همشهری آنلاین: شماری از مردم و کاربران شبکه های اجتماعی در فضای مجازی هند از برخورد خشن نیروهای امنیتی وافزایش تلفات درگیری های ۱۰روز گذشته در کشمیر به شدت انتقاد کرده و عنوان نمودند که دهلی نو تمامی مسیرهای اطلاع رسانی را در این منطقه مسدود کرده است.

بیش از ۴۳ کشته و ۳۱۰۰ در خشونت های ۱۰ روز اخیر کشمیر

به گزارش ایرنا، انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی که از ناحیه صورت هدف گلوله قرار گرفته بودند ،خشم مردم و بویژه مسلمانان را برانگیخت و به شدت احساسات مردم را جریحه دار کرده است .

براساس گزارش های منتشر شده در 10 روز گذشته بیش از 43 نفر در خشونت های کشمیر جان باختند و سه هزار و 100 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

به گفته منابع بیمارستانی تعداد 134 نفراز معترضان براثر اصابت گلوله ، بینایی خود را از دست داده اند.

درگیری بین پلیس و معترضان به قتل 'برهان مظفر وانی'رهبر حزب المجاهدین کشمیر ازشنبه هفته گذشته بعد از تشییع جنازه وی درکشمیر آغاز شد و بعد از 10 روز همچنان ادامه دارد.

نیروهای امنیتی هند روز جمعه هفته گذشته با دریافت اطلاعاتی درخصوص حضور 'وانی' در نماز جمعه منطقه 'انانتاگ ' در ایالت جامو و کشمیر با حضور منطقه ، وی و دو همراهش را به قتل رساندند.

دولت هند برای مهار خشونت ها از روز دوشنبه انتشار هرگونه روزنامه و نشریه را ممنوع و به این ترتیب تمامی کانال های اطلاع رسانی را مسدود کرد.

از آغاز درگیریها در 10 روز گذشته ،اینترنت و تلفن این ایالت شمالی به دیگر مناطق قطع شده بود.

پلیس کشمیر برای کنترل اوضاع از روز شنبه هفته گذشته ممنوعیت رفت و امد و تجمع را در شهرهای سرینگر ،پولواما،انانتیگ ،شوپیان ،کوپوارا و کولگام به مرحله اجرا گذاشت.

به گفته برخی از کارشناسان این اقدام دولت هند برای سرکوب معترضان و جلوگیری از اعتراض جامعه جهانی صورت گرفته است .

در روزهای اخیر با افزایش خشونت ها و تلفات درگیری در کشمیر تعداد زیادی از مسلمانان در روزنامه ها و شبکه های اجتماعی ،انتقادات تندی به عملکرد دولت و نیروهای امنیتی کردند.
'محبوبه مفتی 'سروزیر ایالت جامو و کشمیرنیز به نیروهای امنیتی و پلیس در خصوص رفتار خشونت آمیز هشدار داد.

'نارندرا مودی' نخست وزیر هند نیز سه شنبه هفته گذشته در بازگشت از سفر افریقا با انتقاد از عملکرد رسانه ها ،اعلام کردند که رسانه ها با انتشار اخبار از وی یک قهرمان ساختند.

برخی از فعالان سیاسی کشمیر با انتقاد از قتل رهبر حزب المجاهدین اظهار کردند شیوه به قتل رساندن این عضو حزب المجاهدین باعث تحریک مردم شد.

وی اظهار کرد پلیس با به قتل رساندن این جوان 22 ساله در نماز جمعه او را به یک قهرمان تبدیل کرد.

یکی از فعالان سیاسی کشمیر با نامناسب ارزیابی کردن عملکرد نیروهای امنیتی گفت که در 10 روز گذشته بیش از 40 نفر از جوانان کشمیر کشته و تعداد زیادی مجروح شده اند.

مختار حسین جعفری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد دولت هند با بستن تمامی مسیرهای اطلاع رسانی درصدد سرپوش گذاشتن به خشونت نیروهای امنیتی است .

وی فعالیت گروههای وهابی را از علل اصلی رخدادهای اخیر ذکر می کند و می افزاید فعالیت این گروهها در سالهای اخیر زمینه رشد افراط گرایی را در منطقه افزایش داده است .

این فعال سیاسی عملکرد نا مناسب نیروهای امنیتی را یکی از دلایل اصلی آغاز و ادامه بحران در کشمیر دانست.

سید محمد سبطین مدیر حوزه علمیه مفتاح العلوم در کشمیر نیز می گوید عربستان سعودی در سالهای اخیر کمک های مالی زیادی به مدارس و خانواده ها برای جذب آنها به اقدامات افراطی انجام داده است.

وی افزود:گروههای افراطی وابسته به سلفی ها جایی در بین شیعیان ندارند.

  • ریشه بحران کشمیر

کشمیر در قلب قاره آسیا و شبه قاره هند از شمال وشرق با چین ،از شمال غربی با افغانستان ،از غرب با پاکستان و ازجنوب با هند دارای مرز مشترک است.

نخستین زمینه های بروز بحران کشمیر به دوران استعمار هند توسط انگلستان باز می گردد و دراین زمان مساله تقسیم شبه قاره برمبنای مذهبی عنوان شد.

قبل از استقلال هند ایالت های کشمیر ،حیدرآباد و جوناگد حالت استقلال و خودمختاری داشتد.

بعد از تقسیمات شبه قاره بر مبنای مذهبی و مهاجرت مسلمانان به محل پاکستان کنونی ، این ایالت ها از تقسیمات شبه قاره حذف شدند و قرار شد که این بخش ها خودشان تصمیم بگیرند که تحت حاکمیت هند یا پاکستان باشند.

14 اگوست سال 1947 استقلال پاکستان و روز بعد هند استقلالش را اعلام کرد.

بعد از استقلال چون کشور تازه تاسیس پاکستان کشوری ضعیف و فاقد بنیه نظامی بود ،هند بر خلاف تعهد به سرعت حیدرآباد و جوناگد که اکثریت مسلمان بودند را اشغال و ضمیمه خاک خود کرد .

مردم پاکستان نیز در واکنش به این اقدام با بسیج عمومی با اینکه تجهیزاتی نداشتند به کشمیر که حالتی مستقل داشت وارد شدند و تا نزدیکی سرینگر پیش رفتند .به دنبال این وقایع 'هری سینگ ' حاکم هندو کشمیر فرار کرد.

هند بازیرکی یکی از رهبران سیاسی کشمیر به نام ' شیخ عبدالله' از زندان آزاد و با وی توافق کرد. به این ترتیب روز 27 اکتبر 1947 ارتش هند با استفاده از تجهیزات کامل وارد کشمیر شد و نیروهای پاکستانی را تا شهرهای کوهستانی به عقب راند.

به دنبال این درگیری نیروهای سازمان ملل وارد منطقه شدند و فرمان آتش بس صادر شد،در نتیجه کشمیر به دو منطقه تحت کنترل هند و پاکستان تقسیم شد.

به دنبال این درگیری حدود 70 درصد از کشمیر در اختیار هند و بقیه تحت عنوان کشمیر آزاد و مناطق شمالی قرار گرفت .

بخش مناطق کوهستانی و شمالی کشمیر که بیشتر جمعیت ان را شیعیان تشکیل می دهند در وسط دو منطقه قرار گرفته از حق رای در هیچ یک از دو کشور هند و پاکستان برخوردار نشد.

از آن زمان تاکنون گروههای مختلف مانند حزب المجاهدین ،حزب المومنین ،لشکر طیبه و کنفرانس حریت برای دستیابی به خودمختاری و یا پیوستن مشروط به پاکستان درحال مبارزه با دولت هند هستند.

هند و پاکستان که از زمان استقلال در سال 1947 تاکنون برسر حاکمیت بر این منطقه دو بار با هم وارد جنگ شده اند.

درگیری شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته برجا گذاشته است.

کد خبر 340355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha