همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دستگاه های نظارتی گفت: حقوق‌های نامتعارف مخلوطی از تخلف، سوء استفاده و اهمال از قانون بود.

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مرکز پژوهش ها در مورد حقوق‌های نامتعارف، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در یک ماه اخیر چون کمیسیون ها هنوز شکل نگرفته بود و این حادثه رخ داد احساس کردیم مجلس باید این موضوع را پیگیری کند، لذا کمیته مشترکی از مرکز پژوهش ها، دیوان حاسبات و سازمان بازرسی تشکیل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این کمیته خواستار ارائه اطلاعات لازم برای بررسی تخلفات شد که معلوم شد اطلاعات لازم در مراکز نظارتی وجود ندارد و این موضوع مهم تبدیل به موضوع اصلی دستگاه های نظارتی جهت نظارت ویژه نشده بود.

اهم اظهارات علي لاريجاني به نقل از خبرگزاري‌هاي مهر و ايسنا به اين شرح است:

*سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در گزارش های نظارتی خود که سه ماه یکبار به مجلس ارائه می دهد، در این خصوص گزارشی نداده بودند.پس از ارائه گزارشات مشخص شد در برخی دستگاه ها پرداخت حقوق های غیرمتعارف عادی شده است.

*پرداخت های غیرمتعارف تخلف بوده و مطابق قانون صورت نگرفته است. قانون سقف حقوق و مزایای مستمر را مشخص کرده، اما در برخی موارد از قانون سوءاستفاده شده است. مثلا هیات مدیره شرکت‌های دولتی برای خودشان حقوق بالا تصویب کردند و در برخی موارد نیز از قانون غفلت شده است. شکل‌گیری پدیده فیش های نجومی، مخلوطي از تخلفات از قانون، سوءاستفاده از قانون و اهمال در اجرای قانون است.

* در شرکت‌ها و هولدینگ‌ها، هیات مدیره بانک ها و بیمه ها و دو وزارتخانه اشتباهاتی وجود داشت که باعث پرداخت حقوق های نامتعارف و احساس تبعیض در میان کارکنان شده است.

*موضوع مهم این است که در جاهایی که از قانون غفلت و سوءاستفاده شده، باید جلوگیری شود و باید طرحی تنظیم شود که آقایان در کمیته مشترک پیش نویس این طرح را تهیه کرده اند.این طرح هفته آینده به مجلس ارائه شده و در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گرفته و به صحن علنی می‌آید.

*اميدواريم تلاش های مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی پایه خوبی برای علاج کلی این مشکل باشد.

*اینکه در بیرون می گویند این مشکل ناشی از قانون بوده است را تایید نمی کنم این تخلف ناشی از عدم اجرای قانون، سوءاستفاده از قانون و اهمال بوده است.

در حملات تروریستی که حدود 400 نفر از مردم عراق کشته و مجروح شدند حادثه ای تلخ برای جهان اسلام است. البته این رفتار تروریست‌ها در عراق به نظر به خاطر تنگنایی است که پیدا کردند.

وی ادامه داد: پس از عملیات بسیار ارزشمند در فلوجه که به نوعی فتح الفتوح بود و با توجه به شرایط و جایگاه این شهر، این حملات به خاطرفشاري است كه به این جریان های تروریستی وارد شده است. ما به ملت، دولت و پارلمان عراق تسلیت گفته و همدردی خود را اعلام می کنیم.

*لازم است از اقدام تروریستی که در منطقه قطیف مخصوصا در جوار مسجدالنبی(ص) صورت گرفت، ابراز تأسف و همدردی با مردم عربستان سعودی کنیم که در این حادثه به آنها نیز لطمات بسیاری وارد شد. اینکه در جوار مسجدالنبی(ص) اقدام تروریستی صورت می گیرد نشان از جسارت به ساحت نبی الله(ص) دارد

*ما بارها به کشورهای منطقه این نکته را گفته بودیم که در استفاده تاکتیکی از جریان‌های تروریستی یک اشتباه استرات‍ژیک نهفته است، اگر کشورهایی فکر می‌کنند به صورت تاکتیکی می توان از جریان های تروریستی استفاده کرد یک اشتباه بزرگ راهبردی است، چون این جریان ها بعدها با تقویت شدن مشکلات دیگری را در منطقه به وجود می آورند.

کد خبر 339184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha