با‌کسری مواجه نشود ولی این کار انجام نشده و به همین دلیل مشکل ایجاد شد.

وی در مورد احتمال تصویب یا تصویب نشدن لایحه دولت برای تأمین کسری بودجه نیز گفت: باید لایحه ارائه شود تا مشخص شود که مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت ولی به‌هر حال این که چرا این کسری به‌وجود آمده باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 34055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز