یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

«اکنون دیگر تمام فرانسه زیر تهدید تروریسم اسلامی است.» این نخستین جمله‌ای بود که فرانسوا اولاند، با چهره‌ای پریشان، حدود ۵ ساعت پس از حمله شامگاه پنجشنبه گذشته شهر «نیس»، خطاب به خبرنگاران گفت.

تبهکاران تروریست؛ از اورلاندو تا نیس

رئيس‌جمهور فرانسه اقدام يك راننده كاميون در حمله به مردمي كه براي تماشاي آتش‌بازي روز استقلال فرانسه در ساحل نيس جمع شده بودند را در حالي به اسلام نسبت مي‌داد كه نه هويت فرد مهاجم معلوم شده بود، نه انگيزه‌اش. همزمان با سخنان اولاند، نيروهاي پليس مشغول بازرسي كاميوني بودند كه مهاجم 2روز قبل آن را اجاره كرده بود. نيروهاي امداد نيز مشغول انتقال مصدومان و اجساد 84نفري بودند كه بر اثر برخورد كاميون جان خود را از دست داده بودند.

فرانسوا اولاند مثل 8‌ماه قبل، يعني ساعاتي پس از حمله تروريستي نيروهاي داعش در پاريس كه مرگ بيش از 130نفر را به‌دنبال داشت، تأكيد كرد كه كشورش هرگز در مقابل تروريسم تسليم نمي‌شود. مقام‌هاي مختلف در فرانسه بلافاصله پس از حمله نيس، آن را به داعش نسبت دادند و خود را مهم‌ترين قرباني اين گروه تروريستي در غرب خواندند. اولاند همچنين قول داده نيروهاي نظامي فرانسه دامنه حملاتشان در عراق و سوريه را گسترش دهند. حمله پنجشنبه هفتمين حمله تروريستي طي 18‌ماه گذشته در فرانسه بود و اولاند به‌خاطر ناتواني در تأمين امنيت فرانسه، تحت فشار منتقدان است.

فرداي حادثه اما هويت فرد مهاجم مشخص شد؛ «محمد لحوايج بوهلال»، 31ساله، فرانسوي تونسي تبار، كه از همسرش جدا شده و داراي 3فرزند است. گروه داعش برخلاف حمله سال گذشته پاريس كه مستقيما سازماندهي آن را به‌عهده داشت، طي 2روز پس از حادثه اظهارنظر كرد و مسئوليت حمله را به‌عهده نگرفت. اما روز شنبه پس از آنكه رسانه‌ها به سخنان چند‌ماه پيش ابو محمد العدناني، سخنگوي داعش، اشاره كردند كه از طرفداران اين گروه خواسته بود به هر شكل ممكن، با سنگ، با چاقو و با ماشين، به اروپايي‌ها حمله كنند، سركرده‌هاي داعش بيانيه‌اي صادر كردند و گفتند كه بوهلال از طرفداران‌شان بوده و در پاسخ به فراخوان آنها با كاميون دست به كشتار مردم زده است.

فارغ از آمادگي داعش براي سوار شدن بر موج ترور در گوشه و كنار دنيا، گويي براي كشورهاي غربي هم نسبت دادن هر حمله تروريستي به تفكرات اسلامي راحت‌ترين مسير فرار از انتقادات امنيتي است. مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه، ديروز اعلام كرد نيروهاي امنيتي هنوز مدركي در مورد انگيزه بوهلال به‌دست نياورده‌اند اما به هر حال او «بايد به شكلي با گروه‌هاي اسلامگرا مرتبط بوده باشد».

  • تبهكار تروريست

محمد لحوايج بوهلال در ليست ترور نهادهاي اطلاعاتي فرانسه قرار نداشته اما براي نيروهاي پليس شهر نيس، فردي كاملا شناخته شده بود. بوهلال بايد هفته‌اي يك‌بار خود را به مركز پليس معرفي مي‌كرد. او بارها به جرم دزدي، درگيري و جرم‌هاي ديگر توسط پليس دستگير شده بود. درحالي‌كه مقام‌هاي فرانسوي از كنار گزارش‌هاي اخير در مورد ناكارآمدي نهادهاي اطلاعاتي اين كشور گذشته‌اند و به راحتي واقعه اخير را به «افراط گرايي اسلامي» ربط داده‌اند، همسايه‌هاي بوهلال در گفت‌وگو با رسانه‌ها او را كاملا يك فرد غيرمذهبي معرفي كرده‌اند.

يكي از همسايه‌هاي همسر سابق بوهلال، به خبرنگار روزنامه انگليسي اينديپندنت گفته كه « بوهلال دائما مشروب مي‌خورد، موادمخدر مصرف مي‌كرد و زنش را كتك مي‌زد». همسايه‌هاي بوهلال، او را فردي گوشه گير و در عين حال عصبي معرفي كرده‌اند. پدر او حتي پا را فراتر گذاشته و به رسانه‌ها گفته كه پسرش «مشكلات رواني» داشته است. مانتهير بوهلال گفته كه پسرش دائما بدون دليل دعوا به راه مي‌انداخته و شروع به شكستن وسايل خانه مي‌كرده است. به گفته او بوهلال تحت درمان بوده، دائما الكل مصرف مي‌كرده و هيچ وقت پايش را به مسجد نگذاشته است.

پيش از اين نيز در حملات تروريستي ديگر، غربي‌ها بلافاصله انگشت اتهام را به سمت اعتقادات مذهبي و اسلامگرا بودن فرد مهاجم نشانه رفته‌اند. در حملات اورلاندو در آمريكا، كه 50كشته و 53زخمي به‌جا گذاشت نيز چنين رويكردي اتخاذ شد؛ اين در حالي است كه هنوز با گذشت يك ماه، مدرك دقيقي در مورد انگيزه‌هاي فرد مهاجم كه يك آمريكايي افغان‌تبار بود به‌دست نيامده است.

کد خبر 340262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha