همشهری آنلاین: یورگن هابرماس، فیلسوف سرشناس آلمان از آنگلا مرکل انتقاد می‌کند که در برابر روندی که پس از تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا آغاز شده، تدبیری ندارد، دچار سکون شده و راه تحول را بسته است.

Habermas

به باور یورگن هابرماس سیاستی که از فردای روشن شدن نتایج رفراندوم بریتانیا از سوی صدراعظم آلمان در پیش گرفته شد، تلاش برای هرگونه یک‌پارچه سازی و همگرایی در اتحادیه اروپا را در نطفه خفه می‌کند. آنگلا مرکل فردای روشن شدن نتیجه برکسیت، بر اتحاد ۲۷ کشور دیگر این اتحادیه تاکید کرد.

هابرماس در مصاحبه‌ای با روزنامه "دی‌ سایت" آلمان می‌گوید که مرکل در شرایطی بر اتحاد ۲۷ کشور دیگر پافشاری می‌کند که می‌داند اتحاد در میان این کشورها با وجود گرایشات شدید ناسیونالیستی در دولت‌هایی مانند مجارستان و لهستان، ناممکن است.

پیشنهاد هابرماس این است که حوزه اروپا به هسته‌ای مرکزی تقلیل یابد و سپس ملت‌هایی که بر استقلال خود اصرار دارند، به تدریج برای پیوستن به این هسته که همواره درهایش باز خواهد بود، ترغیب شوند. به گفته او کشورهایی که این هسته مرکزی را شامل می‌‌شوند، می‌توانند به مردم خود نشان دهند که به شکل جدی به فکر چاره برای نگرانی‌های‌ آنها نیز هستند؛ نگرانی از پایین ‌آمدن سطح زندگی اجتماعی و از دست دادن کنترل بر سرنوشت خود.

هابرماس می‌گوید: «دولت رفاه اجتماعی و دمکراسی با هم پیوندی درونی دارند که این در یک اتحادیه پولی واحد نمی‌تواند برای تک تک دولت-ملت‌های درون آن تضمین شود.»

این فیلسوف آلمانی سال گذشته و در رابطه با برخورد دولت مرکل با بحران مالی یونان از او انتقاد کرده بود که منافع سرمایه‌گذاران برای صدراعظم از ترمیم اقتصاد یونان مهم‌تر است. او آن ‌زمان نیز گفته بود که نه بانک‌ها بلکه شهروندان اروپایی باید درباره اروپا تصمیم‌گیری کنند.

 

کد خبر 339302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha