دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: امروز روز حجاب و عفاف است. خب، نخستین چیزی که درباره این روز به ذهن می‌رسد تعلق این موضوع به زنان و دختران جامعه است.

حجاب مردان

در حقيقت بسياري از ما تصور مي‌كنيم كه حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است و با شنيدن كلمه «حجاب» ذهنمان سريع به چادر منتقل مي‌شود اما اينطور نيست. آقايان هم ‌بايد در پوشش خود بايد و نبايدهايي را رعايت كنند. در واقع‌مردان نيز داراي حد و مرزي براي پوشش خود هستند كه براي حفظ حريم‌هاي عفت در جامعه، بايد آن را درنظر بگيرند. بايد حواسمان باشد كه گره خوردن واژه حجاب با نام زنان، نبايد عاملي شود كه از پوشش مردان جامعه غفلت كنيم. در اين صفحه نكاتي درباره بايد و نبايدهاي پوشش مردان گفته شده است.

  • چرا حجاب مردان مهم است؟

در احكام شرعي دين ما، تكليف ميزان مجاز برهنگي مردان كاملا مشخص شده است؛ ‌بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دست‌ها تا جايي كه معمولاً نمي‌پوشانند لازم نيست. خب پس پوشاندن بقيه نقاط بدن توسط مردان در مقابل ديگران يك تكليف شرعي است. اين موضوع، كلي و تعريفي از حجاب مردانه به‌حساب مي‌آيد؛ يعني همانطور كه براي پوشش زنان، دستورالعمل‌هايي در شرع ما مشخص شده است، براي مردان هم حد و مرزي تعيين كرده‌اند. البته مسلما رعايت حجاب توسط زنان و وظايف آنها در اين زمينه مهم‌تر است. در روايتي از معصومين(ع) هم داريم كه حيا ۱۰ جزء دارد، ۹ جزء آن در زنان است و يك جزء در مردان؛ در واقع زنان هستند كه بار اصلي حيا و عفت را در جامعه به دوش دارند اما اين دليل نمي‌شود كه موضوع حجاب مردانه و وظايف آقايان در اين زمينه ناديده گرفته شود.

  • دستور ويژه قرآن به مردان براي عفاف

قرآن كريم پيش از آنكه به زنان دستور پوشش و رعايت حجاب داده باشد به مردان امر كرده كه حجابي در مقابل چشمانشان قرار دهند. خداوند در آيه ۳۰ سوره نور مي‌فرمايند: «به مؤمنان بگو چشم‌هاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند.» اين آيه مي‌گويد كه مردان بايد غضّ بصر داشته باشند. بر همين اساس است كه در احكام شرعي، بخشي به نام احكام نگاه‌كردن وجود دارد كه مفصل است. مثلا آقايان مجاز نيستند حتي به محارم خود- البته به غيراز همسر- نيز با قصد لذت نگاه كنند چه برسد به غيرمحارم و نامحرمان. يا مثلا در مورد نگاه به غيرمحارم حتي اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست‌ها و صورت اشكالي ندارد و به غيراز دست‌ها و صورت نيز حرام است. اين موضوع نگاه‌كردن يكي از مصداق‌هاي مهم عفاف مردانه است.

  • ميزان پوشش مردان در مقابل ديگران

تكليف سر و گردن و صورت و دست‌هاي مردان تا جايي كه معمولا نمي‌پوشانند مشخص است اما براي بقيه نقاط بدن در احكام شرعي آمده كه مردان بنابر احتياط مستحب بايد مواضعي را كه به‌طور معمول مردان مي‌پوشانند از نامحرم بپوشانند. هميشه هم بحث احتياط نيست؛ فقها مي‌گويند كه نپوشاندن هركجاي بدن توسط مردان به قصد به حرام انداختن ديگران حرام است. حتي برهنه‌كردن بدن به قصد لذت و ريبه در مقابل محارم (به استثناي همسر) يا مردان ديگر هم حرام است. واضح‌تر مي‌توان گفت كه مثلا اگر مردي لباس خيلي تنگ و آستين كوتاهي بپوشد تا باعث ايجاد لذت در يك زن محرم(جز همسر) يا نامحرم شود كار حرامي انجام داده و حجابي را كه مورد نظر اسلام است رعايت نكرده. حتي اگر قصدش ايجاد لذت نباشد، ولي بداند كه پوشيدن اين لباس باعث نگاه همراه با لذت نامحرم مي‌شود احتياط مستحب آن است كه آن طور لباس نپوشد.

  • مردان چه بپوشند؟ چه نپوشند؟

مردان بايد درخصوص حجاب بيشتر حواسشان به مصداق‌ها باشد. متأسفانه بخشي از بازار پوشاك كشور در قبضه لباس‌هاي نامتعارف مردانه است كه پوشيدن آنها مي‌تواند باعث ايجاد فساد يا‌‌ همان نگاه همراه با لذت يا ريبه در زنان محرم يا نامحرم شود. اغلب لباس‌ها و شلوارهاي تنگ، شلوارهاي جين پاره و چاك‌چاك، تي‌شرت‌هاي آستين‌حلقه‌اي منقش به انواع و اقسام تصاوير نامتعارف و غيراخلاقي، شلوارهايي با فاق خيلي كوتاه يا خيلي بلند، لباس‌هايي با يقه‌هاي بسيار برهنه‌تر از حد معمول و... نمونه‌هايي از لباس‌هايي هستند كه مردان بايد حواسشان باشد كه‌ مصداق لباس‌هايي نباشند كه شرع در مورد پوشيدن آنها حكم به احتياط داده است. حتي اين پوشش‌ها مي‌توانند مصداقي از لباس شهرت كه در ادامه مطلب به آن اشاره مي‌كنيم باشند كه پوشيدن آن حرام است.

  • لباس شهرت و تشبه به غيرمسلمان

اما درخصوص حجاب مردانه، ۲موضوع ديگر هم بايد درنظر گرفته شود كه البته زنان هم بايد در پوشش خود حواسشان به اين موارد باشد؛ يكي نپوشيدن لباس مخصوص غيرمسلمانان است و ديگري لباس شهرت. به‌طور كلي، پوشيدن كراوات و ديگر لباس‌هايي كه پوشش و لباس غيرمسلمانان محسوب شده و استفاده از آن منجر به ترويج فرهنگ غربي مي‌شود، جايز نيست. حتي بايد درخصوص نشانه‌هاي روي لباس هم دقت كرد. مثلا پوشيدن لباسي كه روي آن تبليغ يك شراب يا شرابخواري باشد طبق حكم شرعي جايز نيست. اما در مورد تعريف لباس شهرت بايد گفت لباسي است كه پوشيدن آن براي شخص، به‌خاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس‌بودن آن و علل ديگر مناسب نيست، به‌طوري كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به‌خود جلب كرده و انگشت‌نما مي‌شود. پوشيدن اين لباس، هم براي مرد و هم براي زن حرام است.

  • طلا ممنوع

يك مورد كه مردان بايد درخصوص پوشش رعايت كنند استفاده‌نكردن از انگشتر، گردنبند، ساعت يا هرچيز ديگر از جنس طلا است. به‌طور كلي پوشيدن چيزي از جنس طلا براي مردان در هيچ حالي جايز نيست و نماز با آن هم بنا بر احتياط واجب، باطل است. درضمن پوشيدن لباس‌هاي زنانه توسط مردان هم جايز نيست.

کد خبر 339585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha