همشهری آنلاین: ناوگروه چهل یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوپشتیبانی ایران لاوان و ناوشکن ایران البرز روز دوشنبه به میهن بازگشت و مورد استقبال فرمانده نیروی دریایی ارتش وجمعی از فرماندهان منطقه یکم قرار گرفت.

 ناوگروه

فرمانده ناوگان مقدم جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم استقبال از ناوگروه چهل ویکم و اعزام ناوگروه چهل دوم به آب های آزاد و دوردست اظهار داشت: ناوگروه چهل و یکم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن ایران البرز و ناو ایران لاوان 11 خرداد امسال به منظور تامین منافع جمهوری اسلامی ایران و برقراری امنیت خطوط کشتیرانی به مقصد شمال اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام شده بود.

امیر دریادار دوم ابراهیم اشکان افزود: این ناوگروه با وجود وضعیت جوی بسیار نامساعد در منطقه اقیانوس هند امروز در سلامت کامل به میهن بازگشت، در وضعیت حساس سیاسی امنیتی حاکم بر منطقه و تنگناهای اقتصادی نیروی دریایی موفق شد با اعزام 41 ناوگروه به آب های بین المللی ضمن تداوم حضور الهام بخش و امیدآفرین برای ملت های مظلوم منطقه، نقش بسیار ویژه در ارتقای امنیت جمهوری اسلامی در منطقه بی ثبات جنوب غرب آسیا ایفا کند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر و با ارتقاء جایگاه ویژه نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران کارکنان ولایتمدادر نیروی دریایی به ویژه ناوگان مقدم جنوب تعبیری کامل از شعار راه ما راه حسین است ارایه کرده است و با تفکر شب حمله ای لحظه از مجاهدت خاموش خویش در راستای تعالی نام ایران اسلامی دست برنداشته اند.

فرمانده ناوگان مقدم جنوب نداجا بیان کرد: با بازگشت ناوگروه چهل و یکم اطلاعاتی عملیاتی نیروی دریایی چهل و دومین ناوگروه اطلاعاتی ، عملیاتی ، آموزشی متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند و ناوپشتیبانی رزمی جمهوری اسلامی ایران تنب با آمادگی کامل به سوی ماموریت محول هو دریانوردی دریاهای دور دست و آب های بین المللی اعزام می شوند.

این ناوگروه ضمن انجام آموزش های مبتنی بر علم و عمل به دانشجویان ، برای ملت های منطقه الهام بخش و امید آفرین باشند و اقتدار ، توانمندی و آمادگی بالای رزمی جمهوری اسلامی را به رخ استکبار جهانی بکشند.

وی خاطرنشان کرد: حضور دانشجویان در سفر دریانوردی به آب های دور دست و بین المللی فرصت گران بهایی است تا علاوه برآمادگی برای دفاع از حریم ولایت بر اندوخته های خود بیفزاند و با انجام آموزش های مبنی بر عمل تکمیل کننده آموزش های خود باشند.

فرمانده ناوگروه چهل و یکم نیز در این مراسم اظهار داشت: این ناوگروه متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز و ناو پشتیبانی رزمی لاوان به استعداد 263 پرسنل در 11 خرداد به ماموریت اطلاعاتی عملیاتی اعزام شد.

ناخدا یکم عرشه رضا برزگر کیوانی ادامه داد: ناوگروه چهل و یکم پس از 48 روز دریانوردی و سپری کردن پنج هزار و 130 مایل دریایی در 27 تیر به میهن بازگشت.

وی ابراز داشت: اهداف عمده ناوگروه درمدت مامویت شامل اجرای دستورهای و فرمان های ابلاغی فرمانده کل قوا ، حفظ و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران در آب های دور دست ، به اهتزار درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی ، خنثی کردن پروژه ایران هراسی ، ارائه توان عملیاتی نیروی دریایی ارتش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در محدوده دریاهای دور دست و آب های بین المللی و اقیانوسی ، تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتی رانی و مقابله با پدیده شوم دزدی دریایی بوده است.

وی اشاره کرد: برخی دیگر از اهداف این ماموریت شامل ابلاغ پیام صلح دو دستی ملت ایران به جهانیان به خصوص کشورهای منطقه ، انتقال فرهنگ، ارزیابی توان ماندگاری در دریا بدون هرگونه پشتیبانی از ساحل ، اشراف اطلاعاتی در منطقه توسعه یافته نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بود.

فرمانده ناوگروه چهل و یکم اضافه کرد: در طول دوره علاوه بر تامین امنیت شناوری های کشور شناسایی 129 مورد یگان شناور و پروازی ، رهگیری 370 فروند واحدهای غیر نظامی در خلیج عدن ، مانیتورینگ 46 فروند کشتی تجاری و نفت کش عبوری و اعلام آمادگی همکاری در صورت درخواست آنها ، اجرایی 166 شاعت آموزش علمی و عملی به کارکنان نیرو نیز صورت گرفت.

وی ادامه داد: این ناوگروه علاوه بر استقرار در دریا اقدام به بازدید از بندر دُق کرد تا ضمن اقتدار جمهوری اسلامی پیام صلح و دوستی ملت ایران را به ملت های دیگر به خصوص ملت های مسلمان برساند.

وی ابراز داشت: در طول مامویت به دلیل شرایط آب و هوایی مونسون وضعیت جوی مناسب نبود و سرعت باد بین 40 تا 60 گره دریایی بود.

کد خبر 340359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha