همشهری آنلاین: مقامات امنیتی هند اعلام کردند براثر درگیری های یک هفته گذشته بین معترضان و پلیس در کشمیر ۳۹ نفر کشته و سه هزار و ۱۰۰ نفر نیز مجروح شده است.

 ۳۹ کشته در اعتراض های خونین کشمیر هند

به گزارش ایرنا، به گفته مقامات امنیتی،یک هزار و 500 نفر از مجروحان این درگیری ها از نیروهای امنیتی و پلیس هستند.

درگیری بین معترضان و پلیس روز شنبه در هشتیمن روز از آغاز اعتراض ها به قتل 'برهان مظفر وانی ' سرکرده حزب المجاهدین از شدت کمتری نسبت به روزهای گذشته برخوردار بود.

درگیری بین پلیس و معترضان به قتل 'برهان مظفر وانی ' سرکرده حزب المجاهدین کشمیر از شنبه هفته گذشته بعد از تشییع جنازه وی در کشمیر آغاز و همچنان پس از گذشت هشت روز ادامه دارد.

نیروهای امنیتی هند روز جمعه هفته گذشته با دریافت اطلاعاتی درخصوص حضور 'وانی ' در نماز جمعه منطقه 'انانتاگ ' در ایالت جامو و کشمیر با محاصره منطقه،وی و دو همراهش را به قتل رساندند.

پلیس برای دستگیری این رهبر جوان حزب المجاهدین که محبوبیت زیادی در بین جوانان کشمیر داشت ،15 هزار دلار جایزه تعیین کرده بود.

پلیس کشمیر برای کنترل اوضاع از روز شنبه ممنوعیت رفت و آمد و تجمع در شهرهای سرینگر،پولواما،انانتیگ ،شوپیان ،کوپوارا و کولگام به مرحله اجرا گذاشت.

هم اکنون فعالیت بسیاری از مراکز خرید،مدارس،دانشگاههای و جایگاههای عرضه سوخت همچنان تعطیل است.

خشونت های چند روز گذشته در سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر ، زندگی مردم این منطقه را فلج کرده است .

مقامات دولتی ایالت جامو و کشمیر اعلام کردند:سیستم حمل و نقل عمومی تعطیل و تردد خودرو های خصوصی نیز در کشمیر بسیار محدود است.

دانشگاه مرکزی جامو و کشمیر، دانشگاه اسلامی علم و تکنولوژی و سازمان آموزش و پرورش جامو و کشمیر امتحانات پایان سال خود را به تعویق انداخته اند.

میرواعظ فاروق'،' سید علی شاه گیلانی ' و 'یاسین ملک' از رهبران جدایی طلب کشمیر روز چهارشنبه در راهپیمایی به سوی شهر قدیمی به منظور ادای احترام به شهدای سال 1931 بازداشت شدند.

رهبران جدایی طلب با صدور بیانیه مشترکی اعتصاب عمومی در کشمیر را به مدت دو روز دیگر تمدید کردند و از مردم کشمیر تحت اداره پاکستان خواستند که به معترضان ملحق شوند.

این رهبران همچنین از بیانیه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل درخصوص اقدام قاطع برای حل موضوع کشمیر استقبال کردند.

گروه شبه نظامی حزب المجاهدین ،دولت هند را تهدید به انجام حمله های تلافی جویانه در دهلی نو پایتخت هند کرده است.

سید صلاح الدین، رهبر گروه غیرقانونی حزب المجاهدین هند گفت که هدف قراردادن غیر نظامیان عواقب جدی برای هند به دنبال خواهد داشت.

منابع دولتی اعلام کردند که دولت هند اراده جدی برای نابودی شبه نظامیان حزب المجاهدین و دیگر گروههای شبه نظامی فعال در کشمیر دارد.

سروزیر ایالت جامو و کشمیر در شمال هند با فرا خواندن مردم به آرامش، نسبت به افزایش خشونت پلیس و نیروهای امنیتی به افراد عادی هشدار داد.

محبوبه مفتی روز پنجشنبه در ششمین روز از آغاز اعتراض به قتل برهان وانی سرکرده حزب المجاهدین کشمیر اظهار کرد با نیروهای امنیتی و پلیس که به افراد بیگناه تعرض کنند ،برخورد می شود.

'نارندرا مودی 'نخست وزیر هند نیز روز سه شنبه در نشست اضطراری بررسی مسائل کشمیر که باحضور مقامات عالیرتبه دفاعی ،امنیتی و سیاسی برگزار شد، تاکید کرد که نباید افراد بیگناه قربانی خشونت نیروهای امنیتی شوند.

هند و پاکستان از زمان استقلال در سال 1947 تاکنون برسر حاکمیت بر این منطقه بایکدیگر مناقشه دارند.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخش دیگر در پاکستان قرار دارد و هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل این منطقه را دارند.

دو کشور از زمان استقلال تاکنون دو بار برسراین منطقه با هم وارد جنگ شده اند و همچنان بخش زیادی از مشکلات دو کشور مربوط به این منطقه است .

کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است .

درگیری شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته برجا گذاشته است.

کد خبر 340118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha