سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری‌انلاین: زبیگنیو برژینسکی، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفت: جنگ عراق اشتباهی بسیار بزر گ در سیاست آمریکا بود و اکنون رهبری و موقعیت منحصر به‌فرد آمریکا در جهان رو به پایان است.

 زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی در دوره رياست‌جمهوري جيمي كارتر درباره گزارش اخیر چیلکات در خصوص جنگ عراق گفت: من با (نتایج) این گزارش موافقم، جز این که من این نظر را در همان زمان جنگ (عراق) هم داشتم - نه فقط حالا.

 برژينسكي افزود: نظر من این بود که جنگ (عراق)، بی مورد و غیرقابل توجیه است. البته، برای این که کاملاً صادق باشم، باید بگویم که نمی‌خواهم حق ویژه اخلاقی برای خودم ادعا کنم مبنی بر این که من از همان ابتدا علیه آن بودم ... در زمانی که آن (جنگ) رخ داد، من گفتم که شاید قابل توجیه باشد، اما چه بسا (موجه) نباشد ... و ما به اندازه کافی نمی‌دانیم ؛ از این‌رو، نباید حرکتی یک‌جانبه از سوی آمریکا و انگلیس (برای آغاز جنگ) انجام شود.

او گفت: (در آن زمان) تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری سوئد در دست انجام بود و استدلال من این بود که هیچ کاری نکنید تا این‌که ما گزارشی از آن (تحقیقات) دریافت کنیم، که ریاست آن به عهده شخصیتی بسیار برجسته، تحصیل کرده و مطلع از سوئد بود.آنان (اعضای آن گروه تحقیق) هرگز گزارش ندادند که آنجا (در عراق) سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، چرا؟ زیرا واقعاً سلاح هسته‌ای آنجا نبود. 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، برژینسکی افزود: هر کشور، گه‌گاه اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود، و به نظر من، این «اشتباهی بسیار بزرگ» در رابطه با سیاست آمریکا بود. من این را قبلاً نیز گفته ام و لذا چیزی که اکنون من می گویم، مطلب جدیدی نیست.

مشاور پيشين امنيت ملي كاخ سفيد اضافه کرد: به نظر من در هر حال، تغییر موقعیت آمریکا در جهان با تغییرات گسترده تر مرتبط است. به عبارت دیگر، رهبریت استثنایی و موقعیت منحصر به فردی که ایالات متحده در پایان جنگ جهانی دوم در دنیا داشت، در حال تغییر و رو به پایان یافتن است. آمریکا دیگر به صورت کاملاً انحصاری، چیره و مسلط نیست و آمریکا منحصراً در موقعیتی قرار ندارد که (نظرات خود را) به دیگران دیکته (امر و نهی) کند. از این‌رو، ما در حال ورود به مرحله ای به مراتب پیچیده تر در امور بین‌الملل هستیم و هر چه زودتر ما آن را تشخیص دهیم، و هر چه زودتر در راستای تطابق خود با این واقعیتِ جدید تلاش کنیم ... به ویژه میان آمریکا و چین ... و احتمالاً همچنین روسیه - اگر از تلاش برای مرعوب ساختن همسایگانش دست بردارد - برای جهان بهتر خواهد بود.

کد خبر 339735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha