فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روزگذشته در نشست خبری که با عنوان «اقدامات، چالش‌ها و تهدیدات» برگزار شد از شناسایی ۹ هزار تشکل مردمی و بستر‌سازی‌ برای مشارکت این تشکل‌ها به‌منظور مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در رویشگاه‌های طبیعی سراسر کشور خبر داد.

محیط زیست

به گزارش همشهري، سرهنگ قاسم سبزعلي با اعلام اينكه حفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي بدون بهره‌گيري از مشاركت مردم امكان‌پذير نيست، تصريح كرد: هرسال به‌طور ميانگين 15هزار هكتار از اراضي ملي دچار آتش‌سوزي مي‌شود كه بيش از 95درصد اين آتش‌سوزي‌ها ناشي از عوامل انساني است و از اين ميزان 70درصد آتش‌سوزي‌ها ناشي از سهل‌انگاري و بي‌توجهي و 20 تا 25درصد عمدي است. به گفته وي، در سال‌جاري نسبت به سال گذشته مساحت آتش‌سوزي‌ها 24درصد كاهش داشته است.

سبزعلي استفاده از نيروهاي محلي به‌عنوان ديدبان در كانون‌هاي بحراني را از ديگر اقدامات سازمان جنگل‌ها براي مهار آتش‌سوزي عنوان كرد وگفت: سازمان جنگل‌ها با توجه به نياز اقتصادي مردم به‌ويژه حاشيه‌نشينان جنگل‌ها و مراتع، راهكارهاي منتفع شدن اين جوامع از منابع طبيعي را در دستور كار دارد تا از اين طريق مشاركت مردم در حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي فراهم شود. او مي‌گويد: اگر اقتصاد مردم به منابع طبيعي گره بخورد قطعا خسارات و تخريب‌ها در عرصه‌هاي منابع طبيعي كاهش مي‌يابد.

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور خاطرنشان كرد: امسال همزمان با اوج گرفتن سفر‌ها، افزايش آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي كشور هم افزايش يافته و برهمين اساس، با اطلاع‌رساني و فرهنگسازي آماده‌سازي‌ فضاهاي مختلف مثل پارك‌هاي ملي براي تفرج مردم تلاش مي‌كنيم تا اين آتش‌سوزي‌ها كاهش يابد. سبزعلي از كمبود شديد نيروي انساني ماهر، امكانات و ادوات انفرادي و اعتبارات و نيز امكانات و تجهيزات اختصاصي كافي براي عمليات زميني اطفاي حريق به‌عنوان مهم‌ترين چالش‌هاي موجود در مقابله با آتش‌سوزي‌ها نام برد و در عين حال گفت:

سال گذشته 30هزار اقلام انفرادي براي مقابله با آتش‌سوزي تحويل استان‌هاي كشور شده اما اين اقلام كافي نيست و ضروري است كه تشكل‌هاي مردمي هم از تجهيزات انفرادي بهره‌مند شوند. به گفته وي، سال گذشته 226خودروي شاسي‌بلند و 250دستگاه آتش‌خاموش‌كن به ارزش هر دستگاه 30ميليون تومان، به استان‌ها تحويل شده است.

  • ضرورت تشكيل تيم ويژه اطفاي حريق

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع، با اشاره به بارندگي‌هاي مطلوب اوايل سال‌جاري و افزايش پوشش گياهي كشور خاطرنشان كرد: خشك شدن پوشش گياهي و افزايش دما زمينه آتش‌سوزي در عرصه‌هاي طبيعي را افزايش داده اما خوشبختانه امسال در 14نقطه حساس كشور بالگرد‌ها مستقر شده و آماده پروازند تا آتش‌سوزي‌هاي احتمالي را مهار كنند و از نظر ناوگان هوايي اعم از هواپيما و بالگرد مشكلي وجود ندارد. به گفته وي، انتقال نيرو، آبپاشي و انتقال تجهيزات به مناطق صعب‌العبور ازجمله فعاليت‌هاي تعريف شده براي اين بالگردهاست.

علاوه براين، احداث حوزه‌هاي آبگير و استقرار ظرف‌هاي 500تا هزار ليتري در بالادست براي استفاده در زمان آتش‌سوزي از ديگر اقداماتي است كه در دستور كار قرار گرفته است. وي با اعلام اينكه پايگاه‌هاي اطفاي حريق در 3 استان گيلان، كرمانشاه و گلستان راه‌اندازي و عملياتي شده است، ايجاد تيم ويژه اطفاي حريق با برخورداري از امكانات خاص و آموزش‌هاي ويژه در كشور را ضروري دانست و گفت: هم‌اكنون 3هزار نيروي منابع طبيعي در سراسر كشور با تمام ظرفيت ضمن حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي با آتش‌سوزي‌ها مقابله مي‌كنند اما اين ميزان نيرو كافي نيست و تعداد نيروها بايد حداقل به 5هزار نفر افزايش يابد.

سبزعلي ميانگين خسارت وارده به عرصه‌هاي منابع طبيعي بر اثر آتش‌سوزي را سالانه 3235ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اعتبارات موجود براي مقابله با آتش‌سوزي‌هاي احتمالي ناكافي است برهمين اساس در طرح جامع اطفاي حريق كه تقديم دولت شده است بايد اعتبارات لازم براي مقابله با آتش‌سوزي‌ها تأمين شود اما امسال هنوز اعتبار خاصي دراختيار سازمان جنگل‌ها قرار نگرفته كه با توجه به اهميت حفاظت از جنگل‌ها انتظار مي‌رود دولت با نگاه ويژه اعتبارات لازم را تأمين كند.

  • 10سال زندان در انتظار عاملان آتش‌سوزي عمدي

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره مجازات عاملان آتش‌سوزي گفت: قوه قضاييه با قاطعيت تمام با متخلفان در عرصه‌هاي منابع طبيعي برخورد مي‌كند و با همين رويكرد، عاملان آتش‌سوزي علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جريمه به 3 تا 6‌ماه زندان نيز محكوم مي‌شوند. درصورت عمدي بودن آتش‌سوزي اما، علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جريمه، تا 10سال زندان براي عامل آتش‌سوزي درنظر گرفته شده است.

کد خبر 339798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha